catya

Trådstartare
Hej, hur räknar ni ut veckopeng? Hur mkt ger ni en 7 1/2 åring? Det är naturligtvis stora skillnader, men jag vill höra era åsikter då jag sen fattar eget beslut. Nu får han 20:-.
 
Sv: veckopeng

Mina som är 7 o 9 får 20 kr - dom gör sällan av med dom utan efter några månader köper dom något för en samlad slant och är nöjda i några månader till.
Min store pojk försöker ibland höja sin veckopeng men när jag ber honom förklara vad han ska ha pengarna till vet han inte riktigt.
Dom behöver inte köpa lördagsgodis för sin veckopeng.
 
Sv: veckopeng

min son behöver inte heller köpa godis för pengarna, men precis som du säger kan han inte motivera varför han vill ha högre. han förstår ju inte värdet än. hur räknar ni andra? höjjer då de fyller år?
 
Sv: veckopeng

Vi tar åldern och lägger till en nolla. Inte som veckopeng förstås, men som månadspeng.

9-åringen får 90 kr, 12-åringen får 120 kr o.s.v.
Det höjs alltså automatiskt när de fyller år.
 
Sv: veckopeng

Vi tar åldern och lägger till en nolla. Inte som veckopeng förstås, men som månadspeng.

9-åringen får 90 kr, 12-åringen får 120 kr o.s.v.
Det höjs alltså automatiskt när de fyller år.

Tack, det var just något slags räkne exempel jag ville ha. Men han hade sett på TV om en 12 åring som fickk 200:- i månaden, låter mkt. Men sen när de blir ngt äldre o ska börja fika, gå på bio m.m så kan jag ju förstå det
 
Sv: veckopeng

Ja. När de blir äldre sedan kommer de ju att få ansvaret för barnbidraget antar jag. Det är tjejernas mamma (jag är alltså sambo med pappan) som har hand om det, så det är väl hon som bestämmer när det blir.

Jag fick hela barnbidraget när jag var 13 år, 700 kr var det nog på den tiden. Men då fick jag också köpa det mesta själv (förutom att jag kunde få bidrag om jag behövde köpa ett par rejäla skor och dylikt) och när pengarna var slut så var de slut. Då blev det ingen bio om jag hade slösat bort pengarna på annat. Det lär en ju ansvar med.

När det är dags att ge hela barnbidraget (eller en större del av det) beror ju helt och håller på barnets förmåga att hålla i pengar och ta ekonomiskt ansvar. Individuellt med andra ord. En av 12-åringens kompisar får 400:- i månaden, men då antar jag att hon får köpa en hel del kläder och sådant själv. "Våran" 12-åring är... inte riktigt där ännu tror jag. :D
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Får era barn/tonåringar vecko/månadspeng och hur mycket får dom? Vad ska det räcka till? Finns det ngr krav för att dom ska få...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 364
Senast: Imogen
·
Småbarn Såg att de har beslutats om att från och med 1/7 2024 kan föräldrar överlåta 45 dagar (tot. 90 dagar) per barn till någon annan som inte...
Svar
16
· Visningar
1 074
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 069
S
Relationer Hej. Jag har har en relation med en man sedan 21 månader. Väldigt mkt kärlek mellan oss. Vi bor på olika orter men träffas så ofta vi...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
6 484
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vi med egen gård/stall
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka
Upp