Veka kotor och tjocka ben

matador

Trådstartare
Jag har en fundering om min häst som endast är 2,5 år, hennes ben har i höst blivit tjocka och svullna nattetid. Det går inte ens bort under dagen efterssom det är så knöligt i hagen att hon inte rör sig så mycket.

Det är bara när jag är ute och kör henne och skrittat ett tag som det går ner.
Hon har mycket veka bakkotor, och jag vet att det diskuterats en del om detta här, men det kan väl inte vara normalt med en så ung häst med så tjocka ben? Min tanke är ju att det beror på dom veka bakkotorna som också är långa.:cry:

Sv: Veka kotor och tjocka ben

Förstår att du är orolig, hade själv en unghäst med veka bakkotor som är i himlen nu. Hennes gaffelband gav upp, efter att hon vrickat sig i hagen. På grund av de veka kotorna och skadans placering kunde gaffelbandet inte läka.

Hur ser svullnaden ut? Hur länge har det pågått? Har du pratat med någon veterinär?

Jag har inte pratat med vet än men kommer att prata med atg i morgon, benen är tjocka liksidigt jämna. Kotan och skenorna är svällda så det går inte att känna senor odyl. Men hon är inte varm eller visar någon hälta, men det ser inte bra ut alls.

Det kan inte vara så att hon har lite mugg eller liknade?

Hade en häst som också var svullen i sina bakben. Hittade ingenting. Åkte in till kliniken och när de rakade bakbenen så kunde man se små sår i karleder och på kotan. Efter några veckors behandling så hade de flesta såren försvunnit och hästen så normal ut i sina ben igen.

Mvh

Tora

Sä här ser hon ut på morgonen.
dscn0497vq2.jpg

Jäklar, det var det värsta jag sett!

Undras om hon inte skulle må bättre av att få på sig ett par dojjor med långa traktarmar?

Jäklar, det var det värsta jag sett!

Undras om hon inte skulle må bättre av att få på sig ett par dojjor med långa traktarmar?

Håller med!
Min häst med liknande kotor fick svetsad ringsko för att stärka upp kotorna.

Skulle kolla med klinik genast. Har dålig erfarenhet av veka kotor.

TS! vad säger din hovis?

Håller med!
Min häst med liknande kotor fick svetsad ringsko för att stärka upp kotorna.

Skulle kolla med klinik genast. Har dålig erfarenhet av veka kotor.

TS! vad säger din hovis?

Inte så mycket än, eftersom hon är så ung 2006 så har hon ju bara verkats hitills.

Oj!
Hur ser hovarna ut underifrån? Hon har blåmärken på hovväggen vilket tyder på att något är på tok även i fötterna... Det vore som sagt intressant att se bilder även underifrån (självklart urkratsad hov).

Jag har sett liknande förr, men då på hästar som är 20+...

Oj, förstår att du är orolig.

Prata med hovslagaren om det finns något man kan göra. Det där med blåmärken på hovarna kan jag ingenting om, men hovis borde veta?

Vad är planen inför framtiden med henne? Hur är hennes steg? Verkar hon besvärad av detta ? (det ser inte skönt ut)

Ringskor vore definitivt något för din tjej, prata med hovis. Min skoddes först med långa traktarmar, men efter hovslagarbyte fick hon ringskor för bakkotorna och med facit på hand tror jag att hon kanske mått bra av att få det innan.

Hör nog till de vekaste kotor jag oxå sett.....:crazy:
Jag skulle, som många redan sagt, konsultera med hovis och/el vet.
Ser inte behagligt ut......
Vad har du tänkt att använda henne till i framtiden?

/J.

Jag har tänkt använda henne som körhäst, hon är inkörd traditionell inkörning med linor släpa etc. Hon har bara gått i hagen hela sommaren, nu har vi skrittat lite med en pytte kälke ett par dagar i veckan på ängen, och skrittat lite med rockard.

Tidigare har jag inte märkt nåt på steget, men nu dom senaste morgnarna har det varit segt ut genom dörren. Hon är inte halt som jag kan se, men det är ju så pass oroande med så svällda ben och blåmärken att jag kommer att kolla upp henne på kliniken och se vad som pågår. Dom har ju också tillgång till hovslagare med specialkompetens.

Oj de där ser ju inte allt för bra ut. Min tjej har också ganska långa/veka kotor men inte så som din men hon blev jätte svullen i sina bak ben förra hösten å jag fattade inte varför. efter några dagars grubblande så kom jag på aaaaa!!! hon har vita strumpor bak (bara vär hon va svullen) å så hade hon pytte pytte lite mugg de syntes ej utan var bara som lite mindre päls på nått ställe. behandlade muggen å hon blev bra. sen dess har hon vatt super i benen.

Som lite motvikt till alla negativa prognoser (som det tyvärr ändå ligger mycket sanning i) kan jag berätta om en häst jag skodde som såg minst lika "illa" ut. Satte på ringskor och på bara ett par veckor började gallorna och svullnaderna gå ner. Mot alla odds höll hon sedan som tävlingshäst i många år!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 328
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 734
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka