Vem är ansvarig när häst far illa?

GulleTrollet

Trådstartare
Vi har en häst i stallet som vi anser far illa. Vi andra tjejer i stallet försöker ständigt prata med tjejen att det gått förlängt & att det är dags att låta hästen vandra vidare - men hon tvärvägrar. Hennes plan är att låta det gå såpass att hästen självdör i boxen :cry: :cry:
Stallägaren & hovslagare har också pratat med henne men det händer ingenting.
Vi mår så dåligt av detta & det skär när man ser hästen.
Vad ska man göra? Vem bär ansvaret? Kan stallägaren åka på att hon låter henne ha hästen i stallet? Kan vi andra i stallet bli skyldiga?
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Anmäl till Länsstyrelsen. Stallägaren kan åka på det, men inte ni. Om jag förstått allt rätt.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Länsstyrelsen har redan varit inkopplade men hon fick godkänt av dom
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Inser hon vad det kommer att kosta henne om hästen dör i boxen?
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Har det blivit värre sen de var och tittade sist? Vad är det för fel på hästen?
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Kan inte stallägaren ta ett snack om att hon inte vill ha uppgiften att hitta hästen död i boxen?
Jag skulle vägra en sådan plan.
Dessutom tror jag att stallägaren har rätt att ta dit veterinär om den anser det behövas, på ägarens bekostnad. Då kan veterinären bedöma om hästen lider och stallägaren kan kräva att veterinärens rekommendation följs.
 
Senast ändrad:
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Länsstyrelsen har redan varit inkopplade men hon fick godkänt av dom

Det går inte att avgöra utan att ha sett hästen, men om länsstyrlsen kollat upp hästen (antar att det är distriktsveterinären) och de fått grönt ljus så kan det faktiska vara att ni överdriver. Det är knappast okända fenomen både att en häst far illa för att ägaren inte kan släppa taget och att folk uttalar dödsdomar över hästar som mår bra och att det även övergår till trakasserier.

Har status inte ändrats sedan veterinären gav grönt så får man utgå från att de har rätt eller änmäla igen och hoppas på en annan bedömning, men det kan vara så att ni objektivt har fel.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Kan inte stallägaren ta ett snack om att hon inte vill ha uppgiften att hitta hästen död i boxen?
Jag skulle vägra en sådan plan.
Dessutom tror jag att stallägaren har rätt att ta dit veterinär om den anser det behövas, på ägarens bekostnad. Då kan veterinären bedöma om hästen lider och stallägaren kan kräva att veterinärens rekommendation följs.

Stallägaren får bara ta dit veterinären på hästägarens bekostnad men mot dennes vilja om det uttryckligen står i kontraktet.

Annars om stallägare tar dit veterinären på eget bevåg så riskerar stallägaren att stå för kostnaden.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Jag har bara stått i stallet några månader, men reagerade på hästen från första stund. Länsstyrelsen gjorde en bedömning slutet på 2012 tror jag det var & ansåg då att allt var okej. Har även hört från andra i stallet att länsstyrelsen varit ute tidigare.
Jag själv anser att när en häst stundtals inte kan stå på benen & inte kan tugga sin mat utan bara spottar ut den, när hovslagaren inte får upp bakbenen om hästen inte motionerats innan att det inte är ett värdigt liv. Hästen är dessutom 20++
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Om den inte kan stå och inte kan förse sig själv med mat så antar jag att länsstyrelsen inte skulle anse det vara ok.

Har ni pratat med ägaren och stallägaren försökt säga sitt så är ju en ny anmälan befogad i så fall.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Hur är hästens hull då? Äter inte hästen som den ska är den rimligen mer eller mindre ett skelett vid det här laget och snarast borde ha självdött (sedan 2012), får den i sig mat nog så är hullet ok.
Är hästen halt? Att inte stå på benen stundtals kan innebära allt från att hästen inte kan resa sig till att den ligger och sover/vilar.
Om någon inte får ta upp bakbenen utan motion kan tyda på att den är stel vilket många äldre oavsett art är men att det avhjälps med att hästen får röra sig. Det hade klart varit värre om den inte lyft på benen om den motionerats först.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Låter som en ny bedömning är på plats eller åtminstonde ett tandläkarbesök så den kan tugga ordentligt utan att det blir foderbollar.

Om inte annat kan du upplysa ägaren om hur otroligt knöligt det kan vara att få ut en död häst ur stallet. Det kan vara riktigt knepigt och obehagligt.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Hästen äter och tuggar dåligt pga av att den knappt har några tänder kvar.
& att den inte står på benen beror inte på trötthet m.m. Hästen faller alltså knall fall den den står, i boxen eller hagen. Sen ligger den och krampar & rycker och försöker ta sig upp men bakbenen bara viker sig. Sen från ingenstans efter sådär 5-10 min reser den sig. Är för mig helt obegripligt hur man kan låta det ske

Har iaf ställt stallägaren mot väggen ikväll & krävt att någonting händer
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Anmäl till polis och länsstyelsen, nu! Om de vill ha bevis kan du ju bara plåta eller filma.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Ni andra i stallet kan inte bli skyldiga. Det är inte ert ansvar. Stallägaren däremot och såklart hästägaren själv. Låter som i din beskrivning inte som ett värdigt liv. Varför inte bara ta ut en veterinär som kan göra en undersökning? Behöver ju inte betyda att hästen tas bort precis då. Som stallägare (bra att du sa till!) får den vara tydlig. Att man tar hand om sin häst på anläggningen.

Rent spontant känns det ändå bättre att ta ut veterinären än nån från länsstyrelsen.
 
Sv: Vem är ansvarig när häst far illa?

Har bett alla i stallet att filma hästen när den faller då det blir svårt att bevisa för länsstyrelsen eller veterinär utan konkreta bevis då hästen tyvärr alltid stått på benen när dom gjort besök :(
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 942
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
11 553
Senast: cello
·
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 867
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp