Vem ansvarar om hingst kommer lös?

MoQ

Trådstartare
Tyvärr har det släppts en hingst på fribetäckning i hagen bortanför våra hästar idag.Där är endast hägnat med två eltrådar.
Vem blir ansvarig om hingsten bryter sig ut och går på våra hästar (främst ston) och skadar dem eller själv blir skadad?
Jag kan ju bara säga att jag blir rabiat om mina hästar skadas.
Varför är folk så oansvariga?
Någon som varit med om liknande?

Sv: Vem ansvarar om hingst kommer lös?

Hingstägaren el de som åtagit sig att ha honom på bete måste väl ansvara för att han blir kvar i deras hage.
Precis som alla andra...eller?

MoQ skrev:
Varför är folk så oansvariga?

Kan du utveckla exakt vad som är oansvarigt?? :mad:
Varför skulle en häst av pojkkön utan anledning bryta sig ur en hage och springa till en annan? Är det något man är rädd för så är det att främmande hästar bryter sig in i hingstens hage, vilket är mer förekommande!!

HalyBailey skrev:
Kan du utveckla exakt vad som är oansvarigt?? :mad:
Varför skulle en häst av pojkkön utan anledning bryta sig ur en hage och springa till en annan? Är det något man är rädd för så är det att främmande hästar bryter sig in i hingstens hage, vilket är mer förekommande!!

Ganska många hingstar kan i princip gå genom eld om det finns ett brunstigt sto på andra sidan... Jag hade definitivt varit upprörd om det hade gått en hingst med endast två eltrådar mellan honom och mina ston...

då får vi snart gå in på smådetaljer här och fråga vem som äger marken ifråga. Jag har haft kontakt med MÅNGA hingstar under åren och inte ett enda av dom skulle gå igenom eld för ett brunstigt sto. Det finns gränser och det accepterar dom flesta. Men om samma mark ägs av samma pesron så äger väl hingsten lika stor rätt att gå där som stoet? annars får man väl flytta stoet till en annan hage om man är rädd att hon ska ta sig in till hingsten.
Och på vilket sätt skulle han skada stona?

Hingstägaren/hållaren är skyldig att tillse att staketet är ändamålsenligt för att hålla hingsten inne i sin hage...

... Likaväl som du är skyldig att se till att dina staket är ändamålsenliga för att skydda dina djur mot intrång utifrån.

Lyckas ändå hingsten ta sig ur sin hage och ställer till besvär är hingstägaren/hållaren ansvarig om det kan styrkas att staketen varit undermåliga - inte annars.

Jag måste hålla med!

Jag tycker att det är så himla trist att allt fler "stänger dörrarna" för hingstar.
Jag tycker att det har blivit så tråkig attityd mot hingstar att de skulle vara några sexmonster :p som inte går att handskas med. Men har bara ägaren gjort rätt och satt sig i respekt så ska det inte vara svårare än en valack eller ett sto. Se bara på utställningar i Spanien där de har hingstar o ston bredvid varandra ibland.

Har du verkligen statistik på att det är vanligare att ston bryter sig in till hingstar å inte tvärtom?I alla de fall jag vet om, så är det hingstarna som brytit sig ut men det kanske bara är en tillfällighet :angel:

Novelette skrev:
Se bara på utställningar i Spanien där de har hingstar o ston bredvid varandra ibland.

Precis!
Själv var jag på islandshästtävling i helgen och även där var det en härlig blandning av ston, hingstar och valacker, inga problem utan väldigt harmoniskt och lugnt.
Roligt att se.

Anledningen till at jag inte vill ha in hingsten är dels att han kan skada dem.Det är ju inte helt ovanligt med skador vid betäckning samt att hästarna kan bli sparkade!
Dels vill jag definitivt INTE ha min häst dräktig med en icke godkänd hingst av annan ras än vad mina halvblod är!
Sen är det väl klart att även hingstar ska få vara ute ,men jag tycker det kräver rejälare staket!

du drog alla hingstägare över en kam, för de flesta låter faktiskt sina hingstar gå ute i hage! Jo, betäckingsskador är ganska så ovanliga....speciellt på fribetäckning!

Men om han har en flock ston att betäcka i sin hage så kanske han inte är så intresserad av att ta sig ut till dina ston?

pinky skrev:
Men om han har en flock ston att betäcka i sin hage så kanske han inte är så intresserad av att ta sig ut till dina ston?
Precis vad jag tänkte!
Det finns väl ingen anledning för honom att smita ut om han redan har egna ston i hagen..

Om jag inte minns helt fel nu..
Hingstägaren har ansvaret men om hingsten står inhyrd hos någon annan markägare ska denne ansvara för staketet.
Brukar då stå i hyreskontraktet.

Fiorano skrev:
Ganska många hingstar kan i princip gå genom eld om det finns ett brunstigt sto på andra sidan... Jag hade definitivt varit upprörd om det hade gått en hingst med endast två eltrådar mellan honom och mina ston...

Haha....då ska du sen mina hagar som hingstarna går i.....det finns ingen normal hingst som BRAKAR genom vadsomhelst om det finns brunstiga ston :eek: hingstar är som hästar dom också....det som OFTAST händer är att brunstiga STON gör allt för att komma till hingsten......så har det alltd varit här iallafall om nån tar sig ur en hage...att hingstar skulle vara okontrollerade monster är bara en vanföreställelse bland folk.... och går hingsten dessutom på lösdrift med andra ston så har han ju sitt att tänka på där och såna hingstar brukar inte vara "idioter".......de flesta "idioter" hamnar under kastreringskniven.

Har en bekant som tog hem unghästar för tillridning. H*n har själv ett halvblodsto och under en period hade h*n två hingstar hemma ett hbl och ett fbl. Dessa två unghingstar brydde sig inte speciellt mycket om stoet men stoet ifråga bröt sig in till dem två ggr under sin brunst. detta resulterade i ett sent föl året efter!

Om hingsten tar sig in i eran hage så blir hingst ägan ersätnigsskyldig,

men om dina ston tar sig in i hingstens hage vet jag inte vem som bär annsvaret, förnuftet säjer stoägan men jag vet inte för jag har hört att det alltid är hingst ägans ansvar.

Jag har själv ett sto och en hingst och jag är mer orolig att stot skall ta sig in till hingsten en hingsten till stot.
Har inte hört om hingstar som gått in till ston men ett fletal som gått in till hingstar.

Hur långt i från är hagarna varandra eller delar dom på samma staket på delar av hagen´, nyfiken.

kram

Jag måste bara få hålla med dig!!
Jag har haft hingstar av olika raser och de går med vanlig eltråd, inga problem där inte, bara de har respekt för tråden!
Förstår inte varför man ska få panik för att en hingst går i en hage med eltråd?? Likaväl som jag inte kan förstå varför folk ska vara så anti mot hingstar.... hingstar är för det mesta mkt trevliga individer.

En nyfiken fråga: Vad tycker du skulle vara tillräckligt stängsel för en hingst?

Vi hade hingst på gården där min häst bor i nåt halvår - han gick ihop med en valack i en hage med "bara" eltrådar, och gjorde inte ett enda försök att ta sig ut. Då gick det ston i hagar ungefär 50 m från hingstens hage. Hingstens hage var dessutom alldeles intill paddocken, där det förstås reds ston emellanåt. Inga problem, det heller. Nu var det kanske en ovanligt "snäll" hingst, men de hingstar jag har träffat har faktiskt överlag varit trevliga individer och inte alls några sexfixerade monster....

Och, som flera redan sagt, om nu hingsten har EGNA ston i hagen, varför skulle han ge sig av därifrån för att ge sig på dina???

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 818
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 701
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 521
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 474
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar