veckor + dagar??

memma

Trådstartare
Jag fattar inte hur man räknar ut veckorna + dagar?? Alltså veckor fattar jag ju men inte dagarna....måste reda ut detta.....:angel:

Sv: veckor + dagar??

jo men hur vet jag när jaggår över till typ vecka 6?? jag e ju i vecka 5 nu (tror jag)...så vilken dag e det som gör att jag går över till vecka 6 osv....hur få rjag rätt på det??
Hade inte super stenkoll när jag hade ÄL, vet ca...men eftersom vi ej planerad barn i nu så sa jag bara att vi ej skulle ha sex då (nu hade vi det några dagar innan...)

kollar jag på olika sidor där man kan se hur långt gåmgen jag e och ca när jag hade ÄL så visar den vecka 6 nu.....

du kan kolla på gravid.se i vänta barn-kalendern du skriver in den senaste mensens första dag så räknar den ut.

kan ha fel men har fått lära mig att:
du räknar från mensens första dag.
kan ta mig själv som ex.

hade min mens sist 22 juni
det innebär att jag har gått 10veckor+5dagar alltså är jag i efte veckan. på måndag blir det vecka 11+1 för mig alltså är jag då i tolfte veckan. du räknar alltså hur många fulla veckor det har gått sen senaste mensens första dag + hur många dagar (max 7) sen blir det ny vecka!

hoppas du förstår bättre nu.:p

embryot/fostret är 2 veckor yngre än de veckor du har gått. konsentrera dig mer när du hade mens sist. ÄL kan variera

Senast ändrad:

Skriv in din senaste mens på en valfri hemsida och sen håller du dig till den hela graviditeten.

De kan skilja några dagar mellan olika uträknare på internet och även om barnmorskan räknar på snurran eller i sin dator!

Jag försod inte heller hur man räkna och hade ingen direkt koll på i vilken vecka jag var så jag registrerade min graviditet på familjeliv så var de bara å gå in där ;)

Jag hade min sista mens den 23 /7 osså varar den i 3 dagar....
Om jag kollar på gravid.se så står det där att jag e i veckan 6....får väl kolla på andra sidor om det står dagar osså med nånstans....men lättast e ju att bara säga veckan anser jag.....(som e helt ny inom detta)

är du säker på det datumet är du i vecka 5+3 alltså går du in i sjunde veckan på onsdag,:laugh: sen säger du ju aldrig att du är i vecka 5+7 utan då bli det vecka 6+1

Senast ändrad:

Hur länge mensen varar spelar ingen roll, man räknar ändå från första dagen.

Enligt familjeliv (om din menscykel är 28 dagar)

Du har gått 38 fulla dagar av 280 (14%).
Du är i vecka 6.
Du har gått 5 fulla veckor och 3 fulla dagar(v5+3).
Du är i 1:a kalendermånaden.
Du är i 2:a graviditetsmånaden (lunarmånaden). [Läs mer här]
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Ons 29 apr 2009
Du har 242 dagar kvar till förlossning.

Är din menscykel där emot 38 dagar
Du har gått 38 fulla dagar av 285 (13%).
Du är i vecka 6.
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Lör 9 maj 2009
Du har 247 dagar kvar till förlossning.

Hur länge mensen varar spelar ingen roll, man räknar ändå från första dagen.

Enligt familjeliv (om din menscykel är 28 dagar)

Du har gått 38 fulla dagar av 280 (14%).
Du är i vecka 6.
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Ons 29 apr 2009
Du har 242 dagar kvar till förlossning.

Är din menscykel där emot 38 dagar
Du har gått 38 fulla dagar av 285 (13%).
Du är i vecka 6.
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Lör 9 maj 2009
Du har 247 dagar kvar till förlossning.

Japp jag e totalbombsäker på att min sista mens var den 23, det är den alltid....så jag skulle haft min mens nu den 23 igen ju....vad menas med menscykel?? Dagar mellan mensen??

Kollade på familje liv nu....jag har 31 dagars menscykel då blev det så här:

Du har gått 38 fulla dagar av 282 (13%).
Du är i vecka 6.
Du är i trimester ett.
Beräknat förlossningsdatum Lör 2 maj 2009
Du har 244 dagar kvar till förlossning.

Det står att jag blev gravid den 7 aug. Brukar komma i håg när vi haft sex ( ej haft det så mkt sista tiden så...:grin:) men nu har jag inget minne men vet att det var i slutet av semstern, o detta var våra sista semsterdagar då den 7/8....

så jag e 5+3, vecka 6...så det blir kanske ett litet maj barn!

Har du fyllt i rätt antal dagar på din luteal-fas? Alltså antalet dagar före mensen kommer som du har ägglossning.

Sen kan faktiskt spermierna leva några dagar i slidan medans de väntar på ägget ;)

Oj, spännande, detta e första ggn som jag e gravid o har massa frågor o sånt, då vi håller detta hemligt i nu så kan man ej disskutera med nån bekant!!

oxå mitt första:) fast kunde inte hålla mitt hemligt mamma såg direkt:eek: sen kunde inte min sambo hålla tyst längre ;) men det känns bättre att omkring folk vet.

Jag e oxå mkt sugen på att berätta för mina föräldrar då dem e ett stort o bra stöd för mig, så snart gör jag det nog....ska lixom bara komma på HUR jag ska få fram det, kommer storgråta massa men, men.....

Hur gammal e du?? (om man får fråga)

jag är 21, sambon 32. jag sa till min mamma att - du ska bli mormor i mars-april... hon svarade bara - ja det vet jag väl;) syns på dig. haha... fast hon var väldigt glad, men hon hade inte vågat fråga sa... det för ca 1 månad sedan...:rofl:

är du säker på det datumet är du i vecka 5+3 alltså går du in i sjunde veckan på onsdag,:laugh: sen säger du ju aldrig att du är i vecka 5+7 utan då bli det vecka 6+1

Fast 5+7 blir ju inte 6+1 utan 6+0... väl? +6 är sista dagen innan man går över till nästa vecka och då är man +0, dvs ex 6 hela veckor och 0 dagar.

//Julia

Jag har iaf räknat ut att det är på onsdagen som jag byter vecka typ...så på onsdag går jag över i vecka 7 :o herregud här går det undan, testa mig för en vecka sedan o då var jag i vecka 5 (oki nästan vecka 6)

Hoppas det dröjer lite innan man börjar se det på mig...tur jag jag lite pösmage sen innan så kan dendölja det lite!!

Liknande trådar

Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
565
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
776
Senast: Humla
·
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 188
Senast: Jahopp
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 470
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4