Sv: Växelvis boende varannan vecka, hur gör ni?
Nu är min son ännu liten, börjar skolan till hösten. Han är vecka-vecka barn och vi föräldrar bor nära varandra och pratas vid flera gånger i veckan så rent praktiskt är det inga problem med dagis, kompisar och liknande. Vi har valt att byta på fredagar för att få lediga dagar tillsammans och så sonen i lugn och ro får landa på det nya stället och verkligen vara med den förälder han då varit borta ifrån en vecka. Fördelen med att byta t.ex. en måndag skulle vara att då är det dom andra rutinerna med dagis/skola som styr upp, hos oss nu är det inte lönt att boka in något för lördagar för sonen är lite "upp och ner" då.
Från första början hade vi också den fina tanken att vi skulle ha en kväll/natt var i den andras vecka för att det inte skulle bli så lång tid borta från den andra, men det blev för hattigt så vi la tämligen omgående ner den tanken. Tyvärr, mamma-hjärtat hade mått bra av att träffa barnet emellan också!
Vi har också valt att ha dubbel uppsättning av kläder, cyklar och sånt så det är sonen med ytterkläderna på som flyttar mellan, ingen ryggsäck han skall packa med det vardagliga. Bara om det är något speciellt han vill ha med sig, vilket det nästan aldrig är. På detta sätt blir det också en grund mindre till tjafs oss föräldrar emellan, var och en ansvarar för sin veckas tvätt och inköp.
Att byta dagar lite nu som då för byte av barnet är inte uppskattat alls av sonen, det skall vara samma dag hela tiden. Att komma tidigare till mamma eller stanna längre hos mamma går bra, men någon extra dag hos pappa möts alltid av protester så även om vi så långt som möjligt hjälps åt med att ta barnet om den andra skall iväg på något särskilt (t.ex. jobbets julfest eller blir sjuk) så är det bara om det verkligen är nödvändigt.
Barnets evanemang som julfester, våravslutningar och föräldra-barn evanemang vid dagis far vi båda föräldrarna på och sitter alla tillsammans där och det är något som sonen verkligen också uppskattar. I övrigt verkar han inte alls intresserad av att försöka få ihop mamma och pappa igen eller så utan det är så här det är och han tycker det är helt normalt. Det blir 4 år till hösten han haft det så här.
Min framtida dröm när sonen blir större är att han skall kunna bo på ett ställe (hos mig då förstås *skratt*) och fritt fara över till den andra föräldern när helst han känner för det. Detta för att få stabiliteten med ETT hem, men fördelen med det här flyttandet av och an är ju att han får nära kontakt med BÅDA föräldrarna och i alla situationer, inte bara far på besök.
Själv tycker jag ännu, efter fyra år, att det är fruktansvärt att inte träffa mitt barn alla dagar!! Givetvis innebär det en hel del praktiska fördelar som kvinna att ha det så här, t.ex. möjlighet att göra karriär på jobbet samt ha tid för häst, men jag skulle glatt byta bort det mot att ha barnet hemma hela tiden.