Sv: Vävning
Jag har ett avelsto som väver något otroligt mkt...
Hon har antagligen haft ett riktigt dåligt liv tidigare med mkt stress och dålig behandling.
Hon trivs bäst på lösdrift och väver då minimalt vid tex kraftfoder utfodring. Hon är ingen nervös häst och hennes avkommor är mkt trevliga i temperamentet och inte stressade till sättet. Hon är mkt lätthanterlig och snäll men har ofta en viss distans till de flesta människor, speciellt karlar
.
Givetvis är inga upprepade monotona rörelser bra, frambenens kotot är de som tar mest stryk på en vävare.
Vävning är en beteendestörning som hästar kan utveckla vid stress. Vävning är kroniskt men man kan lindra symptomen som många berättat om ovan så att problemet nästan försvinner. Vid beteendestörningar utsöndras endorfiner i kroppen som gör hästen "hög" och den får en känsla av välmående.
Vävning smittar INTE, däremot kan känsliga, lättstressade hästar som står vid en vävar bli stressade av vävandet och då utveckla en egen beteende störning vilket inte behöver vara just vävning.
Hästar med beteende störningar tycker jag ska gå på lösdrift om möjligt eller stå i en så lugn miljö som möjligt med en granne som den gillar.
Jag tycker inte att det är något problem att ha ett avelsto som väver, dock skulle jag tveka inför att köpa en som ridhäst pga förslitnings risken på frambenen.