Velig matte...

R

Rapid

det är jag det.

Kan inte bestämma mig hur jag ska göra med betessläppet.

Just nu går min pålle i en stor hage mellan kl. 8-18 på dagarna. Där finns gräs att knapra på, men inget överflöd. Hon går tillsammans med sina absoluta bästisar.

1 juni eller 15 juni skall hon släppas på bete med stallets stoflock (alla stohagar släpps i en jättestor beteshage tillsammans). Tyvärr åker hennes bästisar på annat bete fr 15 juni, och hon känner ej de andra stona. Hon kan lätt bli lite av en hackkyckling..

Jag kan alltså välja att hon går kvar i den lite tråkigare hagen med sina bästisar till den 15 juni och står inne på nätterna, eller släppa henne med de andra stona fr den 1 juni och då låta henne gå ute dygnet runt i stor hage. Dock ingen ligghall, men gott om träd och naturligt skydd.

Fördelen att släppa den 1 juni är att alla är "nya" i flocken, och jag inbillar mig att hon har bättre chans att komma in. Nackdelen vet jag inte riktigt. Alla påstår ju att hästen mår bättre av att gå ute dygnet runt? Kanske är jag bara mesig?

Jag kommer att rida henne som vanligt i sommar, hon kommer att stå någon vecka här och där bara.

Några åsikter? Hoppas det :o

Jag skulle nog släppa henne den 1:a juni för då kommer hon samtidigt med de andra och kommer på så vis bättre in i flocken från början. Släpper du henne den 15:e ensam är det stor risk att hon blir jagad av hela flocken. Tips: Sätt på benskydd den första timmen och glöm inte insektsmedel. Ha en skön sommar!

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 878
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 685
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix