Vem är mest sliten och varför??

Sv: Vem är mest sliten och varför??

norrland65 skrev:
Om en ung tjej köper en travare och rider den på bogarna så förstör hon hästen.

Om samma tjej köper en B-ponny och rider den så är den förmodligen kärnfrisk?

För hur många ungar som rider B-ponny rider hästen korrekt?

Är det bara ungdomar som köper travare som förstör hästar - de som köper ponny är fullblodsproffs? För ponnyer bär väl inte upp sig själv automatiskt? Med orutinerade ryttare går väl även de på bogarna?

Norrland

Även om tjejen köper två outbildade unghästar och rider in dem själv tror jag B-ponnyn är friskare. Dels för att aveln inte är så extremt inriktad på snabbhet utan egenskaper som härdighet och hållbarhet finns närmare i generationerna tex hos russ och div hedponny-raser. Dessutom medför själva ökningen i storlek att belastningen blir större på hästan. Att ridhusen tenderar att byggas bredare än 20 m beror delvis på kunskapen att hästar över sådär 1,50 höll väldigt dåligt i lektionsverksamhet i de ridhus som var 18-20 m breda...

Sedan handlade det i frågan om en travhäst som gått i träning/tävling för trav kontra en tävlande dressyr/hopphäst. Att omskola en sådan häst och få den att bygga om sina muskler och dra ner på farten är inte helt lätt ens för en relativt rutinerad ryttare. Jämför man det med att en orutinterad ryttare köper en ponny som är så utbildad att den tidigare tävlats i dressyr eller hoppning så måste det väl rimligtvis vara ett bättre utgångsläge att lyckas med ridningen? Alternativt har tjejen själv utbildat ponnyn till "tävlingsklass" och då är hon troligtvis väl stor för sin B-ponny, men knappast så orutinerad...

Sv: Vem är mest sliten och varför??

Lena_B skrev:
Även om tjejen köper två outbildade unghästar och rider in dem själv tror jag B-ponnyn är friskare. Dels för att aveln inte är så extremt inriktad på snabbhet utan egenskaper som härdighet och hållbarhet finns närmare i generationerna tex hos russ och div hedponny-raser. Dessutom medför själva ökningen i storlek att belastningen blir större på hästan. Att ridhusen tenderar att byggas bredare än 20 m beror delvis på kunskapen att hästar över sådär 1,50 höll väldigt dåligt i lektionsverksamhet i de ridhus som var 18-20 m breda...

Sedan handlade det i frågan om en travhäst som gått i träning/tävling för trav kontra en tävlande dressyr/hopphäst. Att omskola en sådan häst och få den att bygga om sina muskler och dra ner på farten är inte helt lätt ens för en relativt rutinerad ryttare. Jämför man det med att en orutinterad ryttare köper en ponny som är så utbildad att den tidigare tävlats i dressyr eller hoppning så måste det väl rimligtvis vara ett bättre utgångsläge att lyckas med ridningen? Alternativt har tjejen själv utbildat ponnyn till "tävlingsklass" och då är hon troligtvis väl stor för sin B-ponny, men knappast så orutinerad...

Jag håller absolut med om att det kräver mycket arbete att skola om en travhäst. Alla travhästar är inte heller exteriört lämpliga som ridhästar, dock finns det hästar som kan bli trevliga ridhästar för någon som inte satsar på tävling. I frågeställningen handlade det om en fd travhäst som promenadridits 4-5 dgr i veckan under 5 år efter avslutad tävlingskarriär. En sådan ridning tror inte jag förstör en häst, även om den går på bogarna. Däremot kan den ju naturligtvis ha förslitningar odyl från tävlingskarriären. Många varmblodiga travare går direkt som ridhästar, de travtränas aldrig, och enligt min erfarenhet har de inte fler förslitningar och håller lika länge som andra raser.

Sedan blir även ponnier skadade och halta som andra hästar. Felaktig ridning som skadar travhästar kan även skada ponnier. Snabba ponnyritter i ilfart på hoppbanan med snäva svängar kan skada.

Hälsn Norrland

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 292
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 288
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama