Växt som ser fin ut året runt?

Nomina

Trådstartare
Vi har en ca 1m hög jordvall runt våran paddock, där vi skulle vilja plantera något eftersom det ser så tråkigt ut i dagsläget :p Vi vill gärna ha något ganska heltäckande, så att det blir som en "växtmur" istället, och gärna något som håller sig fint även vintertid.

Några förslag? :D

Sv: Växt som ser fin ut året runt?

Buxbom är vintergrön och lättskött, kan klippas till önskad form :) Rhododendron och en är också vintergröna.

Buxbom är dumt just nu eftersom de har en sjukdom som gör att statusen på dess överlevnad är okänd.

Jag hade satsat på marktäckare, skugggröna tillsammans med vinca minor och murgröna kanske. Benved, den marktäckande vitgröna varianten är också en bra växt som är tålig och fin vintertid.

Tack för era tips! Ska spana in allting och se om jag kan bestämma mig för något :p

Krypoxbär (cotoneaster) kanske. Små mörkgröna blad och röda bär på hösten kan kanske vara ett alternativ.

Åhå, måste följa den här tråden! Jag startade en liknande då vi har en jordvall utmed ena långsidan och jag har ju funderat på vad jag vill ha. Men jag vill ha ett träd, och det blir en pil av något slag, och kanske ett par buskar och sedan ska man kunna sitta på en trevlig bänk och titta. Vallen är dock ojämn, högre i början (kanske 1,30 eller nåt) och där tänkte jag göra en trappa upp, kanske bara med plattor som steg?

Idegran eller järnek hade jag valt. Lagerhägg eller Mahonia är andra alternativ som är helt ok.

Idegran är fint, men kanske inte idealiskt nära hästar. Lär finnas risk för förgiftning.

Annars är barrväxter trevliga. Dock kan det bli litet dyrt. Om det finns pengar skulle jag kunna tänka mig en blandning av enar och granar. Blanda pelarformade enar med konformade, utbredda och krypande granformer. Och ljung emellan.

Såg en jordkällare täckt med vildvin igår, det kanske också kan vara snyggt. Vackra blad är det ju i alla fall.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
421
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 679
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka