Velar in i det sista!! Arabhingst sökes!!!!!

Barock-Pinto

Trådstartare
Jag kan bara inte bestäma mig för vilken hingst som jag ska använda till mitt arabsto :confused:

Hon är svart, ca. 150 cm hög, lite grövre modell, mycket vackert och rastypiskt huvud, helt ok benställning. Stam: e. Azem u. Star Runner ue. Shah Noir

Här är hingstar som jag har funderat på.

Medalj: Superfin häst, bra meriter, gett fina avkommor, bra storlek. Men jag har fått höra att hans temperament inte är det allra bästa.

Puccini: Snygg hingst, bra temperament, god ridbarhet. Men inga bra poäng exteriört, endast 32 p och klass III.

Armaani: Svart, bra temperament, bra ridbarhet. Men ingen direkt bra exteriör vad jag har sett på fotona. Inget vackert huvud och ser nästan lite väl grov ut. Någon som har sett honom i real life och som tycker annorlunda???

Snälla hjälp!!!!!

Vad hade ni valt, och varför?

Sv: Velar in i det sista!! Arabhingst sökes!!!!!

Kan ju bara tala för mig själv.... men av de tre du nämnt hade jag valt Medalj!
Just för att han enligt mig är den med bäst typ, dessutom rör han sig bra.
Jag har träffat några Medalj avkommor och kan inte se något negativt med tempramentet.
Lycka till i ditt val av hingst! :rofl:

Det finns ju en skapligt bra svart hingst i Flen, Arasaa Farid. Det kanske vore nåt?

Ville bara tillägga att detta enbart är min privata åsikt. Jag är inte alls någon expert på hur araber ska se ut eller nått sånt. Så smaken är som baken och skriv vad NI tycker :)

Hade ryttaren haft en mer stilla hand så hade hästen nog gått stadigare.
// Linda

Ser faktiskt inget fel på ridbarheten baserat på denna film. Tycker det är bra att få se (tillskillnad från många andra arabhingstar tyvärr, menar inte att de inte är ridabara utan att det inte visas) att hästen faktiskt är ridbar, och dessutom i två olika discipliner.

Sen finns det en del övrigt att önska av ryttaren och hästen ser inte ut att vara riden så länge och är inte riktigt befäst i formen, men det säger ju ingenting om ridbarheten på hästen egentligen...

Jag skulle tagit Medalj av dem som föreslagits. Utan tvekan.

Har snabbkollat och han är den enda av dem som är röntgad.
Dom andra kan vara det, men jag hittade inget av det jag såg.
Bara där avgör det tycker jag.

Araasa fick 32 p exteriört och blev klass 2.
Puccini klass 3.
Armaani är jag inte döförtjust i, men man kan inte döma honom på filmen tycker jag. Det som störde mig var fejksvansen, men det har ju inget med hästen att göra :rofl: Han är svart...ja...och din märr var det åxå så vill du ha en svart, så ta honom. Det är inte riktigt min linje, men vi alla är olika. Tur är det!

Mitt val skulle blivit Medalj som har en superintressant stam, han har visat vad han går för på utställninar, hans avkommor har blivit bra många av dem och han har visat att han lämnat ridbarhet på det jag sett.
Dessutom så får du ju rabatt i år :bump:

MVH Li

Hej!

Har ett Medalj-sto som fick en Armaaniavkomma (stoföl) i söndags (20/5).
Om du vill så kan jag gå ner till stallet & ta foton senare idag/i morrn.

Vet inte om det hjälper dig något i ditt val men kanske alltid är kul & se. :)

Hej!

Jag skulle utan att tvekat tagit Medalj! Han har bäst showresultat, bäst stam och är snyggast av dem tycker jag :p Jag har träffat ett par av hans avkommor och de har varit trevliga individer allihopa, men smaken är som baken...

Vad roligt! Fler som skall betäcka sitt arabsto:) Dethär blir första gången både för mig och min pålle.
Tyvärr har jag bara sett Medalj utav dom tre du nämnde (inte irl), givetvis är det inte bara utseende man är ute efter men för mig är det en väldigt viktig del.

Om jag hade ekonomin så skulle jag utan tvekan åka direkt och låta Premier betäcka mitt sto. Finns det vackrare arab i detta land? Jag tvivlar(:
Vars i Sverige finns ni?

Vi finns några mil norr om Göteborg.

Det blir nog Medalj för min del tror jag. Tänkte att jag skulle ringa till ägaren imorgon och se vad hon/han har att säga om honom. Men han ser ju otroligt fin ut, och avkommorna har ju blivit väldigt vackra. Han står inte direkt långt bort heller, och det är ju ett stort plus.
Detta är första gången för mig och min lilla vackra också. Jag kan jju säga att jag tycker att det är ganska nervöst :crazy: , man vill ju helst att det ska ta sig, men spännande :D

Vad har du valt för hingst då, och va har du för sto?

Om hon är lite grövre själv ska du kanske vara lite försiktig med att ta en hingst som ger så mycket massa som Medalj. Han har lämnat många fina föl, men han ger mycket massa också.

Det tarr väl några dagar att läsa igenom, men det finns ju en tråd här om arabhingstar.....

madde++++

Jamen precis, att det inte är för långt är ju väldigt bra. Och Milagro är ju kanonvacker:)
Själv har jag har bestämt mig för Chopin, en väldigt stilig hingst. Och
framför allt så har han fått gudomliga föl(:

Ja huvva, visst är man nervös. Man vill ju så gärna att allt går vägen. Stoet jag har heter Fazella, en liten fin tjej som aldrig tidigare haft föl. Och man vill ju gärna låta dom åtmindstonde få ha haft ett föl:) det är dom ju värda.

Det finns en film på hemsidan. Klicka på Armaanis sida så ligger den där.

Ja, som sagt så velar jag in i det sista :crazy:
Tänkte på vad som sas om att Medalj har gett ganska mycket grovt efter sig, och jag skulle nog vilja lätta lite på den tilltänkta avkomman. Så återigen var jag tvungen att tänka till, suck, sånt kan vara jobbigt :smirk:

Nu har jag fått rådet av en tjej jag känner, att betäcka med Preference. Han ska visst vara väldigt snygg, trevlig i temperamentet, och så har han väldigt bra poäng på utställningar etc. Hon lämnar nämligen sina Nordsvenska ston därnere för betäckning. Samma tjej som har Preference har ju också Isvind, Isidor, Fabian och Teigeblesen. Så nu har jag kollat på några bilder på honom, samt ringt till ägaren och pratat lite. Allt verkar vara i ordning, så antagligen kör jag och kompisen ner våra två ston till Skåne om två veckor ungifär :)

Vad tycker ni om Preference? Någon som har sett honom in real life?

Åk till Preference!!!!:love: Passa på innan han blir för gammal. Den jag skulle ha valt själv av dem du har nämnt. Hanna är duktig och bra med stona också. Kan nog lätta upp ditt sto och har en härlig attityd.

madde++++

Finns det någon här inne som har bilder eller till och med en film på Preference? Jag har ju sett alla bilderna på hans hemsida, men det hade varit roligt att få se lite mer av honom, nu när det är bestämt att vi ska åka den långa vägen ner till Skånes slätter :p Det kanska finns någon som har en avkomma efter honom därute?

Nu när det är bestämt har jag börjat bli alldeles nipprig och nervös:crazy: Tänk om hon inte tar sig, eller om hon tar sig och sedan kastar :( Vet att jag verkar lite negativ här, men det är faktiskt min första gång som stoägare! Finns det någon som kan ge mig lite råd? Vad ska jag göra för att minimera riskerna för mitt sto och förhoppningsvis kommande föl?

Hej!

Jag ska skicka min Salaterka till Preference i nästa vecka för betäckning. Han är en underbar hingst! :love: Jag har tidigare fått två ston efter honom, u. Sapala (Cadyk-Saldara) och u. Salaterka (Elton-Sapala). Jag kunde inte bli nöjdare och får regelbundet trevliga uppdateringar från nya ägarna i Örnsköldsvik och i Norge. Båda stona har makalösa rörelser och väldigt fin exteriör!
Preference själv är dubbel svensk rikschampion, inte många som kan stoltsera med det.

Här är två bilder tagna på honom i september 2006, det är de senaste bilderna jag har på honom.

Preference02000.jpg

Preference00600.jpg

Sedan håller jag med Madde, Hannah är den duktigaste hingsthållaren jag vet och en fena på att få stona dräktiga!

Anette Mattsson

Vad fin han är!!!!!
Men TS verkade vara ute efter god ridbarhet o han rids väl inte?
Men han ser onekligen muskad ut....jag kanske är ute o cyklar o har blandat ihop dem.
Men han är onekligen ett mycket bra val.
En klass för sig.

Liknande trådar

Avel Jag sitter och funderar lite på hingstar som skulle passa till mitt sto. (Som vanligt:angel:) Så här har jag tänkt: Fördelar...
2
Svar
27
· Visningar
3 590
Senast: dusty
·
Avel Ja, nu börjar det bli dax att bestäma sig för vilken hingst man ska välja till sitt sto. Har själv ett svart fyraårigt arabsto e. Azem...
Svar
2
· Visningar
909
Senast: Idrus
·
S
Avel Har nu pga olika omständigheter beslutat mig för att låta betäcka mitt sto och behöver hjälp med val av hingst. Stoet är e: Maraton ue...
Svar
11
· Visningar
2 200
Senast: Ecs
·
A
Avel Hejsan tänkte höra runt lite om en fundering jag har... Någon gång i framtiden ska jag betäcka mitt sto som är 1999 e d-day - judex...
Svar
8
· Visningar
1 284
Senast: Ankiesen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama