Veka kotor

Calvaro

Trådstartare
Min häst har veka kotor i bak vilket gör att han ibland "trampar" igenom. Detta händer främst i trav vilket gör att han blir lite försiktig och inte riktigt bjuder fram. Vad kan jag göra för att hjälpa honom? Finns det några skydd? Hjälper det att linda? Vad kan hovslagaren göra? Nu går han oskodd i bak.

Sv: Veka kotor

Att linda,bör ju stödja en hel del o underlätta för honom. Men fråga även hovslagaren, dom har nog mycket bra tips oxå! Lycka till

Jag är ingen expert men har en arab med veka framkotor dock aldrig så att han trampar igenom. Men när jag köpte honom som treåring fick jag en notering på vet.besiktningen för genom tramp framkotorna och det berodde på att han var overkad och lång i tån.

Så se om din hovslagare kan korta upp tån en aning.

Det hovslagaren kan göra är att korta tån rejält o höja trakterna, ev också lägga en kilsula så den kommer upp mer i trakten.

Lillaloppan skrev:
Det hovslagaren kan göra är att korta tån rejält o höja trakterna, ev också lägga en kilsula så den kommer upp mer i trakten.

Så gjorde hovis på min häst och fan vad skit jag fick här på buke för det :smirk:

Ja, man ska nog akta sig för att höja trakterna på det sättet, då senan inte får arbeta som den ska och då blir försvagad och gär lätt sönder.
Det finns genomtrampningsskydd, titta in i en travbutik. Sen kan din hovslagare kanske slå på bakskor med längre traktarmar. (tror jag det heter) Hör med den.
gulan fd.gulla

Men ärligt talat, jag är långt ifrån en expert, hur mycket gör det om man höjer trakten knappt 1 mm? Speciellt när en utbildad, erfaren hovslagare gör det...

Hur ska jag lida då tycker ni? Har kanske lindat hästben tre fyra gånger så jag är inte så haj på de. :crazy:
Hur långt ner över kotan ska jag linda och hur långt ned kan man eg lägga paddarna? Han är kort i tån. Man kanske skulle pröva med en kilsula då. Men ökar inte risken för tappsko då? Hmm mycket att fundera på....

Halloj.

Skippa lindandet, hjälper inte ändå, och är både jobbigt och lite farligt om de går upp. Tipsar istället om neoprenskydd med kardborre. Finns att köpa överallt.
Jag har Events neoprenskydd bak på min pålla. Jag tycker de funkar bra, som lite extra stöd.

Finns det inte oxå lite mer övningar som stärker senan, ex trav på asfalt?

Det vore ju det allra bästa om det fanns skydd som går ner över kotan och ger stöd. Trodde inte att de gjorde det. Men det var ju bra att det gjorde:bump:

Gick in på H**ks hemsida och såg att det fanns flera...:o
Vad tror ni om Equi Guards benskydd? De för 275:-
Vad tror ni en liten halvblodskille på 160cm drar för strl?

Absolut full. Skydden ska hellre vara lite för stora än för små. Jag hade cob innan, men de passar knappt på min 160´s framben, så jag köpte full nyligen eftersom jag behövde bak (har dem som sparkskydd när brodden är på vintertid)

Fast de har ju så konstiga strl. XS, S, M, L, XL
Men full borde väl motsvara L eller vad tror du?

Jag har också hört detta men vill bara säga att varierat underlag är bäst och ska du få din hästs kotor starkare så bör du också rida i mjukt men vara mycket försiktig med introduktion och längd på passen. Jag har såna där neopren-skydd runt om när jag rider i löst underlag - fungerar super!

/Camilla

Risken för tappsko ökar lite med kilsula men å andra sidan så behöver du verka din häst lite oftare än vad som anses normalt för att bibehålla vinklen på hoven. Givetvis ska inte hela förändringen på vinkeln ändras på en gång utan ske lite sucessivt. Men det lär din hovslagare veta. Han har kanske några råd att ge dig dessutom om vad för beslag som är lämpliga för hästar med stort genomtramp! Hoppas det löser sig iallafall!

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 399
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 128
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar