vem är ansvarig?

S

Sammy

Jag köpte i våren en häst till ridning. Hästen blev veterinär besiktigad hos distriksveterinär och godkänd utan anmärkningar.
Kanska snabbt blev det klart att hästen hade dock problemar (bara suttet på henne i skritt och kanska lite trav i en kort tur i skogen), så jag anlitade en fysiotherapist för att kolla henne. Hästen var ju godkänd, så jag trodde att hon kanske bara var stel.
Fysio vissade mig en bult i ryggen, som var en blokkerad ryggkota (backom sadel) och blokkerade kotar i nackan. Desutom hade hästen ont i rygg och backknä. Hästens höfter var kanska sned.
Jag visste att hästen krånglade en lite med dressyr och hade svårt med galoppen i varv, men tjejen som ägde henne trodde nog att de berodde att hästen tyckte inte om dressyr och behövde att bli en lite mer stark med galoppen. Med skogsridning gick det bra och jag ville ju har en häst till skogsridning.

Det gick inte bra att massera hästen, för hästen var helt spännt, så hon rekommanderade en kiropraktor. Han kam och sa att hästen var väldigt stelt och blokkerad i nacken och rygg och att hon måste har haft problemar ganska långt innan.
Han kam 2 ggr och efter detta blev hästen behandlad hos fysio igen, men hon kommer inte någonstans. Hästen är en lite mer mjukt i kroppen, men har fortfarande mycket ont i nackan, rygg och backknä. Det går inte att rida henne

Jag har nu bockat tid hos hästkliniken och ska köra dit 29 december för röntgen och ultraljud. Vet trodde att det var nog bäst, för han tror inte heller att det är bra med hästen.

Men nu undrar jag....

Om han hitter problemar hos hästen (som han tror att kommer att händer) och det blir klart att det beror på en gammal skade (kiro trodde att hon att det är ganska troligen att något har hänt och skadade hennes nackan och att övriga problemar är resultated från att hålla på med ridning ändå... hästar börjar använde kropsen på fel set då) eller om det är något som helt klart inte hände hit (jag har ju inte ens ridet henne) vems ansvar är det då...

jag menar... då har jag kopt en häst till ridning och betalad en rimligt pris för henne som 8-årig ridhäst, som är för mycket när det går inte att använda henne.

Vet missade en hel del. Han såg inte bult i rygg/karprygg, som fysio och kiro såg direkt (även om jag frågade vet att kolla specialt noga ryggen), han missade blokkade i nackan, som fysio och kiro kände direkt, han såg inte att hon var väldigt sned och han kände inte att hon hade ont i backknä, Visst gick hon inte halt med böjprov, men hon krånglade en hel del när hon gjorde detta och blev helt stressad. Vet sa att det var normalt att hästar inte gillade böjproven.

Tjejen som ägde hästen var säkert att hästen var frisk. Hon har ju ridet en hel del med hästen, även om hon hade svårt med dressyren och galoppen på ridbana. I skogen gick det ju bra. Hon har även haft en equitherapeut hos hästen, som antagligen tyckte att häst var okej.
Hon har det just nu jobbigt med, för det var aldig hennes mening att sälja en häst som inte var frisk.

Rent juridisk... vem anses som ansvarig? Försäkring? Vet? Säjare? Jag?

Sv: vem är ansvarig?

Som du beskriver det känns det väldigt underligt att hästen gick igenom veterinärbesiktningen. Var det du som gjorde veterinärbesiktningen? Har du pratat med den veterinär som gjorde besiktningen?

Det var säljare som anlitade vet, för hon ville sälja en frisk häst, men jag fick vara med hela tiden och pratade med vet (och frågade honom att kolla framtförallt rygg,)

Du är alltså inte uppdragsgivare för besiktningen? Jag hade i ditt ställe väntat på klinikens utlåtande och sedan troligen ifrågasatt hur hästen kunde bedömas frisk vid besiktningen - om det är så som du beskriver.

Men det blir ju svårt om du inte anlitat veterinären.

speler detta en rol, vem som har anlitad honom (distrikts)?. Jag fanns på plats när han gjorde besiktning.
Visst ska jag iaf vänta på kliniks utlåtande. Man jag bara undrar...Jag förstår inte heller att hon blev godkänd

Du kan reklamera hästen även innan du har fått klinikutlåtandet. Jag hade nog gjort det, jag vet inte hur specifik du varit när du pratat med säljaren. I ditt ställe hade jag meddelat säljaren att jag vill reklamera hästen (förutsatt att det är vad du vill göra) och berättat att hästen ska klinikundersökas i mellandagarna och att mer information kommer efter det besöket.

Frågan är ju också vad som framkommer hos kliniken. Många veterinärer är mycket försiktiga med att tidsbestämma besvär, men om du får klart besked att det finns fel och de har förelegat vid riskens övergång kanske du också kan ställa frågan till den veterinären, hur besiktningsveterinären kan ha missat punkterna du berättat om fanns när hästen kom till dig. Det är alltid intressant att diskutera med en annan veterinär.

Tack för svaret. Jag vet faktisk inte vad jag ska göra.
Jag har pratat med säljare och hon är ju också upprört att det kan vara en alvardigt skade hos hästen. Hon trodde att hästen var helt frisk; bara inte tyckte om dressyren och var inte tillräckligt stark till galoppen i varv. Hon hade ju lektionar med hästen och en ET hos hästen och antagligen kam ingen på ideet att det kanske var något fel med henne.

Hon hade hästen för två år och diskuterad en hel del med hästen i börjar, så kansen är stort att hästen hade redan då problemar.Men oft tror man att hästen bara testar sin ny ägare eller är envis, när de krånglar.

Men att verkligen gör något åt detta är inte möjlig, tror jag, för jag vet ju inte vad felet är och om det finns uverhuvedtaget en allvärdigt problem? Fysio tror att chansen är stort och även kiro har pratat om detta, men jag vet ingenting med säkerhet och jag är ibland rädd att jag ser spökar (min förredetta häst, som jag köpte 1 år innan utan vet bes. vissade store probemar alldeless efter köpet. Blev klart att hon hade allvärdigt artrose och kissing spines sen ung 5/6 år och fick avlivas efter 1 år pga smärta.... och det är svårt att fatta att någon liknande händer igen nu...)

Så jag tänkte att vänta till jag få besked från vet. och sen fundera vad jag måste/kan göra.
Visst är hästen väldigt trevligt, men... jag skulle aldrig har köpt en 8-årig oanvändbar häst, för jag ville ju har en ridhäst. Inte heller skulle jag har legat när samman summan, inte ens om jag ville köpa en sällskapshäst.

Men säljare kommer nog inte att vill köpa hästen tillbacka (hon har en ny häst och ingen egen stall) och inte heller vill jag sälja hästen till en låg pris med risken att hon kommer att blir en av de växalbokalar... aahhh... jag vet inte vad jag ska göra då.
Om hästen har t.e. kissing spines och kommer att klarar sig med rätt träning har jag även då en problem. För hästar står hemma och jag har ingen ridhall. INte ens en riktigt ridbana. Det går bra att göra lite gymnastikövningar men att riktikt träna en häst t.e. med KS är inte möjligt. En häst med KS blir ju värrar när hästen står stilla för en långt tid t.w. vinter, och att träna på rätt sätt går inte i snöet. Desutom har jag inte heller de speciala kunstskap som behövs för detta och var det aldrigt meningen att riktigt träna en häst intensivt.

Sen skulle det vara roligt att få använda de pengar jag har spenderad på hästen till en häst som är frisk och kan användas till skogsridning.

Så.... jag fundera och fundera... Jag är inte arg på någon men väldigt ledsen och besviken.
Och om jag skulle reklamera... är det då hos säljara eller vet som missade en hel del?

Jag ska iaf diskutera saken med vet från, hästklinkiken, när jag vet lite mer.

Reklamationen sker till säljaren. Du har ju inte köpt något av veterinären, du kan inte reklamera något hos denne.

Sedan gäller det att ha is i magen och vänta på utlåtandet från kliniken. När du har det i din hand tycker jag du ska diskutera med säljaren. Självklart spelar det också in hur försäkringsbolaget ställer sig till en diagnos. Har du tagit över försäkringen? Har du hästen livförsäkrad i samma värde som du köpte den? Kommer du att få ut på försäkringen om hästen blir utdömd?

När du har lite mer fakta (t ex från kliniken) tycker jag du ska kontakta en jurist och diskutera olika möjligheter. Blir hästen utdömd och försäkringsbolaget betalar ut köpeskillingen är det ju frågan om det är lönt att diskutera resten av kostnaderna med säljaren.

Jag har en agria bas veterinärvård och agria plus, inte livsförsäkrad. Så jag vet inte hur det ska går till.
Men jag ska iaf vänta till jag vet mer och försöka att tar det lugnt till des.
Det var inte en jättedyrt häst (nordsvensk travare 20.000) men för de pengar går det ju att köpa en trevligt skogsmulle som är frisk,skulle jag tror. Eller iaf betala redan en del av kopsumma till en ny häst-

Som det ser ut till nu har jag köpt en häst till 20.000 till skogsridning, bara suttet när i skrit på henne i börjar 3 ggr ung halv timmar och sen bara haft kostnader.

Men som du berättar kan vet vara slarvigt utan konsequenser för honom?
Hemsk...
Efter förre häst tänkte jag att vara smart att besiktiga hästen, men som det ser ut blir det ingen garanti heller då.

Eftersom du inte har någon livförsäkring så får du ju inte ut något från försäkringen om hästen inte går att använda.
Jag tycker att du ska reklamera hästen och hoppas på det bästa, dvs att hon tar tillbaka hästen. Om du vill ha kvar hästen som sällskap (om det ens går) så säg det till henne att du vill ha avdrag på priset.

Risken finns ju att hästen har skadat sig hos dej och det är ju antagligen den linjen säljaren kommer försöka gå på men eftersom hon också har haft problem med hästen så är det ju inte troligt.

Väldigt tråkig sits du har hamnat i :(

Tips till nästa häst: anlita och betala för besiktningen själv, den som betalar äger besiktningen och har fullgjort sin plikt att undersöka hästen. Betalar säljaren så har man inget att komma med. Då har man inte fullgjort sin plikt att undersöka hästen.
Ha livförsäkring på hästen så att du iallafall får ut det du har gett om något skulle hända.

Tack för tips. Måste säger att jag inte har mycket förtroande kvar i besiktning just nu. Men jag förstår att man måste göra detta.
Jag vet inte hur det går med undersökning, men kan ju vara att det blir klart att problemet är en gammal skade (eller att jag ser spökar, men då är det min fel)
Vi ska kolla hur det går.
Tråkigt, ja. Inte bara för mig och säljare, men kanske framtförallt för stakkers hästen. Hon vissade ju bara att hon hade ont och nu blir hennes framtid osäkert.
Jag är så ledsen... tänker även att hålla henne kvar som sällskapshäst om det går... jag vet inte...

Bulti i rygg/karprygg! Vad tusan är Bult i ryggen för något????

För övrigt behöver inte karprygg vara någon fara...

/Lizzie

Bulti i rygg/karprygg! Vad tusan är Bult i ryggen för något????

För övrigt behöver inte karprygg vara någon fara...

/Lizzie

Jag vet inte hur jag ska vara lite mer tydligt... hon hade en blokkerad ryggkota precis efter plats var sadeln ligger och det såg man som lilla bult eller förhöjning (svårt att beskriva något som det på bra svenska) och som var dels ansvarig till karpform av rygg. Henner karperryg var altså inte anföd (då behöver det inte vara nån problem) men resultatet av ryggproblemar (eller kanske även problemar i backknä...)

Hon viser ont i rygg, manken, nackan och backknä med undersökning.

Jag vet inte hur jag ska vara lite mer tydligt... hon hade en blokkerad ryggkota precis efter plats var sadeln ligger och det såg man som lilla bult eller förhöjning (svårt att beskriva något som det på bra svenska) och som var dels ansvarig till karpform av rygg. Henner karperryg var altså inte anföd (då behöver det inte vara nån problem) men resultatet av ryggproblemar (eller kanske även problemar i backknä...)

Hon viser ont i rygg, manken, nackan och backknä med undersökning.

Vid undersökning? Menar du då att du varit till klinik med hästen? Eller?

Tror knappast du kan reklamera en häst ifall du inte kan visa upp ett veterinärintyg på ovanstående skador.

Jag använder equiterapeut till min häst som ren förebyggande åtgärd. Men skulle min häst uppvisa ovanstående problem så är det veterinärklinik som gäller. En ryggkota kan inte bli blockerad!

Och har man en häst med liten karprygg så så är det viktigt att man har en sadel med mycket bred tunnel.

/Lizzie

Vid undersökning? Menar du då att du varit till klinik med hästen? Eller?

Tror knappast du kan reklamera en häst ifall du inte kan visa upp ett veterinärintyg på ovanstående skador.

Jag använder equiterapeut till min häst som ren förebyggande åtgärd. Men skulle min häst uppvisa ovanstående problem så är det veterinärklinik som gäller. En ryggkota kan inte bli blockerad!

Och har man en häst med liten karprygg så så är det viktigt att man har en sadel med mycket bred tunnel.

/Lizzie

Om du läser min inlag, då läser du precis hur det gick till, vad jag gjorde och att jag har bokat tid i kliniken 29-12

Om du läser min inlag, då läser du precis hur det gick till, vad jag gjorde och att jag har bokat tid i kliniken 29-12

Sorry, men ditt inlägg var rörigt och dålig svenska. Så det var svårt att förstå vad det stod.

Men jättebra att du ha tid på klinik bokad. Bara att avvakta och höra vad de kommer fram till.

Lycka till!

/Lizzie

jag vet... det är så jättesvårt att skriva på bra svenska...
Tack

Här kommer krösa-maja.

Om du köpt hästen av en privatperson, köpt hästen som promenadhäst och den gått igenom vet. besiktning i samb m köp, har du nog svårt att kunna reklamera.
Säljaren kommer då förstås att hävda att problemet(n) kommit i din vård då säljaren har papper (veterinärbesiktningen) på att hästen var frisk vid försäljning.

Jag hoppas att det visar sig inte vara så farligt när du har hästen på klinik.

Jag har en vbl-travare som fick en svullnad på ryggen efter ridning, ca 5 cm i diameter, av min dåligt tillpassade sadel (sadeln är lite för lång och lite för rak och tryckte). Hästen blev mjukare i rörelserna och klarade ridningen bättre när jag upptäckte mitt fel och bytte sadel.
Kan det vara så att den sadel du använder, faktiskt inte passar hästen?

Lycka till!

Här kommer krösa-maja.

Om du köpt hästen av en privatperson, köpt hästen som promenadhäst och den gått igenom vet. besiktning i samb m köp, har du nog svårt att kunna reklamera.
Säljaren kommer då förstås att hävda att problemet(n) kommit i din vård då säljaren har papper (veterinärbesiktningen) på att hästen var frisk vid försäljning.

Jag hoppas att det visar sig inte vara så farligt när du har hästen på klinik.

Jag har en vbl-travare som fick en svullnad på ryggen efter ridning, ca 5 cm i diameter, av min dåligt tillpassade sadel (sadeln är lite för lång och lite för rak och tryckte). Hästen blev mjukare i rörelserna och klarade ridningen bättre när jag upptäckte mitt fel och bytte sadel.
Kan det vara så att den sadel du använder, faktiskt inte passar hästen?

Lycka till!

Snälla... jag vet att min svenska är dåligt, men försöka att läsa min inlägg
Jag har bara suttet på henne 3 ggr ganska kort (halv timmar) i skrit och lite trav.

Jag köpte henne som allroundhäst, inte promenadhäst (som står för det meste för hästar med problemar och klarar inte av något annars), även om det var meningen att rida i skogen (som aldrig gick)

Och jag pratade om problemar som fanns från början och hur det blir när klinikundersökning visar att felet beror på gammal skade.

Klart att det går aldrig att reklamera när inte blir klart när skade började. Men fysio och kiro är nog kanska säkert att hon har använd hennes krops fel för en ganska långt tid, antagligen pga av en problem (endlig kiro i nacken eller backknä)

Ledsen att jag missuppfattar (inte så enkelt för dig att skriva korrekt svenska och då lätt att missuppfatta). I ett tidigare inlägg skrev du om skogsridning, vilket jag tolkade som att du köpt hästen för att ägna dig åt skogsridning.

Eftersom säljaren har haft ET (tolkar jag som equiterapeut) ute, och denne inte uppfattat något, låter det dessvärre som om du blir sittande med Svarte Petter.

Jag drog parallellen till min vbl-travare eftersom hon också haft en uppdrivning på ryggen, och i hennes fall berodde det på att sadeln inte passade. Uppdrivningen kom efter varje ridtur och försvann däremellan.
Behövdes alltså inte många ridturer många dagar i rad, utan VARJE gång jag använde den dåligt tillpassade sadeln (mitt fel, ingen annan som kommit med åsikter och rekommendationer) så kom uppdrivningen. Räckte alltså med en enstaka ridtur för att uppdrivningen skulle komma.

Hoppas hur som helst att du får positiva besked vid klinik-besöket!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 602
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 191
Senast: __sofia__
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som... 2
Svar
39
· Visningar
11 222
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 516
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025