Jag tror inte på att det är genetiskt hur mycket de växer och inte. Det handlar om foder och andra utomstående saker, tex klimat. Det är ju inte för inte som Godolphin fraktar över sina föl till Dubai från Irland för att växa till sig. De kommer tillbaka till Europa som 2-åringar för att tävla och då är de inte större än sina jämngamla kompisar, men de ser mer färdiga ut och är mognare.
Jag tror att om man fodrar rätt så vågar man fodra på sina hästar rätt så bra. Men foder är en hel vetenskap och man ska veta vad man gör innan. För mycket av vissa ämnen ger brister i andra, så man ska veta vad man håller på med.
Sen kan jag tycka att det inte alltid är bra för föl och unghästar att gå på svensk lösdrift. Jag som fött upp hästar på Irland, där klimatet är varmare på vintern, hade inte låtit mina föl gå ute första vintern. Då ska de stå på box med daglig utevistelse. För den bästa kollen! Vintern som åringar sen kan de gå ute. Jag tycker att många av åringarna i Sverige ser bedrövliga ut faktiskt. Men det är kanske för att irländarna har premeringar och utställningar för åringarna, så ägarna ser till att de ser lite mer färdiga ut.[/QUOTE]
Måste bara kommentera det jag har fetat...
Något som det är forskats mkt på är just nedärvning (dvs det genetiska) av mankhöjd och man VET at det har stor betydelse. Sedan påverkar det (självklart!) med foder, klimat mm, men det finns en mkt stor genetisk korrelation mellan föräldrarnas mankhöjd och avkommans mankhöjd.
Sedan det där med lösdrift på vintern. Jag kan förstå att man inte vill ha det klimatet som är på Irland under en hel vinter, fuktigt, regningt och lerigt, alltså det vädret som vi har på hösten/våren. Men långt ifrån alla har det så hela vintern här i Sverige.
Jag har mina unghästar på lösdrift och jag har mkt bra koll på dem, de visiteras varje dag, fodras individuellt (kraftfoder) och borstas/binds upp nåra ggr/vecka. Har de bara tillgång till en torr, välbäddad liggplats och bra grovfoder så är min erfarenhet att de mår mkt bra på lösdrift.
Sedan undrar jag om det har ett självändamål för en 1 åring att se "färdig" ut?? Varför då? Att mina hästar får päls ser jag som ett hälsotecken, bara de har ett gott hull och har glansig (dock lång/tät) päls.
Det viktigaste för mig är att min fölunge växer jämnt, håller hullet, är pigg och frisk.
Sedan tror jag att det är mkt bra för fölen att gå kvar med mamman fram tills de är minst 8 månader för att slippa en dipp i tillväxten mm som man lätt får hos föl om man vänjer av för tidigt.