Sv: vem är ansvarig?
Okej, nu har jag varit hos kliniken och ska försöka att berätta vad vet. sa. Det blir nog inte så lätt på svenska, så fråga gärna om det blir oklart.
Hos kliniken blev klart att hästen var halt mellan 1 och 2 % på höger backbenet.
Röntgen vissade att leden i hasen var dels hopvuxit. Han var osäkert vad orsaken var, men det kan nog vara anfödd eller började växa inhop långt innan, när hon var ung. Backknäet var lite ojämt, men inte allvärdigt.
Det fanns även en lite konstighet hos atlas i nacken, men vet. var inte säkert om det skulle påverka hästens rörelse mycket. Han kommer att diskutera allt med andra kollegor inom 2 veckor.
För nu tror han att hästens storste problem är begränsad rörelsemöjlighet pga avvikkelse i led i hasen och att hon är fel tränat hos förre detta ägare. Siste är inte konstigt. Det gäller att hålla koll på backbenet hela tiden med träning så att man anpasser träningen, men om man vet inte att hon har en problem i backbenet, blir det svårt och kan det kännes om hästen inte vill isa inte kann.
Vet. tror att hästen kommer nog att hålla till skogsridning, men bara om hon sättas igång för riktigt nu med mycket longering och gymnastik övningar. Ingen ridning till våren. Sen i våren arbeta med sadeln och sen småningon börjar med ridning fråm börjar. Så det gäller att starta om helt och hållet.
Hästen ska få glucosamin och det är meningen att jag diskutera saken hela tiden med vet och hålla bra koll hur det går med backbenet.
Vet tror att det kommer nog att funka, men kan inte ge någon garanti. Mycket beror på träning och hur allvärdigt mjuktdelar är påverkat.
Tyvärr har jag ingen ridbana eller ridhall, så nu är det meningen att fråga någon bonde att tar bort snö i hagen (och gör det på nytt när det kommer ny snö) och sen arbeta med hästen dagligen.
Det var meningen att har en frisk och okomplicerad häst till skogsridning (jag har varken facilitäten, tid och kunskap för att revalidera en häst), men nu har jag en häst med en fysisk problem som inte kommer att försvinna och som kravs mycket arbetet för att har en chans att hästen kommer att hålla tills skogsridning. Utan säkerhet att det kommer att funka.
Jag måste säga att det är rätt jobbigt. Så mycket ansvar och så mycket träning framför mig, när jag bara ville göra hobbyridning.
Jag vet inte hur vi ska fortsätta nu, men jag ska iaf kolla om jag kan hitta en som tar bort del a snöet i hagen och börjar med longering /gymnastik och ser hur det blir, även om jag är tveksam om tiden som kravs och resultatet.
Jag har också mejlat förre detta ägare.
Jag vet att hon visste inte att hästen hade en problem och att det inte var hennes mening att lura mig, men ärligt talat, skulle jag aldrig ens har tänkt på att köpa hästen om jag visste om problemet innan.
Jag har ju hållet på med en häst med allvärdiga problemer 2 år innan. För mig räcker detta.
Det är faktisk så att jag köpte en för dyrt häst med en fysisk problem som aldrig komma att försvina och som kraver mycket tid och penger. Och det var aldrig meningen
Inte helt som jag har tänkt mig