J
JumpForMyLove
Om en person betalat hela hästen och det är sagt att den ska hämtas ett datum och dagen innan säger säljaren att köparen inte längre får köpa hästen. Är då inte köpet redan gjort och köparen äger hästen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hm med det resonemanget så skulle man inte kunna köpa en häst och ha kvar den i samma stall.Jag är inte juridiskt kunnig, men jag vet att om man köper en häst och inte hämtar den, så riskerar man att förlora hästen om säljaren går i konkurs.
Så rimligen så måste man hämta sin häst för att verkligen äga den?
hm med det resonemanget så skulle man inte kunna köpa en häst och ha kvar den i samma stall.
Man ska inte blanda ihop köplagen och traditionsprincipen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Traditionsprincipen). Jag är inte jurist...Jag är inte juridiskt kunnig, men jag vet att om man köper en häst och inte hämtar den, så riskerar man att förlora hästen om säljaren går i konkurs.
Så rimligen så måste man hämta sin häst för att verkligen äga den?
hm med det resonemanget så skulle man inte kunna köpa en häst och ha kvar den i samma stall.
Gäller samma regler som för andra varor (bilar, båtar...). Ett gammalt knep att undvika utmätning är att ha "fejkade" köpehandlingar och låtsas att någon annan äger varan när kronofogden kommer. Har man flyttat hästen så har man visat att man utövat sin äganderätt.hm med det resonemanget så skulle man inte kunna köpa en häst och ha kvar den i samma stall.
Man måste även ta varan i sin besittning.
Det är komplicerat det där.
Att ta den i besittning innebär att hämta den från säljaren och förvara den på annat ställe.
Kvittona borgar i detta läget bara för pengarna.
Som man får tillbaka om det finns några.