Vem bär ansvar !? Behöver all hjälp jag kan få

M

melllund

Hej allihopa, här sitter jag och är frustrerad och orolig!
Jag har en kallblodshingst på 2 år som är full med hormoner...
Inte nog med att jag skall på semester om två dagar så har jag fått problem med min lilla kille som börjar blir stor och "man"
Jag har han uppstallad i ett stall där gårdsägaren bedriver ett företag som handlar om allt som har med hästar att göra.
Min häst har stått där i ett år nu och det har inte vart några som helst problem. Förutom att hagarna inte är tillräckligt med "kräm" i för att han skall tycka att det kittlas i hans långa päls och bara gå ut (putta sig ut) ur dom... (två vita snören med viss ström i och ihopknutna lite varstans)
Förra veckan fick vi ett nytt sto i stallet och idag har han gått ut ur sin hage och vidare till dennes hage... JAG är sjukt orolig för vad som kan tänkas hända om han "få till det" med henne eller om det till och med skulle bli så tragiskt att han skadar henne eller han själv....
VEM bär ansvaret?? Är det jag eller är det stallägaren???
Hon har ju hela tiden vart medveten om de ständigt ihop-lagade hagarna inte håller för hingstar. Och inte nog med detta så ber hon mig att köpa nya hagar till henne..... Vad skall jag göra? Är hur orolig som helst! Vill absolut inte kastrera för jag har otroliga mål med honom och jag har stallat upp honom där han står för att hon visste vad det innebär att ha hingst då hon sen tidigare haft många hingstar uppstallade.....
Snälla kom med tips......
// Hälsning mig, orolig hingstägare.....

Sv: Vem bär ansvar !? Behöver all hjälp jag kan få

Vad jag vet så ligger det på stallägarens ansvar att se till att hagarna är i respektabelt skick, dvs staketen är tillräckliga för den typ av hästar som vistas i hagen osv, om inget annat står i ert kontrakt vill säga, att ni som har häst där går med på att ha ansvar för staket och liknande.
Titta vad som står i kontraktet och se om det står något om eventuell staket-reparation. Stallägaren har ju ansvar för skötseln av själva fastigheten, och hagarna med staket ingår ju i det.

Jag hade pratat med stoets ägare innan du åker på semester, och naturligtvis också med stallägaren. I värsta fall kanske din hingst får stå inne när stoet är ute, och tvärtom. Om det inte är jättemånga dagar du är borta så lär ju det fungera som nödlösning.

I vilket fall hade jag tagit tag i saken själv om nu inte stallägaren vill fixa en säker hage. Jag hade hellre byggt en egen hage till min häst än att riskera skada någon annans..

Oavsett vem ansvaret ligger hos hade jag byggt en "riktig" hage.

Om jag tänker mig in i din situation så vill jag ha min häst i sin hage och ingen annanstans oavsett om det finns ston i närheten eller ej.
Hästen SKA stå i HAGEN eller i STALLET allt annat är inte bra.
Nu vet jag inte hur din hage ser ut idag eller vilka möjligheter du har att göra en riktigt bra hage.
Men om du har trästolpar som sitter bra hade jag åkt till typ byggmax och köpt material för att kunna sätta upp åtminstone 2 rader med slanor runt hagen sen den bästa eltråd/rep/band du kan hitta med ett rejält aggregat.
Antagligen hade jag klippt hästen på halsen/bogen med för att han verkligen ska känna att man går inte emot staketet det är big NO NO

Jag är supernoga med staketen runt hagarna, de MÅSTE vara bra och hålla måttet! Allt annat känns oansvarigt!
Å då har vi ändå bara valacker som aldrig ens försöker göra en ansats till att gå ut...

Även om det är dyrt med bra staketmaterial så kan du ju ta med dig det om du flyttar, alt får stallägaren köpa ut det av dig då.

Hoppas du kan lösa det på ett bra vis!

Oavsett om tråden är knuten eller ej så måste det ligga i ditt intresse som hingstägare att se till att hålla pållen innanför.
Jag hade åkt ivög och köpt ny eltrd och förmodligen även ett eget aggregat och gjort i ordning hagen så att allt skulle vara schysst

Har du mätt strömstyrkan i elstaketet?

Har du kännedom om att hagarna inte är OK är jag rätt övertygad om att du som hästägare är slutligt ansvarig för att ställa hästen i hagar du VET inte håller hästen inne.

Jag hade inte släppt ut hästen ö h t om hagarna är i det skick du nämner, jag förstår inte varför du alls har hästen på ett ställe som inte kan tillgodose hästens behov? Om hagen inte kan hålla hästen inne, ska hästen inte gå i hagen. Det strider mot djurskyddslagarna och där är man ju som hästägare alltid slutligt ansvarig.

Du har ansvar för din häst och är du orolig så är det du som måste se till att staketen håller för vad som krävs.

Om jag hade vairt du och bestämt att hästen skall stå kvar i stallet så fixa för allt värd i ordning hagen din unghingst skall gå i. Det är inte värt det som kan hända om han lär sig att gå ut och ev för söka betäcka ston.

Välj el rep/band/ ståltråd med god ledingsförmåga= så lågt omtal som möjligt(det har ståltråden) höj upp tråden(funkar att skruva på reglar på stolpen) ordentligt så det inte inbjuder att hoppa över. 5-6 rader med stängsel tråd minst med eget elagregat till din hage. Det är ditt ansvar att hästen är kvar i sin hage. Då du vet att det inte är stängt för hingst.

Som andra redan skrivit är det ägaren till hingsten som har det största ansvaret, med andra ord dy själv. Så om du vet att hagen inte håller honom inne och ändå släpper ut honom i den ja då är det på ditt ansvar.
Kan/får du inte laga hagen själv så får du sätta press på stallägaren eller flytta hästen. Det just detta som är en av anledningarna att man bör kasterar hingstar som inte ska vara i avel och/eller om man inte har stall och hagar som passar för hingsthållning.

Jag har bra & högt staket med rejäl ström. Inga knutar utan allt är skarvat ordentligt med skarvbleck osv.

Jag hade en 3 årig kallblodshingst ståendes här, trots mitt superstaket så hängde han över linorna på andra sidan av infartsvägen & stona stod & brunstkissade på staketet mot honom.
Jag fick till slut sätta en topplina av sk murartråd & ett eget agreggat på enbart den tråden för han skulle hålla näsan innanför sitt staket & inte hänga ut över trådarna från sin egna hage.

Hade detta varit min hingst så hade jag som hästägare sett till att min hästs staket är tillräckligt säker för att hålla min häst innanför, jag & hingstägaren drog oss i vårt hår många gånger innan vi kom på denna fungerande lösningen för oss. Dagen efter vår lösning var grannens hästar lösa & hälsade på uppe hos oss, tack gode gud att inget hände & att vi fått till staketet i grevens tid.

Jag anser att hingstägaren har ansvar i alla lägen, dvs se till att staketet är tillräckligt bra att hålla min häst inne i alla lägen. Även det står lösa ston utanför som rymt.

Du har ansvar för din häst och är du orolig så är det du som måste se till att staketen håller för vad som krävs.

Jag är inte orolig för mina hingstar, de håller sig inne på två trådar, elband i toppen och aluminiumtråd som undertråd ger tillräckligt med kräm för att de inte ska gå på tråden.

Eller hmm, du kanske svarade till TS? :o

Som andra redan skrivit är det ägaren till hingsten som har det största ansvaret, med andra ord dy själv. Så om du vet att hagen inte håller honom inne och ändå släpper ut honom i den ja då är det på ditt ansvar.
Kan/får du inte laga hagen själv så får du sätta press på stallägaren eller flytta hästen. Det just detta som är en av anledningarna att man bör kasterar hingstar som inte ska vara i avel och/eller om man inte har stall och hagar som passar för hingsthållning.

Jag är tacksam för svar, sparar inte hästen som hingst "för skojs skull" Han skall in i avel !
Har jag min häst uppstallad på helfoder med ett "vattentätt" kontrakt anser jag att det är upp till stallägarn att se till att hagarna är i bruksskick i den mån hon/ han själv har antagit sig i uppdraget. Dessutom då hon/han bedriver verksamhet med rehabhästar och inridningshästar i mindre omfattning... Kan ju faktiskt komma fler hingstar än min. Jag var uppe i stallet igår och stängslade mer säkert för min häst. Men tycker inte att det skall vara upp till mig att stängsla om de andra hagarna också... Stohagarna ser förfärliga ut och är strömlös så oavsett om han kommer ur min hage, går han bara rakt in till stohagen.... Längtar till hingstbetet just för tillfället....

Står det i kontraktet om hagarnas skick?
Du har ju själv 'godkänt' de i det skick de är i och med att du flyttat dit.

Det är stallägarens ansvar att uppfylla sina åtaganden enligt det kontrakt ni har. MEN om du som hästägare har kännedom om vissa brister som dessutom hotar andras säkerhet har du en skyldighet att se till att inte förvärra saken.

D v s om du vet att staketen är i så dåligt skick att de inte håller din häst, kan du inte låta hästen gå ut där. Vet du att det är skadliga saker i hagen (gammalt metallskrot t ex), inte släpper du väl ut din häst där? Då ser du till att stallägaren åtgärdar innan du släpper ut? Alternativt flyttar hästen illa kvickt.

I det här fallet verkar du ha godkänt skicket på hagarna när du flyttade in. Eller har de försämrats? Om du har kännedom om bristerna så är du också ansvarig, som hästägare.

Kan bara hålla med, vill också tillägga att det är hingstar som ska hållas ordentligt instängda, blir ett sto dräktigt så är det är TS som åker dig för det, möjligen kan h*n försöka skjuta över ansvaret på någon annan men det blir inte trivialt. Det låter som TS mer har en traditionell inackordering, hade hästen helt varit i hyresvärden inklusive all skötsel hade situationen kanske varit en annan.

Nej Kenneth, faktum är att stallägaren ansvarar för hagstaket, såvida inte ett kontrakt reglerar detta.
I mitt fall tex så har jag med tidigare stallägare alltid kommit överens om att jag ansvarar för om mina hingstar går ut och betäcker ett sto, så länge staketet är i bra och för bruket hållbart skick. Dvs inte trasigt, och att det för el bra.

Det Är stallägaren som är ansvarig och därför bör stallägaren reglera detta i ett kontrakt om denne inte vill vara ansvarig!

Nej, stallägaren är inte ansvarig för mer än han/hon tagit på sig. Har hästägaren accepterat de staket som finns så måste hästägaren själv ansvara för om det inte räcker till för sin häst. Stallägaren har ju inga möjligheter att bedöma dina behov av staket. I mitt stall så är hästägarna själva ansvariga för att se till att staketen håller i respektive sina hästars hagar.

Och har man som stallägare inte friskrivit sig från hagarnas skick (alternativt endast hyr ut stallplatsen och marken) så går man inte säker. Risken är att det blir en juridisk soppa om vem som är ansvarig. Det blir en trist historia om det inte görs upp i godo.

Vi har diskuterat ditt stall och dina regler förr. Och jag hoppas dina inhyrda har kraftigt nedsänkt stallhyra med tanke på att de sköter Allt, såsom att De ska skotta stalltaket (vilket blir intressant om någon faller ner och skadar sig, då du ansvarar för dom). tex
Och nej, bara för att man flyttar in i ett stall så betyder det inte att man accepterar hagtråden bara för det. Har man sagt till att det ska vara bra tråd, och stallägaren ansvarar för hagarna, som i ts fall..., så är det stallägaren som är ansvarig ifallen hingst kommer ut.

Det spelar ingen roll egentligen hur mycket du än Vill att stallägare ska slippa göra Något övht och bara sitta och håva in penagr, har man inte friskrivit sig från ansvaret, vilket TS stallägare inte verkar ha gjort, så är man som stallägare ansvarig. Dessutom kan man vara ansvarig Även om man har friskrivit sig från vissa saker, om det är så att man uppträtt försummligt, tex att man som stallägare skulle ansvara för att det fanns tråd att tråda upp hagen med för hästägarana, och skitit i detta.

Så återigen, det spelar ingen roll hur gärna du än vill att det ska vara så att Alla stallägare är utan ansvar, för så är det inte. Det måste man friskriva sig ifrån!

Var vänlig och försök inte ljuga för TS om sådana saker.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 301
Senast: kopparberg
·
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst... 2
Svar
31
· Visningar
5 375
Senast: Bonnielove
·
Träning Jag blir lite förbryllad över min häst beteénde när det gäller andra grabbar. När M kom till mig var han hingst och galen, då fanns...
Svar
15
· Visningar
1 425
Senast: Kratus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka