vbl travhästar - storlek

panzy

Trådstartare
är det ovanligt att varmblodiga travhästar är över 165cm??

sitter o kollar annonser, vill ha travare till ridhäst (har haft innan) men jag är lång så behöver ju en stor häst, men hittar INGEN travare över 160cm :(

är det så, att de helt enkelt inte är så stora?? eller finns de helt enkelt inte med bland annonserna??

Sv: vbl travhästar - storlek

nejdå.. det finns travare i alla storlekar. från 148 (säkert mindre än det) till 180cm.

Jag tycker snarare det är vanligare att de ÄR över 160....

Beror väl på var man kollar kanske, och när. :)

det har du faktist rätt i! många av dagens travare är stoora :) vi har i alla fall 3-4 hästar på jobbet som är 165 >

varför hittar inte jag de stora hästarna??? :( hittar bara de som är under 160, vilket är helt uteslutande för mig...

de få vbl som faktiskt är stora - de är istället för gammla..

*Lite off topic men ändå...*
Vi har en STOOOR i stallet som är ca 178 cm... 4 år gammal...

Min mamma letar också häst, och hon vill tvärtom ha en liten en, max 154 i mkh. Och hon hittar inte en enda som passar istället ;)

Vi har iof fyra varmblod, de är 163, 160, 154, 155 i mkh.

Mina andra jag haft på senare tid har legat runt 160-161....

Jag har träffat, kört och ridit enorma trvare, men när man kollar på annonser så är typ 1 av 10 över 160...
Kanske är så att små travare inte är lika framgångsrika som tävlingshästar och säljs istället som ridhästar.
Och precis som du säger så är de flesta stora travare ofta ganska gamla... (de man ser i annonserna).

Har turen att få vara medryttare på en travarvalack som är runt 160-165, själv är jag 184, och vi passar varandra utmärkt! Har ridit mindre hästar, men oftast i grövre modeller som cobbar, connemaror och islandshästar, men eftersom travare i de flesta fallen är ganska lätt i kroppen så både känns och ser det väldigt lustigt ut om man är så lång på en häst som är 150 i mnkh.

Lycka till med letandet!

Har du provat att sätta upp lappar på närmaste bana? :idea:
Vet en handfull stora (165 cm och uppåt) under de senaste 5-10 åren som hamnat i en hage/slaktats för att de inte räckt till på travbanan, så visst finns dom. Vet även en bunt som gått iväg som ridhästar, men ingen av dom har varit ute på annons, utan dom har sålts via kontakter.
Mitt förslag är att du annonserar själv. :)

Det är okej att diskutera om storlekar på travhästar, men UNDVIK alla inlägg som på något sätt handlar om att hitta/förmedla/sälja hästar! Sånt räknas som annonsering och är bannlyst på forumet!

//moderatorn

tycker inte jag har "annonserat"??

ville mest veta om jag skulle ge upp för att det helt enkelt inte finns travare i den storleken..

Min förra tjej var 1,67 och var 4 år min nuvarande är 1,64 och är 9 år.:love:
Den första passade inte för travet så hon blev rid/hopphäst i stället.
9 åringen har gått kanon på banan men skulle få pansionera sig från travet så nu håller jag på att skola om henne sedan ett år tillbaka.
Har haft en liten kille på 1,56 oxå. kompisen har en kille på 1,55.
Så jo visst finns dom fortsett leta du. :D
Men som tidigare skrivet annonsera själv på travbanor i travstall mm då har du störst chans att lyckas hitta din dröm:p

Stod tidigare i samma stall som en travare på 1.76, riktigt stor och kraftig var hon!
Så nog lite kul ut när jag kom skuttandes brevid med min gamla dam på 1.47 (jo, hon ÄR travare hon med :rofl:)

Hej!

Jag vet en valack 5 år på 173 som är till salu som ridhäst... Har hoppat clear round och hopptävling 1 m, men pm-a mig om det är intressant. Lillebrorsan till ovan häst är 2 år och redan 1.65... Så min märr lämnar tydligen stora avkommor!

Mitt sto är "bara" 162 (jag är 180), men i travstallet jag jobbade i stod det en på 182cm och en dusk på runt 170cm.:p

min häst är 168 + och har en brorsa efter foreign office som är nog lite större och tyngre. Han är aldrig riden el körd men snäll som en hund.
Kanske skulle övertyga ägaren att sälja som ridhäst.
SKulle haft han själv om jag var modig nog att rida in honom.
Jag tror inte han gör nåt men ...

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 202
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2