Växtnäring

sthu

Trådstartare
Jag behöver någon bra näring till växterna utomhus.
Främst i växthuset, där det växer bland annat paprikor och tomater som gillar att få näringstillskott lite då och då.

Mitt största problem är att jag vill kunna förvara näringen i växthuset.
Riktigt varma dagar kan det blir uppemot 40 grader därinne stundvis. "Tål" näringen att förvaras så?

Tar även gärna emot tips på hur jag kan ge extra näring när jag vattnar med slang och kranvatten.
 
Det nyaste inom gödsling av köksväxter är väl hederlig lucernpellets. Såg att bl. a. Sara Bäckmo skrev om det. Jag hällde på mina pallkrageland sisådär 0,3-0,5 kg/pallkrage och det ser finfint ut. Vill man inte se pelletsen så kan man ju mylla ner den.
 
Det nyaste inom gödsling av köksväxter är väl hederlig lucernpellets. Såg att bl. a. Sara Bäckmo skrev om det. Jag hällde på mina pallkrageland sisådär 0,3-0,5 kg/pallkrage och det ser finfint ut. Vill man inte se pelletsen så kan man ju mylla ner den.
Låter ju bra. Men jag odlar i kruka, det känns lite omständligt kanske att greja med att mylla ner i kruka?
Jag vill helst kunna blanda med vatten och vattna ut näringen i krukorna.
 
Om du lägger en näve pellets på jorden så löser de ju upp sig vartefter du vattnar. Lucern är ju gräs så det är ju inget som bränner växterna. Jag tänkte ge mina afrikanska liljor var sin näve så fort de blommat över.
 
Det nyaste inom gödsling av köksväxter är väl hederlig lucernpellets. Såg att bl. a. Sara Bäckmo skrev om det. Jag hällde på mina pallkrageland sisådär 0,3-0,5 kg/pallkrage och det ser finfint ut. Vill man inte se pelletsen så kan man ju mylla ner den.

Det är väl lite omdebatterat om det är bra hushållning med resurser, att använda gräs som processats i en energikrävande process till pellets för djurfoder (till den del av året då det inte finns så mycket gräs), för att istället gödsla trädgårdsväxter med det. Lucern är ju gräs, bättre att använda gräsklipp att gödsla med och det gynnar mikrolivet dessutom :)

TS, mitt tips är att ha bra med näring i jorden direkt i krukorna när du planterar ut växterna istället så behövs i stort sett ingen extra näring under odlingssäsongen. En blandning av det du har tillgång till av kompost, häst/kogödsel, bokashi, pelleterat hönsgödsel, en sked björkvedaska osv och täck med gräsklipp så minskar avdunstningen och du behöver inte meckla med tilläggsnäring under säsongen. Nu hjälper kanske inte det just i år, men då hade jag köpt någon flytande näring bara och förvarat på skuggsidan utanför växthuset.
 
Det är väl lite omdebatterat om det är bra hushållning med resurser, att använda gräs som processats i en energikrävande process till pellets för djurfoder (till den del av året då det inte finns så mycket gräs), för att istället gödsla trädgårdsväxter med det. Lucern är ju gräs, bättre att använda gräsklipp att gödsla med och det gynnar mikrolivet dessutom :)

TS, mitt tips är att ha bra med näring i jorden direkt i krukorna när du planterar ut växterna istället så behövs i stort sett ingen extra näring under odlingssäsongen. En blandning av det du har tillgång till av kompost, häst/kogödsel, bokashi, pelleterat hönsgödsel, en sked björkvedaska osv och täck med gräsklipp så minskar avdunstningen och du behöver inte meckla med tilläggsnäring under säsongen. Nu hjälper kanske inte det just i år, men då hade jag köpt någon flytande näring bara och förvarat på skuggsidan utanför växthuset.
Jo självklart har jag gödslat vid planteringen. Använder bokashi.

Men i liten kruka går näringen åt fort och tillskott behövs senare i säsongen.

Det finns ingen skuggsida utanför växthuset.. Solen rör sig runt hela huset under dagen.
 
Jo självklart har jag gödslat vid planteringen. Använder bokashi.

Men i liten kruka går näringen åt fort och tillskott behövs senare i säsongen.

Det finns ingen skuggsida utanför växthuset.. Solen rör sig runt hela huset under dagen.
Aha, då är det nog tyvärr att krukan är för liten. Bokashi är fullgott som gödsel/näring, behövs inget tillskott. Kan snarare vara att rötterna tar upp hela krukan om växterna verkar tappa växtkraft? De bor helt enkelt för trångt och det kommer inte hjälpa med extra näring.
 
Det är väl lite omdebatterat om det är bra hushållning med resurser, att använda gräs som processats i en energikrävande process till pellets för djurfoder (till den del av året då det inte finns så mycket gräs), för att istället gödsla trädgårdsväxter med det. Lucern är ju gräs, bättre att använda gräsklipp att gödsla med och det gynnar mikrolivet dessutom :)

TS, mitt tips är att ha bra med näring i jorden direkt i krukorna när du planterar ut växterna istället så behövs i stort sett ingen extra näring under odlingssäsongen. En blandning av det du har tillgång till av kompost, häst/kogödsel, bokashi, pelleterat hönsgödsel, en sked björkvedaska osv och täck med gräsklipp så minskar avdunstningen och du behöver inte meckla med tilläggsnäring under säsongen. Nu hjälper kanske inte det just i år, men då hade jag köpt någon flytande näring bara och förvarat på skuggsidan utanför växthuset.
För min del är det en fråga om tillgång också. Jag har lucernpellets lätt tillgängligt men inget gräsklipp. Med tillgång till pellets känns det onödigt att gå och köpa annan gödning. Var det inte pyralider i ekologisk näring också som i jorden?
 
Jag testar i år att slänga på ett par korn algomin i kornform, jag tänker att det inte borde skada rötterna om man lägger det rätt ytligt och låter kornen lösas upp under vattning. Annars kan man ju lösa upp det i vatten och vattna ut, även om det tar lite längre tid än med flytande.
 
Aha, då är det nog tyvärr att krukan är för liten. Bokashi är fullgott som gödsel/näring, behövs inget tillskott. Kan snarare vara att rötterna tar upp hela krukan om växterna verkar tappa växtkraft? De bor helt enkelt för trångt och det kommer inte hjälpa med extra näring.
Fast för att maximera skörden och tillväxten upplever jag att det behövs mer näring under säsongen. Oavsett storlek på kruka.
Har två paprikor i en 75 liters balja, deras rötter tar knappast upp hela krukan.
 
Det finns ingen skuggsida utanför växthuset.. Solen rör sig runt hela huset under dagen.

Kan du ställa näringen under något? Antingen under bord/stol/lummig planta eller täcka med uppochnervänd kruka/hink/pressening. En kylväska under en bänk kanske kan ge tillräckligt skydd mot de värsta värmetopparna?

/Snille spekulerar
 
Fast för att maximera skörden och tillväxten upplever jag att det behövs mer näring under säsongen. Oavsett storlek på kruka.
Har två paprikor i en 75 liters balja, deras rötter tar knappast upp hela krukan.
I en så stor med bara två plantor borde det absolut räcka med bara bokashi/jordblandning, ingen extra näring :) Växlingsodlar du, så det inte är paprika i den varje år osv?
Vad är det för tecken på växterna som gör att du tror att du behöver mer näring där?
 
Jag gödslar med hönsgödsel i jorden vid utplantering.
Resten av sommaren varvar jag guldvatten med bokashilakvatten och nässelvatten. Köper mao inte någon ytterligare gödning. Lägger på gräsklipp när jag har.
Tomaterna får ganska lite extra utöver hönsgödsel, de brukar växa bra ändå men jag är ganska flitig med att tjuva, beskära och toppa när säsongen börjar ta slut.
Gurka brukar inte behöva jättemycket extra heller, brukar fokusera extragödningen på meloner och liknande
 
Går det bland med vatten alltså? Har aldrig använt, trodde det skulle myllas ner.
Men varför blanda med vatten?
Jag strör pelletarna på jorden och de faller isär vid första vattning. Slipper dessutom dosera näring vid vattning. Jag vattnar med slang så det skulle bli ännu krångligare att blanda näring i kannor.
 
För min del är det en fråga om tillgång också. Jag har lucernpellets lätt tillgängligt men inget gräsklipp. Med tillgång till pellets känns det onödigt att gå och köpa annan gödning. Var det inte pyralider i ekologisk näring också som i jorden?
Det var när pyraliddebatten kom som man testade olika jordar och näringar. Och tyvärr hittades det i ekologisk näring också.

Jag tror att risken för det nu är närmast obefintlig? Det har gått några år så tillverkarna har uppmärksammats på problemet.
 
Det var när pyraliddebatten kom som man testade olika jordar och näringar. Och tyvärr hittades det i ekologisk näring också.

Jag tror att risken för det nu är närmast obefintlig? Det har gått några år så tillverkarna har uppmärksammats på problemet.
Jag vet inte hur noga de är nu med pyraliderna men den såjord jag köpte i våras var märklig. Alla frön kom upp fint men efter nån vecka så skrumpnade stjälken. Gjorde nytt försök, samma resultat. Tog då vanlig planteringsjord och frön kom upp och utvecklades till fina plantor.

Det går ju inte att dra några vetenskapliga slutsatser av mitt enda försök....
 
Jag vet inte hur noga de är nu med pyraliderna men den såjord jag köpte i våras var märklig. Alla frön kom upp fint men efter nån vecka så skrumpnade stjälken. Gjorde nytt försök, samma resultat. Tog då vanlig planteringsjord och frön kom upp och utvecklades till fina plantor.

Det går ju inte att dra några vetenskapliga slutsatser av mitt enda försök....

Jag skulle inte lita på det om inte jorden är uttalat pyralidfri eller testad. Det är ju extremt spritt, och kan finnas i eget stallgödsel också om man har otur. :meh:
 
I en så stor med bara två plantor borde det absolut räcka med bara bokashi/jordblandning, ingen extra näring :) Växlingsodlar du, så det inte är paprika i den varje år osv?
Vad är det för tecken på växterna som gör att du tror att du behöver mer näring där?
Erfarenhet. I slutet av säsongen räcker inte näringen och plantorna ser ledsna ut.

Jag byter jorden varje år. Den gamla hamnar på komposten där den varvas med bokashi och är redo att användas igen året efter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp