Växtvärk symptom?

Djurjouren

Trådstartare
vilka symptom finner ni på era växande hästar? Främst de som tränas.
Och om de växer, tränar ni då eller står ni över helt oavsett h rlång tid de växer?

Sv: Växtvärk symptom?

Det beror lite på var dom växer för tillfället. Har just nu en som växer bak och är otroligt framtung. Blir lite låst i bogar och framknän. Hon tränar på ändå men betydligt lugnare.
När min 5-åring växte så varierade symtomen mellan klockren och av på mitten. Vissa bitar funkade allt och vips så hade han 16 ben som han inte höll rätt på.
Växtvärk i hela kroppen (han är stor).
Personligen tycker jag dom blir sämre av att vila helt, jag anpassar hellre träningen efter hur de käns för dagen.

Brukar de ha feber när de har växtvärk?
Mina är travare och bara 2 år, de tränas ju tidigare än "vanliga "raser.
Min ena är påtagligt påverkad, står och "håller i sig", vilar gärn amed rumpan mot väggen, är dte vanligt?

Mina är också travare.
Vet inte om feber är vanligt men vet att mina någon dag kan ha varit riktigt påverkade, slöa, loja och med förhöjd temp.
Finns nog många variationer på hur de påverkas av att växa.

Ok, tack för att du svarade. Jag tycker så synd om min, vill göra något för att hjälpa henne...

Det jag erfarit av hästar som har växtvärk är att de ligger ner mycket och vilar...en del äter tom. liggande, lugna och att de helt enkelt inte gör så mycket under den tiden.

Ja feber är inte ovanligt.
Även det du skriver om allmän påverkan på olika sätt.
Svullnader i benen har jag också varit med om.

Mina hästar får stå när de växer. Får bara korta promenader om jag märker att de vill röra lite på sig. Annars är det hage som gäller. Eller box om det gör ont att gå och de går motvilligt ut ur boxen på morgonen.

Jag har galoppörer och de tränas ju också tidigt. Det jag märkt på mina är att de ligger och sover väldigt mycket. De kan också vara arbetsovilliga, vägrar gå fram tex. Ömma i benen. Jag brukar låta dem vara ett tag, Gå ut på promenad, longera eller bara släppa i hage ett tag. det märks när de vill jobba igen.

jag tycker man märker på unghästar (1½-2), att de ligger ner mycket, och när de går fort så hackar de i traven, bromsar, eller är allmänt rulliga. 2-4 åringar (=hästar) diffust. Rullig, eller stel.
Vi gör ingenting. De får träna på som vanligt, kanske ta det litelugnare.Vår erfarenhet är att växtvärk sitter högst i någon vecka sen brukar det kännas bättre, men det kan återkomma. Ibland händer det dock att en del får det jobbigt en längre tid. Min egna uppfödning travade som en rund miljon till att i över ett halvår trava som en kratta.
Att ställa av och låta dem vila har aldrig fallit oss in.
gulan

Jag tycker att de ligger mycket. Lite trötta, men inget allvarligt. Aldrig feber som jag har varit med om. Om hästen har feber och ont i kroppen låter det som influensa
En här i stallet har stått med rumpan mot väggen mycket som du säger, 5 år i år men har växt sent och blivit stor. Hon har gjort så sen hon var 3 ungefär. Men inte så ofta numera när hon är mer klar i kroppen.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
599
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur