vem är ansvarig?

Sv: vem är ansvarig?

Inte alla ET är lika duktigt. Har tyvärr själv dåligt erfarenhet med en.
Fysio och kiropraktor tror att problemat finns redan sen lång. Hon har inte ridet för några månader och blev behandlad hos fysio utan att hon blev bättre- Så det beror nog inte på sadeln.
Men... om hon har skada... om det går att se hur länge hon har haft de m.m... det går inte att säga just nu.
Då gäller det att vänta på klinik besöket.

Sen tycker jag ändå att det är jobbigt med reklamera. Säljare trodde att hästen var frisk och är lika upprört.
Men om man har en häst som inte går att använda...
suck...

jag vet inte. Jag ska först bara vänta och se vad de säger på kliniken

Jag förstår att det är lätt a missuppfatta min svenska. Förlåt för detta.

Du behöver inte be om ursäkt för din svenska.
Det går alldeles utmärkt att både läsa och förstå vad du skriver =)

Hoppas det går bra på kliniken!
Uppdatera oss gärna efteråt!

Mvh J.

tack så mycket:o
Jag ska uppdatera er efter 29 december.

jädrans förmätet att anmärka på språket- sakfrågan framgår tydligt i inläggen/ kladruby

Nej, det är det inte alls! Det var ett långt och lite rörigt inlägg, mycket stavfel och fel ordföljd. Vad det sedan beror på är ett annan sak.

Hur ska man lära sig att stava om man inte får reda på att texten är svår att förstå?

Läsförståelsen är viktig och man ska inte behöva att lusläsa en text och gissa sig till vilka ord som menas. Är det dessutom ett långt inlägg så blir det ännu svårare att orka läsa igenom hela texten noga. Det tar för lång tid helt enkelt.

/Lizzie

Det Vad det sedan beror på är ett annan sak.

/Lizzie

Jag är hollanska.
Och jag förstår att det kan vara svårt att läsa min inlägg.
Däreför tacksam till de som gör det ändå och ge bra tips.

Jag är hollanska.
Och jag förstår att det kan vara svårt att läsa min inlägg.
Däreför tacksam till de som gör det ändå och ge bra tips.

Och jag har full förståelse för att du har svårt att skriva på svenska.

Förhoppningsvis blir det lättare med tiden :D men att du förstår att det kan vara svårt med läsförståelsen när du skriver, i alla fall i nuläget.

Jag tycker att man får tala om för någon ifall svenska är dålig - för hur ska man annars lära sig hur man ska skriva bättre.

/Lizzie

När köpte du hästen, var det i våras som jag tolkar det? Och hur var den vid provridning? För du provred väl?

I ett tidigare inlägg skrev du om skogsridning, vilket jag tolkade som att du köpt hästen för att ägna dig åt skogsridning.

Nu är detta OT, men att köpa en häst för skogsridning är väl inte automatiskt lika med promenadhäst? För mig är en promenadhäst en häst som mestadels skrittas, ev travas ibland. Men vi har kanske alla olika definitioner av orden. :)

Min 'skogsridningshäst' går långa turer i ganska högt tempo. Jag är inte road av att tävla och nöta en massa på ridbanan, men för det betyder det ju inte att hästen bara går och dräller i en hage och skrittas lite grann ibland. :)

I alla fall, TS: Jag hoppas att det löser sig för dig. Och hästen. Tråkigt när det blir så. Har inte du haft problem med en tidigare häst också eller blandar jag ihop dig med någon nu? (för att fortsätta mitt evinnerliga OTande)

När köpte du hästen, var det i våras som jag tolkar det? Och hur var den vid provridning? För du provred väl?

Ja, jag provred. Bara skrit och trav för jag visste att hästen hade svårt med galop på ridbana
Jag såg att hon bråkade med ägare med att går låg och rund och jag kände att hon liftade huved upp fråm skrit till trav. Men jag visste också att hästen hade mundproblemar innan och att vet. har rekommanderad att rida utan bet. Ägare tyckte dock inte om att rida utan bet och gjorde valet till en mer mjukt bet.
Och hon berättade att hästen hade svårt med galop på ridbana, även vissade detta och att instruktör och ET sa att hon bara behövdes tränas för att bli mer stark.

Nu var det en 8 årig häst och nu för tiden inser jag att jag har varit en idiot. Jag trodde att problemar med att kasta huved högt och krångla berodde på munproblemar och att det skulle går bra att bygga musklar med gymnastik.
Otroliga dumheter, för jag vet att chansen är stort att det finns ryggproblemar backom denna beteende.
Men jag littade på veterinärs umdome.

Jag förstår inte heller varför jag har varit så naiev.

Har inte du haft problem med en tidigare häst också eller blandar jag ihop dig med någon nu? (för att fortsätta mitt evinnerliga OTande)

Ja.Ik holland säger man att en åsna skadar sig inte två gångar på samman sten.
Jag är väl en litte dummre. :o

Förre detta häst, varmblodtravare, hade hemsk kissing spines, artrose, allergieer och gammal skadar, redan sen 6 år när jag köpte henne.
Hon var registrared, så det gick att få tag på några förredetta ägarar.
Hon hade tendens att blir farligt efter en tid pga smärta och hade skadad människer innan. Hon byttade ägare nästan varje år.
Jag köpte henne som en jättelugnt häst, för att upptäcka att hon var bara avstängd då. Kanske även haft smärtstillande/lugnade medel.:cry:

Okej, nu har jag varit hos kliniken och ska försöka att berätta vad vet. sa. Det blir nog inte så lätt på svenska, så fråga gärna om det blir oklart.

Hos kliniken blev klart att hästen var halt mellan 1 och 2 % på höger backbenet.
Röntgen vissade att leden i hasen var dels hopvuxit. Han var osäkert vad orsaken var, men det kan nog vara anfödd eller började växa inhop långt innan, när hon var ung. Backknäet var lite ojämt, men inte allvärdigt.
Det fanns även en lite konstighet hos atlas i nacken, men vet. var inte säkert om det skulle påverka hästens rörelse mycket. Han kommer att diskutera allt med andra kollegor inom 2 veckor.

För nu tror han att hästens storste problem är begränsad rörelsemöjlighet pga avvikkelse i led i hasen och att hon är fel tränat hos förre detta ägare. Siste är inte konstigt. Det gäller att hålla koll på backbenet hela tiden med träning så att man anpasser träningen, men om man vet inte att hon har en problem i backbenet, blir det svårt och kan det kännes om hästen inte vill isa inte kann.

Vet. tror att hästen kommer nog att hålla till skogsridning, men bara om hon sättas igång för riktigt nu med mycket longering och gymnastik övningar. Ingen ridning till våren. Sen i våren arbeta med sadeln och sen småningon börjar med ridning fråm börjar. Så det gäller att starta om helt och hållet.
Hästen ska få glucosamin och det är meningen att jag diskutera saken hela tiden med vet och hålla bra koll hur det går med backbenet.

Vet tror att det kommer nog att funka, men kan inte ge någon garanti. Mycket beror på träning och hur allvärdigt mjuktdelar är påverkat.

Tyvärr har jag ingen ridbana eller ridhall, så nu är det meningen att fråga någon bonde att tar bort snö i hagen (och gör det på nytt när det kommer ny snö) och sen arbeta med hästen dagligen.

Det var meningen att har en frisk och okomplicerad häst till skogsridning (jag har varken facilitäten, tid och kunskap för att revalidera en häst), men nu har jag en häst med en fysisk problem som inte kommer att försvinna och som kravs mycket arbetet för att har en chans att hästen kommer att hålla tills skogsridning. Utan säkerhet att det kommer att funka.
Jag måste säga att det är rätt jobbigt. Så mycket ansvar och så mycket träning framför mig, när jag bara ville göra hobbyridning.

Jag vet inte hur vi ska fortsätta nu, men jag ska iaf kolla om jag kan hitta en som tar bort del a snöet i hagen och börjar med longering /gymnastik och ser hur det blir, även om jag är tveksam om tiden som kravs och resultatet.
Jag har också mejlat förre detta ägare.
Jag vet att hon visste inte att hästen hade en problem och att det inte var hennes mening att lura mig, men ärligt talat, skulle jag aldrig ens har tänkt på att köpa hästen om jag visste om problemet innan.
Jag har ju hållet på med en häst med allvärdiga problemer 2 år innan. För mig räcker detta.
Det är faktisk så att jag köpte en för dyrt häst med en fysisk problem som aldrig komma att försvina och som kraver mycket tid och penger. Och det var aldrig meningen
Inte helt som jag har tänkt mig

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 222
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 516
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025