Veka mellanhänder

isafore

Trådstartare
Min tik har veka mellanhänder. Väldigt veka i mina ögon. Har inte varit särskilt oroad förut, hon har aldrig haft problem av det. Men hon är ju bara 1 år, och nu har jag anmält oss till agilitykurs. Börjar bli lite bekymrad nu. Borde jag oroa mig?

Försökte ta några bilder men det gick inte så bra. Tycker dom ser vekare ut i verkligheten..
WP_20150313_012.jpg

Attans. Nu ligger jag i sängen med mobilen, nu syns inte bilden för mig heller. Får fixa det imorgon.

Tror du jag behöver oroa mig inför agilityn?

Har du ettårsvaccinerat henne? Om inte så passa på att fråga vetten då. Nu står hon ju lite konstigt på bilden eftersom hon äter/dricker. Titta på henne och/eller ta en bild när hon står vanligt och tittar rakt fram eller uppåt. Jag tror inte hon har samma vinkel på framtassen då.

Har du ettårsvaccinerat henne? Om inte så passa på att fråga vetten då. Nu står hon ju lite konstigt på bilden eftersom hon äter/dricker. Titta på henne och/eller ta en bild när hon står vanligt och tittar rakt fram eller uppåt. Jag tror inte hon har samma vinkel på framtassen då.
Hm, nu sa du nånting som fick mig att fundera. Hon fick sin första vaccination vid 7 månaders ålder, och enligt veterinären så behövde hon inte vaccineras två gånger som en liten valp gör (7 veckor och 12 veckor) utan det räckte med bara den dosen då. Ska hon ändå ha ettårsvaccin? Det var ju inte ens ett år sedan hon vaccinerades senast med trippeln, kennelhosta och lepto. Blir att ringa vet på måndag!

Angående benen. Dom ser värre ut när hon står rakt med benen. På bilden äter hon och står med framtassarna lite framför sig, och då jämnar vinkeln ut sig något. Men jag ska försöka ta nya bilder. Alternativt hitta någon bild i min dator där det syns.

Jösses ! Hon är ju fransk också och det gör dom veka mellanhänderna värre.
Dock tror jag inte det spelar någon roll om du kör agility med henne,det finns hopphästar som har betydligt vekare och tävlas ändå på hög nivå.

Jösses ! Hon är ju fransk också och det gör dom veka mellanhänderna värre.
Dock tror jag inte det spelar någon roll om du kör agility med henne,det finns hopphästar som har betydligt vekare och tävlas ändå på hög nivå.
Tack för ditt svar! Har inte tänkt på det, men visst är hon nog lite fransysk, fast just den där bilden ser det extremt ut. Så mycket tycker jag inte det är i verkligheten.

Ska kanske prata med en veterinär trots allt. Vill absolut inte slita på henne mer än nödvändigt.. Funderar på att köpa såna skydd från BoT som finns, tror du att det skulle vara bra? Har ingen erfarenhet av BoT.

Vissa uppfödare vaccinerar valparna före leverans när de är 7-8 veckor, vissa gör det inte. Oavsett vilket så ska de vaccineras när de är 12-13 veckor. Nästa gång ska vara när de är 1 år. Troligtvis har hon fått 12-veckors vaccinet när hon var 7 månader då. Ja, fråga vetten om hon ska ha 1-årsvaccinet nu eller 1 år efter förra vaccinationen. Om du har tänkt tävla i framtiden så är det viktigt att man gör rätt med vaccinationerna annars kan det bli så att man inte blir insläppt i vaccinationskontrollen som de flesta klubbar har.

Visa då även frambenen och hör vad vetten säger. Förmodligen kan även en hundfysioterapeut ha förslag på ifall man kan träna upp styrkan eller använda stöd för att undvika framtida problem. Det är så många nya rön hur man ska träna nuförtiden, t ex kan man tydligen bygga upp muskler med hjälp av pilatesboll hörde jag igår. Det var nog rent allmänt, vet inte om det kan hjälpa veka mellanhänder. Jag håller med om att hon är lite fransysk också. Det kan även vara så att hon har en felställning i en led, inte säkert hon är vek. Därför jag menar att det är bst att visa upp det. Den ras där det är vanligast med felställningar i den leden är taxar.

Vissa uppfödare vaccinerar valparna före leverans när de är 7-8 veckor, vissa gör det inte. Oavsett vilket så ska de vaccineras när de är 12-13 veckor. Nästa gång ska vara när de är 1 år. Troligtvis har hon fått 12-veckors vaccinet när hon var 7 månader då. Ja, fråga vetten om hon ska ha 1-årsvaccinet nu eller 1 år efter förra vaccinationen. Om du har tänkt tävla i framtiden så är det viktigt att man gör rätt med vaccinationerna annars kan det bli så att man inte blir insläppt i vaccinationskontrollen som de flesta klubbar har.

Visa då även frambenen och hör vad vetten säger. Förmodligen kan även en hundfysioterapeut ha förslag på ifall man kan träna upp styrkan eller använda stöd för att undvika framtida problem. Det är så många nya rön hur man ska träna nuförtiden, t ex kan man tydligen bygga upp muskler med hjälp av pilatesboll hörde jag igår. Det var nog rent allmänt, vet inte om det kan hjälpa veka mellanhänder. Jag håller med om att hon är lite fransysk också.
Jag ska ringa vet imorgon. Höra om vaccinet och benen. Så får vi se vad dom säger.

Tack för svar! :)

Jag vet inte tillräckligt om mellanhänderna men min ena hund är lite lös i armbågarna och det ger honom en lite fransysk benställning fram. När han var liten var det lite kalle anka över honom men det mesta försvann när han breddade sig över bröstkorgen. Hans hållbarhet är inte det minsta påverkad av just detta och jag kör både sök och agility med honom. Men att kolla upp hon fysioterapeut är alltid bra innan man börjar med lite mer krävande sporter!

Då skall fysioterapeut kontaktas inom kort! Nu är det bara en grundkurs i agility, så inte på hög nivå direkt, men hon ska även röntgas. Höfter och armbågar.

Vet är kontaktad och tid bokad för vaccinering. Dom velade lite om det behövdes eller ej, men hellre en gång för mycket än för lite eftersom vi vistas på hundklubben och träffar många hundar. Då ska jag även fråga om mellanhänderna.

Nu har hon dock blivit halt på något konstigt sätt. Efter vila markerar hon rejält på vänster fram. Min sambo har sett henne markera på ett bakben och min bror har sett henne markera på höger fram. Mycket märkligt.. När hon har kommit igång haltar hon inte, men jag tycker att hon går något ojämnt spec på böjda spår. När hon leker är hon inte halt för fem öre. Jag undrar.. Jag har bara sett henne markera på vänster fram, det andra kan vara bara vad otränade ögon har sett. Eller så har hon ont i alla ben :arghh: Ja, vi har tid hos vet. Nu blir det vila fram tills dess.

Är det BC i henne? Jag har sett hundar mes stora senskador som lekt normalt, men hoppat på tre ben däremellan. De är lite knäppa...

@Migo Ingen aning faktiskt, men kollar man på utseende och beteende är det nog ganska mycket BC i henne. Tycker du att jag ska åka till veterinären imorgon, eller är det OK att avvakta? Vill ju inte att hon ska gå med stora senskador! Efter vila hoppar hon nästan på 3 ben, men efter typ 30 sek går hon på alla fyra benen men något ojämn. Så det är väldigt stor kontrast mellan direkt efter vila -> 30 sek efter vila.

Låter väldigt likt min förra hunds hälta. Hon var också mer halt efter vila. Ingen svullnad. Tycker benen påminner om varandra också, men svårt att se på bild.
Diagnosen för henne var Osteochondros. Det dök upp när hon var ca 10-11 mån och opererades och hon blev helt återställd.
Men jag säger bara att det är likt. Ställer absolut ingen diagnos. Hoppas det är något simplare än så. Men absolut veterinär som Migo säger.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Visste inte riktigt om jag skulle slänga ut frågan i den allmänna tråden eller skapa en egen, men kör på egen. Vilka brukshundar bör...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 771
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
460
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 026
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka