vdnt32.sys

snurpe

Trådstartare
Känner ni till den filen och vad det är för något? Datorn strular otroligt just nu. Dels är webläsaren kapad och går in och styr över vissa sidor och dels kan jag bara öppna ett explorerfönster. Klickar jag på explorer igen kommer det upp en blå skärm om att den dumpar minnet och startar om. Något besvärligt :crazy: Hur som helst, när den startar om skriver den att anledningen kan vara ovanstående fil. Har sökt runt på internet men tycker det är lite knepigt när man inte hittar så mycket på svenska och så. Trist om man skulle ta bort en viktig fil :crazy: Fick träff på en sida där det stod att det skulle vara en trojan som påverkade windows, men vad vet jag.

Har ni någon aning?

/snurpe
 
Sv: vdnt32.sys

Ett tips kan ju vara att installera någon antivirusprogram eller liknande som kan söka genom datorn efter virus... sen kan det också vara bra att installera en brandvägg för att förhindra sånt i framtiden, och ett bra tips kan vara att inte öppna all spam man får, hur intressant det än verkar :p
 
Sv: vdnt32.sys

Pojken har nu installerat det virusprogram som säljarna till datorn rekommenderade, Norman tror jag det hette. Men den verkar för övrigt vara helskumt och hjälper iaf inte mig mycket :crazy: Men problemet finns redan på datorn... har du några tips på vart jag kan söka för att få information om denna fil?

/snurpe
 
Sv: vdnt32.sys

Hm, det är verkligen något allvarligt fel med datorn...

Kör man virusprogrammets scanningprogram dumpar den minnet och startar om innan det slutförts. Söker jag efter filnamnet hinner den inte söka klart innan den startar om igen. Bra....

/snurpe
 
Sv: vdnt32.sys

Testa att starta datorn i felsäkert läge, och kör sedan en scanning av just den filen med antivirusprogrammet...
 
Sv: vdnt32.sys

Okej, ska testa.

Sökte förresten på Symantec och nog låter det som detta virus: Backdoor.Haxdoor.C. Fanns tom beskrivning för hur man tar bort det (om man har symantec/nortons virusskydd vill säga)... men det har ju inte vi :( Kanske läge att skaffa det istället? :crazy:

/snurpe
 
Sv: vdnt32.sys

Låter kanske lite överdrivet men min rekommendation när trojaner/bakdörrar och sånt är en backup på det viktiga på disken och sen en ominstallation. Vet aldrig om nån laggt ditt "hiddenroots" på din dator. Vi höll på med endel sånt under vår säkerhetsutbildning och inget virusprogram (norton, norman, panda, AVG) hittade vår dolda skapade mappar.

Så formatera, installera om (utan internet i), i med brandvägg och antivirus.

I övrigt får jag säga att det är tråkigt att du har problem med Norman, har personligen bara haft bra erfarenhet av det så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vdnt32.sys

Men oftast brukar det ju räcka med antivirusprogrammet, men om inte det hittar något så är väl ominstallation det enda man kan göra...
 
Sv: vdnt32.sys

Hur vet du att de inte finns där då? Som sagt, antivirusprogramen gav inga som helst indikationer på att där fanns något. Ute ifrån kunde man därimot logga på med en ftp klient till den skapade mappen... Tog oss inte många minuter och då var vi helt gröna på allt med hacking. Vore väll mindre kul om datorn t.ex. används för lagring av barnporr eller liknande?
 
Sv: vdnt32.sys

Datorn blev iväglämnad till en med bra mycket högre datorkunskaper än vi. Fylld med virus och skit var den :crazy: Han fick bort en del men det strular fortfarande med webläsaren som kapar vissa sidor man besöker.

Det är även strul med filen draw32.dll som vårt nya virusskydd Symantec hävdar är ett virus vid namn Bloodhound Packed eller något sådant. Dock klarar den inte av göra något åt detta virus, finns enligt han som hjälpte oss kanske inte någon bot för detta i dagsläget :crazy:

Hm, datorer är en märklig del av världen...

/snurpe
 
Sv: vdnt32.sys

Det jag menade var att man märker ju oftast om datorn strular, och om man då inte hittar något fel är väl ominstallation det man kan göra.
Men om din dator används som någon slags filserver så borde det väl också märkas med att hårddisken fylls med saker som inte syns, och att trafiken ökar...
 
Sv: vdnt32.sys

Tror du en normal användare sitter och kolla hur mycket trafik de blir utsatta för? Och kanske inte några GB hitt eller ditt heller? Visst, du märker att disken blir full, men du kan omöjligt se skiten...

Så min rekommendation när man hittar trojaner är faktiskt att blåsa burken...
 
Sv: vdnt32.sys

Jag tror du får bort Bloodhound om du scannar med Norton i felsäkert läge!
 
Sv: vdnt32.sys

Hmm... men om man märker att disken blir full utan anledning så är ju något fel, och då kanske man får fundera på att göra en ominstallation...
Jag har nog inte läst ordentligt vad du har skrivit, men det jag försöker säga är bara att det känns lite onödigt att göra en ominstallation helt utan anledning...
 
Sv: vdnt32.sys

Det lutar iaf mot en ominstallation av denna dator efter att ha pratat med en vi känner som jobbar som it-konsult. Vi ska avvakta och se om de kommer med någon bot för Bloodhound-viruset, annars är det nog ominstallation som gäller.

/snurpe
 
Sv: vdnt32.sys

Jo, om det är så svårt att få bort som det verkar så är nog det enda lösningen...
Kom bara ihåg att fixa bra virusskydd och brandvägg när du har ominstallerat :)
 
Sv: vdnt32.sys

Rekommendation är att plugga ur internet innan du installerar om. Fixa in virus skydd och brandvägg och koppla sen på internet igen. WinXP med SP2 har ju visserligen brandväggen inbyggd, men det är endast rekommenderat handhavande.
 
Sv: vdnt32.sys

snurpe skrev:
Det lutar iaf mot en ominstallation av denna dator efter att ha pratat med en vi känner som jobbar som it-konsult. Vi ska avvakta och se om de kommer med någon bot för Bloodhound-viruset, annars är det nog ominstallation som gäller.

/snurpe

Om du vet vad viruset heter så rekomenderar jag att du tankar hem ett gratis Removal Tool från Symantec och tar bort viruset med detta!
 
Sv: vdnt32.sys

Ja, tänk om det vore så lätt. Vi har ju till och med Symantecs riktiga skydd som berättar för oss vad det heter. Men det finns tydligen inget bot mot just detta virus (eller har iaf inte hunnit komma ännu) enligt den IT-konsult jag diskuterade med.

/snurpe
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag behöver lägga över filer från min gamla till min nya dator (en 500 gb antagligen) till min hjälp har jag en ethernet sladd och...
Svar
4
· Visningar
668
IT & mobiler Jag köpte en dator för ca 4 månader sedan. Det är inga problem med den förutom att på senaste tid (ca 1-2 veckor) så har den typ hackat...
Svar
2
· Visningar
1 020
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Araminta
·
IT & mobiler Känns som om datorn är en millimeter från att krascha och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Besökte en sida på nätet tidigare i...
Svar
7
· Visningar
1 314
Senast: Saybia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp