Jag storhandlar på Maxi typ en-två gånger i månaden, och fyller på färskvaror (frukt/grönt, mjölk etc) i den närmsta butiken (ca 2 mil bort) max en gång i veckan.
Har gjort så i flera år nu, baserat på när jag kan få folk att följa med mig till affären
Försökte med matsedel, men gav upp just för att jag liksom flera andra inte var sugen när det väl var dags...
Det man snabbt lär sig är vilka saker som alltid behöver finnas hemma. Olika från person till person, men i mitt fall är alltid (förutom skafferi/basvaror typ ris, pasta osv) frysen full med köttfärs, kyckling(lår)filéer, bacon, frysta bär o grönsaker... Oftast någon påse tortellini också, bra nödmat när man kommer in från stallet kl 22 och inser att man glömt äta middag... och lunch...
Det man också lär sig med långt till affären tycker jag är att improvisera, för är det slut så är det liksom
Haha, jag massor. Kör köttfärsbiffar med färsk basilika och fetaost i ibland
köttfärs blir dock tråkigt i längden, tillslut vet man inte vad man ska ha det till
Köttfärs som går att göra hur mycket som helst av!
pannbiff med brunsås, köttfärsbiffar med färska örter och kall sås (basilika, mynta, rosmarin osv...), köttbullar, limpa, tacos, köttfärssås (gräddig eller tomatig), lasagne, "pyttipanna" med stekt potatis, köttfärs, curry mm
, köttfärspaj... Möjligheterna är oändliga
Pasta, quinoa, bulgur, cous-cous, ris går bra att frysa o göra lådor av, liksom soppor.
När jag lagar mat gör jag alltid en eller ett par lådor, däremot tycker jag INTE om att behöva äta samma mat till lunch dagen därpå (om det inte är nåt jättegott...
) så oftast åker det in i kylen eller frysen och äts senare. Tycker de flesta matlådor klarar sig runt en vecka i kylen så länge burken är tät o bra
Lycka till förresten! Det är en omställning i början men sparar tid i längden!