Vem är ansvarig när häst far illa?

Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Gav stallägaren ett ultimatum, antingen pratar hon med ägaren och begär att ta ut veterinär för ett utlåtande annars ringer jag länsstyrelsen
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Gav stallägaren ett ultimatum, antingen pratar hon med ägaren och begär att ta ut veterinär för ett utlåtande annars ringer jag länsstyrelsen

Det är nog den enda vägen du kan gå. Det är fruktansvärt frustrerande att behöva vara med om en sån här situation.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Antagligen att hen inte vill avliva hästen "för tidigt" utan vill att den ska få leva så länge som möjligt. Så var i alla fall min tanke om min gamla ponny, men han blev väldigt dålig och magrade av otroligt mycket sista vintern, så fick ta bort honom. Han var så dålig att han i mina ögon redan var död 1 månad innan, helt tom blick, senil och de andra hästarna irriterade sig väldigt mycket på honom. Sen vår han så mager att hans höfter skavde hål i 2 vintertäcken. Skäms för att vi lät det gå så långt, han har det mycket bättre nu.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Hennes försvar när hon säger att hästen "ska självdö i boxen" är att hon inte vill ta beslutet av avliva hästen då hon haft hästen sen han var ung.
Vill man hellre då hitta hästen död i hagen eller boxen? Eller få det samtalet?

Jag blir så arg. Det är väl alla hästmänniskors ansvar att kunna ge hästen ett värdigt slut och kunna ta det beslutet?
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Har själv varit med om när en häst hittades död i boxen och det blev en dyr historia då boxar behövde rivas men även ett fint hål i stall väggen för att få ut hästen ur stallet.

Påtala kostnaderna för stallägaren så går hon troligen hårdare på häst ägaren om att avliva hästen.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Är det så illa som du beskriver att hästen inte kan stå eller äta själv så ring länssyrelsen direkt! Vi människor är skyldiga att skydda våra djur från onödigt lidande vilket det inte låter som att det uppfylls i detta fall, oavsett vad djurägaren har för anledning får det inte gå till på det här viset

Försök även filma när hästen faller ihop och krampar ifall att det inte sker när länsstyrelsen är på plats
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Har inte läst tråden.
Jag skulle kräva omedelbar handling av henne, tillkalla veterinär som i första hand avgör vad som ska göras.
Gör hon inte det skulle jag tillkalla djurskyddet omedebart, och jag skulle inte bry mig om att vara anonym då jag redan skulle ha förklarat för tjejen vad som skulle hända om hon inte genast tillkallade veterinrär och följer dennes instruktioner om det så innebär akut avlivning.

Gjort är gjort, du har agerat för lite tidigare, det kan återgäldas med att du agerar och agerar rätt och kraftfullt nu!!
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

När var det?
Om hästens tillstånd förändrats till det sämre kräv att hon tillkallar veterinär!
Gör hon inte det, tillkalla länsstyrelsen omedelbart!!
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Inser hon vad det kommer att kosta henne om hästen dör i boxen?

Kosta och kosta, men rent fysiskt är det ASJOBBIGT om en häst dör i boxen. Kan vara ett rent helvete att få ut hästen från byggnaden.

Vårt gamla gotlansruss dog i boxen ( 32 år och 10 månader gammal) hade varit lika pigg som vanligt på förmiddagen och lite hängig på kvällen. Och på morgonen var han död. ( Notera dock att hästen kollades regelbundet av erfaren veterinär och vi hade tagit bort honom själva om veterinären tyckt att det var dags).

Som tur var bodde han i boxen mittemot och närmast dörren ut. Så grannen fick komma med hjullastaren och så slog vi ett rep om bakbenen och släpade ut honom med hjälp av lastaren. Men detta hade varit jättesvårt om det hade varit konstiga vinklar ut ur boxen och fram till ytterdörren.

Så har ni en gammal häst så ha den i den boxen i stallet där det är lättast att dra ut den.

För oss var det tur att vi har en snäll granne med stora maskiner. För trots att vår ponny bara var en liten ponny så vägde han mer än vad ett par man kan släpa ut med muskelkraft.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Storleken på hästen spelar också roll ett russ är mer behändigt än en nordsvensk eller ett halvblod.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Ni kan inte åka dit på det, men stallägaren har ett ansvar i och med att hon/han har hästen i sitt stall. Antingen får ni väl prata med stallägaren igen, och känner ni att hon/han är med på er linje kanske stallägaren kan ta upp det här med hästägaren och säga att hon måste göra något åt det?

Har hästen blivit sämre sen länsstyrelsen var ute sist? Vet du om de verkligen har varit ute, eller kan hon ha hittat på det för att försvara sig själv och sitt beteende? Ring dem igen. De har skyldighet att åka ut och kolla på hästen även om de varit där tidigare.

Jag har också hört stallägare som varit tveksamma i fall som ditt, som frågat veterinär som varit i stallet av annan anledning om vad de tycker om hästen ifråga.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 942
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 553
Senast: cello
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 867
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 693

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp