Veckans utmaning

Sv: Veckans utmaning

*kl*
Jag är med, även om det bara blir med Boss (ev. Ida också, i mån av tid). Valpen har så mycket annat viktigt på sitt redan späckade shejpingschema så han får stå över trick "för sakens skull" några veckor till.

Liten fundering redan från början: Hur tränar ni in generalisering runt namnet "koppel"? Jag har 54318945 olika som jag använder hipp som happ, och det vore skönt om han kunde springa och hämta det som för tillfället är med i fårhagen (Ex), oavsett om det är ett svert rep eller blått softweb...

Jag har inte övat in ordet koppel till min,men däremot andra saker. Hon har en hel låda med leksaker i varierande form och utförande. Jag brukar börja när hon kommer med en leksak självmant. Tex har vi en låtande gris här hemma.

Åh,kommer du med GRIIIISEEEEEN. Är GRIIISEEEEN fin? Säger alltså GRIIISEEEN många gånger i samma veva hon har den i tanken/munnen.

Sen brukar jag utöka "ordet/saken" med att säga: Kan du hämta GRIIISEEEN? Var är GRIIIISEEEN? Får matte GRIIISEEEN? Till 99 % kommer hon alltid med rätt pryl sen.

Vi har testat detta med ordet "boll","björnen"(mjukisdjur) och (fåret)"Shaun";). Hon blir överlycklig när hon får visa sig duktig och hämta sina saker:laugh:

Hon har även lärt sig var hennes "godislådor" finns. Brukar säga "Var är "hundens namn" ben,vill "hundens namn" ha ett ben? Då springer hon direkt till sin byrålåda med ben,med viftande svans och uppfodrande min:laugh:. Byter jag ut ordet ben mot godis,springer hon till bänken som leversnittrna står på. Därefter rullar hon (utan kommando) för att få en godis:D

Jag lärde henne en gång för länge sedan att rulla runt,och hon fick godis som belöning. Därefter rullar hon utan kommando nu för att få godis,och vem kan motstå liksom:angel::love:

kl
Rulla runt kan min. Å andra sidan var det säkert ett år sen vi körde det så jag kan ju kolla om han kommer ihåg det :p Han brukar inte glömma saker dock.

Förra veckans trick gick inget vidare. Av den enkla anledningen att jag aldrig kom mig för att försöka utan sysslade med annan träning :)

Här är en! Jag har dock inte tränat det något denna veckan. Men vi har iaf börjat :)

Jag vill gärna vara med i tråden men har inte kommit igång med förra veckans utmaing då jag legat i vinterkräksjukan i veckan och idag blev min hund opererad. Jag får börja när han är piggar eigen och återhämtat sig efter operationen.

Rulla runt kan min redan så jag hoppar på nästa. Tror jag har det på film någonstans, ska se om jag hittar det

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 509
Senast: ako
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag är galen eller inte. Jag är aktiv inom lydnad och rallylydnad främst, jobbar tre timmar i veckan som...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 839
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 690
Senast: Pancakes
·
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Bildtråd
  • Födda-24
Tillbaka