Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Molin

Trådstartare
Hejsan!!

Okey jag red idag en valack som verkar underbar =)
Men, dom som äger honom nu fick honom i Augusti och innan det
så hade han stått från april tills Augusti då dom nya ägarna börja rida å köra honom.

Nu är han inte riden på månader heller, jag red han idag och för ca 1månad sen red en annan tjej honom och innan det så hade han stått en hel massa oxå. Så han är knappt riden alltså.

Han är PIGG och STARK sen sa den nya ägaren att han kan bocka och hålla på under ridning och ledning med grimskaft.
Jag tycker han var snäll idag, visst han ville gärna dra iväg och vifta med huvudet ibland men annars väldigt snäll. Han sparka emot kompisen två ggr (Hon travade ikapp för nära). Han nådde dom ej.

Nu ska jag ev börja rida han någon dag i veckan och tänkte kolla efter råd hur jag ska börja rida han. Jag har paddock och rundkorall som jag får använda. (Jag ska snart flytta dit min häst oxå).
Ska jag börja att rida lite i paddocken och longera igång han? Det är faktiskt riktigt jobbigt att behöva sitta och hålla emot som FAN för att han ska trava sakta brevid en annan häst.

Funderar på att köpa ett nytt bett åt han, ett tredelat. Han har nu ett två delat, det måste ju kunna bli liite bättre iaf :)

Men annars vad tycker ni? Hur ska jag börja? Givetvis lugnt för jag vill få han lugn och sansad igen. Inte att det ska vara fart så fort man tar tag lite i tyglarna osv.

Han är jätte snäll å jag tycker han lyssnar väldigt bra oxå, men ja bättre kan han bli, han drar som sagt massor.

Tack för alla svar som fås.. =)
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Hade för ett par år sen en vbl val som var väldigt pigg, inte direkt stark men som sagt pigg! Honom skrittade jag massor på, mtycket i skogen över stock och sten, runt träd, gjorde halter och förhållningar, klättrade i backar, men bara i skritt, säkert ett par månader, poängen var att jag ville han skulle bli "lyhörd" och vänta på mig och också kunna gå i ett lugnare tempo för han var verkligen energisk! Såsmoningen gjorde jag samma sak i trav, när jag sen skulle börja gallopera så hade jag en pigg men lyhörd, lugn o sansad kille! Sålde honom senare som hopphäst, då hade han hoppat bana på 1,10 cm. Lycka till, detta funkade på min häst, hoppas det funkar på din oxå! Tror på att ta det lugnt!:bump: :banana:
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Okey ja jag sa det till ägaren idag och då börja hon snacka med en annan tjej som jag red med idag, Ägaren har två hästar 1 hbl och 1vbl och hbl rider tjejen ja red med nu.

Hon sa iaf till den tjejen att hon skulle få börja rida honom inför tränare och jag vet inte riktigt om det blir dressyr lr hoppning för tjejen gillar hoppning mest av allt. Men ja sa det iaf till tjejen att dom bör ju ta det lugnt och isåfall börja med dressyren för han kan ju INGENTING så att börja hoppa med en häst då tycker jag är liite dumt, börja träna dressyren istället sen hoppningen.

Ägaren som har han nu hon hoppa han på 40cm förut i en klubbtävling tror jag, han gilla det men jag tycker att man ska börja med dressyren på en häst som INTE kan något, visst man kan ta någon hopprunda någon gång ibland. Men nu var det snack om hoppträning lr dressyrträning.

Får se hur det blir. Jag kommer inte rida han såå fasligt mkt eftersom att jag har egen häst som kommer att komma så småning om hit. Men jag sa det att jag kan gärna hjälpa till för hästen blir inte ens borstad och det är såååå synd om honom, han bara går i hagen å i boxen inget annat.

Jag hoppas att få kunna hjälpa till någon gång i veckan men nu var det snack om att den andra tjejen ska börja rida han med, så jag är liite förvirrad. Ska prata med stallägaren iaf :D

Börjar jag rida han så ska jag nog börja i paddocken och sedan rida ut i skogen med han och bara lunka omkring :D

Tack..
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Kolla att all utrustning passar och att han inte får för mkt kraftfoder. Sen är det bara att gå ut i skogen och skritta tills hästen är lugn och slappnar av. Släpp honom i rundcorallen eller nåt så han får bralla av sig lite extra också. Är han pigg så låt honom röra på sig tills han tröttnar;)
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

skritta,skritta,skrtta o skritta!
Träna skänkelvikningar,halvhalter m.m. Börja inte trava förren han lyssnar på dig i skritten =)
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Okey, alltså jag tänker inte kolla vad han har för kraftfoder och möngd för jag hjälper bara min stallägare med han tills jag får hem min tös, det kanske inte ens blir varje vecka, för det verkar ju som sagt att dom ska sätta igång honom med den andra tjejen nu med. Fattar ingenting, haha.

Men jag skulle kunna longera och släppa han i rundkorallen å låta han leka av sig. I hagen står han mest, dels för att det inte finns så mkt å springa på just där han står nu (Skogshage).

Jag ska maila iväg ett mail och fråga om jag får komma och skritta honom varje dag lr iaf dom dagar jag kan och hinner med honom. Jag tror han bara skulle gilla att jag kom å borta av honom samt myste med han å ut å gå lite.

Tack!
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Tänkte bara meddela att jag pratat med ägaren och jag ska börja skritta igång han. Detta ska bli sååå kul..

Blir skrittning i massor..
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Skritta igång är väl det bästa. Är han pigg någon gång kan han ju få sträcka på sig i rundcorallen. Longering skulle jag inte börja med. Utan ut i skogen och skritta det är det bästa.
Lycka till.
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Japp jag tänkte börja skritta i skog och mark, han är inte riktigt trafiksäker för alla sortes hjul så jag ska försöka och gå vid vägra och sådant oxå (Innevägar inga stora vägar). Longering kommer aldrig bli av, ägaren tror inte på sådant, hon släpper han hellre i rundkorallen och smakat åt honom..

Javisst skritt och skritt en massa skritt ska detta bli, ska bli sååå kul.
Jag har min häst just nu hos en kompis men hon kommer snart oxå och då hjälper jag fortfarande till med Svarten, men då kommer nog min brud i nr 1 :P Fast han ska få massa kärlek och allt för det.

Jag kan komma med en uppföljare sen, kanske någon bild på sötisen..
Ps. PIGG är han verkligen, fick reda på att han typ stått i ett år men att han blivit riden någon gång ibland.. Senast för ca 1månad sedan å sen ja absolut senast i söndags..

Får se om det blir en tur på onsdag :D :bump: :banana:


Skritta igång är väl det bästa. Är han pigg någon gång kan han ju få sträcka på sig i rundcorallen. Longering skulle jag inte börja med. Utan ut i skogen och skritta det är det bästa.
Lycka till.
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Tänk på att det hjälper inte att *blåhålla* eller "hålla emot som fan" på en travare för att få den i ett långsammare och lugnare tempo. För en travhäst uppfattar den sortens stöd mera som en gas. Jättebra att du får börja skritta hästen! Kul!
Om du kommer till traven någon gång så försök att inte låsa dig i handen utan jobba med halvhalter, volter, serpentiner hela tiden. Går ju utmärkt att göra även ute i naturen. Det kan vara lite trixit i början men det lönar sig!

Lycka till!
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Håller med Slobodan angående att "blåhålla" oftast lönar det sig hundra gånger bättre att bara sätta tydliga gränser och vara konsekvent. Alltså bara sakta ner om hästen självmant ökat till ett högre tempo och så snart hästen går i det tempo man vill låter man den vara "fri". Min förra travare var väldigt pigg till en början men när man använde den principen blev han efter inte särskilt lång tid (typ 4-5 ridturer) väldigt trevlig att rida. Fortfarande framåt men inom kontrollerade former. När jag rider ut struntar jag ju i om hästen går i lite övertempo, bara den inte stressar, spänner sig eller går och taktar/drar iväg :p

Tänk på att en häst blir som man gör den. Nu har du en hyfsat grön häst som du kan forma; antingen kan du få ett monster eller en ängel. Det gäller att vara ödmjuk nog att inse när det är ens eget eller omständigheternas fel och när det är felinlärningsfel eller att hästen inte blivit uppfostrad. Det är ju aldrig hästen som är allmänt dum eller kass (eller tja, kass kan ju stämma om den är ofräsch i kroppen eller kass exteriört men då är det vår uppgift att anpassa oss till det eller försöka få bort det :p ).
Man kan få mycket gratis av att tänka på de små sakerna och av att i förväg tänka ut vilka metoder man vill använda. Och att man lär in från grunden, ett steg i taget.

Det ger ju så jättemycket bara när halvhalter och förhållningar sitter klockrent trots att det känns som en väldigt simpel grej, när man däremot försöker sig på något utan att ha tänkt igenom det eller förberett hästen tillräckligt (något som innefattar skänklar t ex utan att ha lärt in skänkelhjälperna) kan man lätt hamna på fel köl i onödan. Så ett steg i taget, var glad åt varje framsteg och backa tillbaka om det tar stopp eller hästen börjar protestera! Tjura inte vidare på något som går åt skogen, det är då hästar tenderar att bli bockiga eller allmänt osamarbetsvilliga :crazy: mao ödmjukhet är väldigt viktigt.
 
Sv: Vblvalack som inte blivit riden så mkt

Jag blåhåller inte men för att hålla han i traven iaf då vi hade sällskap så fick jag hålla emot en hel del, så pass att jag fått träningsverk så jag knappt kan röra mej å det sitter i fortfarande :P

Men iaf, jag släppte oxå ibland men då öka han gärna tempot då tog jag tag lite försiktigt igen (Han är känslig i munnen) å då gick han ner igen till slut fick jag han i lagomt tempo å då kunde ja lossa lite på taget men sen efter ett tag öka han igen och så höll det på så.

Men som sagt, jag ska börja skritta honom och göra halvhalter, sepentiner och allt möjligt med han, sen när jag väl kommer till traven om si så där 1månad lr någe beror helt på honom oxå så kommer jag ta halvhalter och allt sådant i det med.

Kommer rida i skog och mark och inne i paddock.

Jag tror på honom och jag hoppas dessutom att han får bort dom där bocksakerna, han gjorde dock ej det med mej, men vem vet jag kanske får vara med om en lr fler sen :P

Jag tror han gör det för att han bara får stå och när han väl får komma ut så bockar han av glädje jag vet inte, men jag tycker det vore något sådant. Hihii
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 387
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp