Växande unghäst

jemeni

Trådstartare
Körde förbi en känd uppfödare igår!
Tittade ut i hagen där 1åringarna (födda 2008) gick vilka giganter!!!

Hur fär man unghästaran att växa på det visset? Vad göder de med?

De 2 jag har hemma växer, men de är nog minst 30cm mindre och ändå har de växt i ett sedan de kom.
Mina får nästan fri tillgång på hö+ kraftfoder (uträknat på vad de behöver)

Nyfiken vad stoppar de i sina jättar?

Sv: Växande unghäst

Mat??;)

Skämt åt sido... Jag har också en gigant här hemma, ca 155 cm nu och född i maj 08....

Hon har gått med mamman tills nu och det är en riktig mjölkkossa, hon hade då fri tillgång på hösilage, ca ½ kg edelavel 1 dl soja, mineraler och selenberikad E vitamin.....
Nu har hon haft fri tillgång på hösilage och fått 1,5kg edelavel, 2 dl soja, ½ kg havre, mineraler och Selen berikad E vitamin. Ev kommer hon få mer edel vart efter beroende på hur hon håller hull och hur hon växer, just nu går det inte att få i henne så mkt mer.

Sedan har hon också en far som är stor och som vad jag har sett även verkar lämna stort.....

Tja jag antar att det beror på flera orsaker. Föräldrarna, kombinationen av föräldrar och foder.

En gigant är knappast något att eftersträva (men det sa du såklart inte heller) men vi har en sådan. Aramis f. 07 såg ut såhär då han släpptes på betet som 1åring:

5-21.jpg

(lika gamla hingst polaren i bakgrunden...ja vinkeln överdriver storleksskillnaden men det var en enorm skillnad i stl!)

9-17.jpg

Samma sto som är mor till Aramis fick för några år sedan en helt normalstor hingst. 08 fick hon återigen en "normalstor" unge. Olika hingstar varje gång.

Det beror ju även på arvsanlagen hos föräldrarna och hur fort de är "programerade" att växa.
Jag och en kompis hade våra småttingar tillsammans från det att de avskiljdes till sommaren som 1-åringar. Min som var född ett par månader senare var hela tiden minst 1 dm högre (hon är nu 176 cm och han 168 cm).

Likadant nästa gång, en granne som hade unghäst född i februari. Min som är född 6 månader senare var mkt större redan som 6 månaders föl, då var hennes 1 år. Idag, som nyblivna 5-åringar, skiljer det bara några cm till min hästs fördel (170 mot 167 cm). Min slutsats är att mina dels har anlag för att bli stora och dels att de växer väldigt fort (om de får mat som motsvarar deras behov).

Generna ja det är ju helt beroende på generna.

Men hur kan man lyckas få fram 5st "fölisar" som är nästan 160cm :confused: redan nu.
Då börjar man fundera om de får något annat. Hade jag inte sett dem sedan föl så hade jag gissat att de blev 2år nu.

De är kanske födda något tidigare än andra föl? typ februari/mars? Eller så har uppfödaren medvetet valt att avla på stora ston som ju lättare ger lite mer rejäla, snabbväxande avkommor.

Hur fär man unghästaran att växa på det visset? Vad göder de med?
Jag har en bekant som anser att om en åring ska vara någonting att ha så ska den vara över 160 cm i maj. De fodrar sina åringar ca 5 ggr om dagen med kraftfoder, samt fri tillgång på riktigt bra hösilage. Hästarna är ute kanske 2-3 timmar varje dag. De är överfodrade så in i bomben!

Dessutom fodrar de inte enbart med redan färdigblandad kraft, utan de köper in korn som är rullad, inte krossad. Den måste man koka upp så att den sväller!! Sen får de majs, soja, betfor och mjölkpulver i fodergivorna dessutom.

Deras hästar är världens finaste, men köper man häst utav dem, vilket jag gjort flera gånger, tar det ca 2 veckor för hästen att vänja sig in vid att inte äta så ofta. Deras hästar är typ världens hungrigaste hästar. Men växer gör dem så det knakar!!

Jag har en bekant som anser att om en åring ska vara någonting att ha så ska den vara över 160 cm i maj. De fodrar sina åringar ca 5 ggr om dagen med kraftfoder, samt fri tillgång på riktigt bra hösilage. Hästarna är ute kanske 2-3 timmar varje dag. De är överfodrade så in i bomben!

Dessutom fodrar de inte enbart med redan färdigblandad kraft, utan de köper in korn som är rullad, inte krossad. Den måste man koka upp så att den sväller!! Sen får de majs, soja, betfor och mjölkpulver i fodergivorna dessutom.

Deras hästar är världens finaste, men köper man häst utav dem, vilket jag gjort flera gånger, tar det ca 2 veckor för hästen att vänja sig in vid att inte äta så ofta. Deras hästar är typ världens hungrigaste hästar. Men växer gör dem så det knakar!!

Det fetstilta vad det i ditt inlägg jag reagerade mest på:eek:.

Vore intressant att veta hur dessa hästar har hållt??

Jag tycker att den typen av uppfödning verkar ganska osund. Liknar mer den typ av uppfödning man bedriver på djur som ska slaktas vid relativt ung ålder, broileruppfödning, men ska man slakta och äta upp innan 2 års ålder så skiter man ju i om benen inte håller att gå på när de är 10 år eftersom det räcker att de håller i 2...........därför undrar jag hur dessa hästar håller senare i livet?? Mest då med tanke på bristen av motion/rörelse.

Jag vet inte om jag tycker det låter som det optimala eftersom jag är en sådan som inbillar mig att de kan klara sig ganska länge på bra hö, och jag vill ha mer utevistelse.. Hur som helst, vad kan rullat korn som annat korn inte kan?
/U

Det fetstilta vad det i ditt inlägg jag reagerade mest på:eek:.

Vore intressant att veta hur dessa hästar har hållt??

Håller helt med dig. Att åringar inte får tillgång till utevistelse större delen av dagen i kuperade hagar är inte sunt! Långsiktigt så är det nog så att de inte håller men resultaten kommer snabbare i lägre ålder - jag gillar inte riktigt den här utvecklingen :(

Det är inget som Sverige i avelshänseende tjänar på i längen...

därför undrar jag hur dessa hästar håller senare i livet?
De har hållit väldigt bra faktiskt. Flera av deras avkommor har tävlat internationellt upp till 15-16 års åldern och sedan kommit hem till dem igen, eller sålt till någon YR eller Junior som tävlat dem i 1.20-1.30 typ. De har sålt massor med hästar till USA och även där har de hållit bra. USA är ju inte direkt känt för att ha hållbara hästar precis.

Det är inget som Sverige i avelshänseende tjänar på i längen...
Det är inte i Sverige, så du behöver inte oroa dig. Men det är dock väldigt naivt att tro att alla hästar får gå i stora hagar och får mycket utevistelse i Sverige. Det är långt ifrån verkligheten.

Hur som helst, vad kan rullat korn som annat korn inte kan?
Det vet jag inte. Men kornet de har är liksom flagor. Inte som kross eller helt.
Hittade en bra bild. Såhär ser den ut.
Barley%20Flakes.JPG

Jag har själv använt det till mina hästar och det gör verkligen skillnad. Hästarna går upp i vikt eller håller hullet enormt mycket bättre än med kross. Nackdelen är att man måste hälla kokande vatten på det så att det sväller. När jag fodrade med rullat korn så fodrade jag hästarna till att ha superfina överlinjer och lystern de hade i pälsen var liknande glansspray. Varför det gör skillnad vet jag inte, men skillnad gör det!

tex dynavena (mash) har ett foder som man ger tillsammans med varmat vatten, man ger till hästar som behöver lite extra.

Det kanske är så enkelt mer MAT= mer snabbväxta unghästar, för i slut ändan skiljer det nog inget bara tiden hur länge de växer.

Men vågar man fodra mer?
Det är ju så lätt att de växer för mycket och får upprätade kotor m.m

Det kanske är så enkelt mer MAT= mer snabbväxta unghästar, för i slut ändan skiljer det nog inget bara tiden hur länge de växer.
Jag tror inte på att det är genetiskt hur mycket de växer och inte. Det handlar om foder och andra utomstående saker, tex klimat. Det är ju inte för inte som Godolphin fraktar över sina föl till Dubai från Irland för att växa till sig. De kommer tillbaka till Europa som 2-åringar för att tävla och då är de inte större än sina jämngamla kompisar, men de ser mer färdiga ut och är mognare.

Men vågar man fodra mer?
Jag tror att om man fodrar rätt så vågar man fodra på sina hästar rätt så bra. Men foder är en hel vetenskap och man ska veta vad man gör innan. För mycket av vissa ämnen ger brister i andra, så man ska veta vad man håller på med.

Sen kan jag tycka att det inte alltid är bra för föl och unghästar att gå på svensk lösdrift. Jag som fött upp hästar på Irland, där klimatet är varmare på vintern, hade inte låtit mina föl gå ute första vintern. Då ska de stå på box med daglig utevistelse. För den bästa kollen! Vintern som åringar sen kan de gå ute. Jag tycker att många av åringarna i Sverige ser bedrövliga ut faktiskt. Men det är kanske för att irländarna har premeringar och utställningar för åringarna, så ägarna ser till att de ser lite mer färdiga ut.

Senast ändrad:

Nä lösdrift är inget jag tycker om.
Box på natten, hage på dagen.
Kan även tänka mig täcke på i stället för att stå och frysa på dagen.

Att många svenska åringar ser bedrövliga ut har bara med fodret att göra tror jag. Plus det faktum att hästar på våra breddgrader får mkt päls!

Svenska uppfödare har inte (ok jag generaliserar lite ;)) lärt sig att utfodra med bra grovfoder. Dessutom vänjs fölen av för tidigt, innan magarna är fullt utvecklade att tillgodogöra sig vanlig mat till 100%.

Jag vill till och med dra det så långt och påstå att sen mina djur kom ut på lösdrift så är de bättre kollade än nånsin tidigare. Visst, man leder dem in och ut i en box, men i ärlighetens namn: Hur många ställer upp varje häst på gången varje dag och visiterar dem? Inte gjorde jag det när jag hade hästarna på stall iaf. Jag gör det inte nu heller, men istället har vi betydligt mer tid att spendera med hästarna - tid som jag tidigare la på mockning, utfodring etc. Hästarna är också mycket mer sociala och harmoniska i lösdriften, vilket gör att fler människor gillar att umgås med dem :).

Tillägg: Jag gillar inte när de växer för snabbt. De kommer att nå sin höjd i vilket fall! De ska växa jämnt, dessutom jämnt i fram och bak (vilket inte alltid är lätt). Jag tror bara att det är undernärda/sjuka hästar vars mkh påverkas. Jag ser på en av mina åringar, som växt mycket ryckigt, att hennes kotleder inte har mått bra av det. Min veterinär är inte ett dugg orolig, förvisso, men jag hade hellre sett att hon såg ut som de andra i benen.

Där har jag då, en enda nackdel med lösdriften: Man styr inte hur mycket de äter. Hade jag haft dem på box så hade jag kunnat dra ner till en sån som rusar iväg för snabbt.

Jag tror inte på att det är genetiskt hur mycket de växer och inte. Det handlar om foder och andra utomstående saker, tex klimat. Det är ju inte för inte som Godolphin fraktar över sina föl till Dubai från Irland för att växa till sig. De kommer tillbaka till Europa som 2-åringar för att tävla och då är de inte större än sina jämngamla kompisar, men de ser mer färdiga ut och är mognare.

Jag tror att om man fodrar rätt så vågar man fodra på sina hästar rätt så bra. Men foder är en hel vetenskap och man ska veta vad man gör innan. För mycket av vissa ämnen ger brister i andra, så man ska veta vad man håller på med.

Sen kan jag tycka att det inte alltid är bra för föl och unghästar att gå på svensk lösdrift. Jag som fött upp hästar på Irland, där klimatet är varmare på vintern, hade inte låtit mina föl gå ute första vintern. Då ska de stå på box med daglig utevistelse. För den bästa kollen! Vintern som åringar sen kan de gå ute. Jag tycker att många av åringarna i Sverige ser bedrövliga ut faktiskt. Men det är kanske för att irländarna har premeringar och utställningar för åringarna, så ägarna ser till att de ser lite mer färdiga ut.[/QUOTE]

Måste bara kommentera det jag har fetat...

Något som det är forskats mkt på är just nedärvning (dvs det genetiska) av mankhöjd och man VET at det har stor betydelse. Sedan påverkar det (självklart!) med foder, klimat mm, men det finns en mkt stor genetisk korrelation mellan föräldrarnas mankhöjd och avkommans mankhöjd.

Sedan det där med lösdrift på vintern. Jag kan förstå att man inte vill ha det klimatet som är på Irland under en hel vinter, fuktigt, regningt och lerigt, alltså det vädret som vi har på hösten/våren. Men långt ifrån alla har det så hela vintern här i Sverige.
Jag har mina unghästar på lösdrift och jag har mkt bra koll på dem, de visiteras varje dag, fodras individuellt (kraftfoder) och borstas/binds upp nåra ggr/vecka. Har de bara tillgång till en torr, välbäddad liggplats och bra grovfoder så är min erfarenhet att de mår mkt bra på lösdrift.

Sedan undrar jag om det har ett självändamål för en 1 åring att se "färdig" ut?? Varför då? Att mina hästar får päls ser jag som ett hälsotecken, bara de har ett gott hull och har glansig (dock lång/tät) päls.

Det viktigaste för mig är att min fölunge växer jämnt, håller hullet, är pigg och frisk.

Sedan tror jag att det är mkt bra för fölen att gå kvar med mamman fram tills de är minst 8 månader för att slippa en dipp i tillväxten mm som man lätt får hos föl om man vänjer av för tidigt.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 654
Foder & Strö Hej! Jag söker nytt foder till min 2.5 åriga unghäst. Han är jättehingstig och hoppar på en ibland. Och jag funderar på att hitta ett...
Svar
7
· Visningar
1 056
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 794
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka