Vaxproppar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kiwifrukt

Trådstartare
Hur ser vaxproppar ut? Mitt varmblodsto, som jag köpte i oktober, har varit konstig i juvret en tid nu. Det har runnit om man har tagit i spenarna. Ett tag var jag övertygad om att hon var dräktig och skulle ta ut veterinären, men sen verkade det som om hon började brunsta och jag lugnade ner mig lite.

Tills idag.... Det sitter två små gulvita "pluttar" längst ut på spenarna (båda). Hon är inte varm i juvret och har aldrig varit.
Magen är gigantisk i jämförelse med när vi köpte henne, men hon har stått på ungefär samma höranson hela tiden fast jag har ridit henne mindre än den förra ägaren gjorde, eftersom hon har haft problem med ryggen.
Drog ner lite på höet för några veckor sen, ändå tycker jag att magen bara blir större. Hon är inte tjock framme vid sadelgjorden, utan det börjar längre bak.

Jag är urkass på dräktiga ston, så jag tänkte att nån här inne kanske vet? En sak är i alla fall säker, veterinären ska ut i nästa vecka, för nu börjar jag bli ordentligt orolig.

Hur brukar dräktiga ston reagera på ridning? Hon har börjat bocka (igen) när jag försöker trava henne. Eftersom hon har haft problem med ryggen innan har vi ringt efter kiropraktorn som behandlade henne förra gången. Hon kommer nu i veckan. Men den här gången ömmar hon inte alls i ryggen när jag trycker på henne. Det gjorde hon rejält förra gången.
Skritten är inga problem alls att rida henne i och hon reagerar inte negativt på sadeln. Därför misstänker jag att det inte är ryggen denna gången. Nån som vet?
 
Sv: Vaxproppar?

Ditt sto kan mycket väl vara dräktigt på din beskrivning. Har du otur så hinner hon till och med föla innan du får ut veterinären.
Hur ser juvret ut är det stort eller är det bara spenarna som du ser ordentligt?
 
Sv: Vaxproppar?

Det låter som det kan vara ett föl på gång. Avboka kiropraktorn till du vet säkert, det är inte bra att behandla ett högdräktigt sto.
De gånger jag har ridit på dräktiga ston har de mer känts trötta i kroppen men pigga i huvudet, och då har det varit dags att låta dem vara.
 
Sv: Vaxproppar?

Som svar på en av din fråga så ser vaxproppar ut såhär:
juver_33338878.jpg


Hoppas bilden fungerar och inte är för liten.
Annars finns den här: http://stallassla.blogg.se/2009/march/arets-forsta-fol.html#comment i större format om man trycker på den.. :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
393
Senast: The Beast
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 832
Senast: Freazer
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 108
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 029
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp