A

annalisa

Eftersom jag aldrig haft någon vävningshäst tidigare så frågar jag er som kan lite mer. Går det att få bort det, om det går, hur (förutom att hålla dom sysselsatta och "lugna")? Sliter det inte längden på benen när dom gungar fram o tillbaka?

Tack på förhand!

Sv: Vävning

Lösdrift funkar bra på en del hästar som väver. Har en bekant som hade en häst med sådana problem, men som upphörde helt när hon släppte hästen på lösdrift. Ute dygnet runt o fri tillgång på mat, då får hästen annat att tänka på. Vad vet jag, det kan ju vara värt att prova, för vävning är ju inte så bra för hästen.

Hästfocus har skrivit om detta i sina senaste tidningar....kika där

charmant som har en vävare i stallet.

Jag har inga tips, men tycker att lösdrift låter som en bra sak att prova.
Vi hade ett fullblod i vårat stall för många år sedan som vävde gropar i betonggolvet. Groparna var ca 5cm djupa efter 3års vävning. Detta kan ju absolut inte vara bra för benen!!?

tyvärr är det en väldigt inbiten beteendestörning det går att lindra men få bort helt är nästintill omöjligt. Fri tillgång till grovfoder, mycket utevistelse, låt inte hästen vara själv, ta inte in den först eller sist, gäller att hela tiden försöka skapa så ostressade situationer som möjligt. Jag hade en häst som vävde när jag köpte henne hon blev snabbt bättre, ibörjan vävde hon lite då och då men hon var aldrig någon extrem vävare utan mest då hon kände sig stressad som in och utsläpp, fodring m.m.Till slut efter 7 år kunde hon till och med stå själv inne utan att väva. Så har man en häst som väver nästan hela tiden så krävs det oerhört mycket från dig som ägare. Det är en oerhörd psykisk smärta som gör att hästen börjar väva från första början

Vi har en 17-årig vävare. Eller rättare sagt; just nu är det en f d vävare. Men visst; beteendet poppar ju upp när han blir stressad...

Han har oerhört lugn stallmiljö, vi anpassar in- och utsläpp efter honom (ut först, in först eller samtidigt).

Det har gjort hela skillnaden, vi har haft honom på 4 ställen tidigare, på samtliga ställen har han vävt rätt mycket. Men nu: inget.

Har också ett fullblod som vävde MYCKET när jag köpte henne. Har henne på lösdrift idag och vävningen har nästan försvunnit. Mina hästar kommer in i boxar på eftermiddagen för visitering och utfodring. När jag börjar ösa upp mat väver hon lite men det stör mig inte så mycket. En annan häst jag har står och skrapar i golvet frenetiskt när det är matdags det är nästan ännu mer störande. Det gäller bara att förbereda fodringen så hästarna inte behöver stå och vänta för länge.

Vi har en nu 19 årig dam som är vävare. Vi köpte henne som 4 åring (travare) som haft det jobbigt i starten på livet, för pressande ägare mm. Hon klarar inte att gå på utedrift, blir för stressad å vill in trots mat. Om det är lugnt i stallet & man intee utsätter henne för stress eller kommer ut sist,får mat sist mm så fungerar det. Men visst, jag skulle vilja kika in i hennes framknän....:crazy:

Jag har ett avelsto som väver något otroligt mkt...
Hon har antagligen haft ett riktigt dåligt liv tidigare med mkt stress och dålig behandling.
Hon trivs bäst på lösdrift och väver då minimalt vid tex kraftfoder utfodring. Hon är ingen nervös häst och hennes avkommor är mkt trevliga i temperamentet och inte stressade till sättet. Hon är mkt lätthanterlig och snäll men har ofta en viss distans till de flesta människor, speciellt karlar :crazy::crazy:.

Givetvis är inga upprepade monotona rörelser bra, frambenens kotot är de som tar mest stryk på en vävare.

Vävning är en beteendestörning som hästar kan utveckla vid stress. Vävning är kroniskt men man kan lindra symptomen som många berättat om ovan så att problemet nästan försvinner. Vid beteendestörningar utsöndras endorfiner i kroppen som gör hästen "hög" och den får en känsla av välmående.

Vävning smittar INTE, däremot kan känsliga, lättstressade hästar som står vid en vävar bli stressade av vävandet och då utveckla en egen beteende störning vilket inte behöver vara just vävning.

Hästar med beteende störningar tycker jag ska gå på lösdrift om möjligt eller stå i en så lugn miljö som möjligt med en granne som den gillar.

Jag tycker inte att det är något problem att ha ett avelsto som väver, dock skulle jag tveka inför att köpa en som ridhäst pga förslitnings risken på frambenen.

*kl*

Jag lånar tråden lite då den var såpass ny :D

Skulle ni köpa en 6årig storhäst som vävde (vid stressade situationer, enligt ägaren)? 5 år gammal.

En del hänger ju en borste eller nåt annat i taket där hästen oftast står . Inget jag skulle prova , men alla tycker ju olika !

Jag prenumererar på Hästfocus som nu har haft en artikel serie om krubbitning, vävning osv.
Om just vävning stod det är det är en myt att hästen sliter på sina framben. Samma med krubbitning - de får inte kolik av att göra det! Istället får man väl (om man har en häst som väver mycket) koncentrera sig på orsaken till att hästen beter sig som den gör - för det är en beteendestörning. Man skall inte lägga fokus på att hästen inte ska väva för det kan slita t ex. Så att hänga in leksaker brukar inte hjälpa utan kan i vissa fall göra det värre! Så lägg fokus på varför! Hästen kanske behöver ridas mer tex.?

Hoppas de hjälpte ngt!

Jag prenumererar på Hästfocus som nu har haft en artikel serie om krubbitning, vävning osv.
Om just vävning stod det är det är en myt att hästen sliter på sina framben.

Vilket skitsnack, självklart sliter vävning på frambenen! Det är bara att titta hur hästen rör sig. Den monotona rörelsen sliter definitivt på kotorna. Iochförsig så är ju artikeln publicerad i Hästfocus, så jag är inte förvånad över att de påstår en sådan sak.

Vi hade en äldre ponny i mitt gamla stall som vävde ganska rejält. Hon vävde dock INTE (hör och häpna!) i spilta... :crazy:

Om just vävning stod det är det är en myt att hästen sliter på sina framben. Samma med krubbitning - de får inte kolik av att göra det! Istället får man väl (om man har en häst som väver mycket) koncentrera sig på orsaken till att hästen beter sig som den gör - för det är en beteendestörning. Man skall inte lägga fokus på att hästen inte ska väva för det kan slita t ex. Så att hänga in leksaker brukar inte hjälpa utan kan i vissa fall göra det värre! Så lägg fokus på varför! Hästen kanske behöver ridas mer tex.?

Hoppas de hjälpte ngt!

Nu ger jag inte så mycket för Hästfocus och ovanstående ger mig ju mer vatten på kvarn om man säger så. Självklart sliter vävning på hästens framben, dom utsätts ju för statiska rörelser i väldigt stor omfattning. Och att hästar som krubbiter inte får kolik lättare är ju verkligen taget ur det blå. Har upplevt flera hästar på nära håll som har haft betydligt mer kolikanfall än snitthästen p.g.a. krubbitning eller luftsnappning. Man kan ju prova själv att dra ned en ansenlig mängd luft i magen och se hur det känns.

Och visst är det så att man måste se problemet bakom dessa olater och öka sysselsättningen på olika vis. Men det är ju oftast så att det finns en orsak till uppkomst och en till fortsatt utövande. Och fast man elimenerar orsaken till uppkomst så är det befäst som en tvångstanke och stimuli för hästen som kan vara svår att bryta. Som någon skrev tidigare, hästen blir hög utav det.

Kicki :)

Dom drar inte ner luften i magen, och det har jag INTE läst i Hästfocus.

Jo det gör dom, både vid krubbitning och luftsnappning, mer eller mindre. Samt att vid krubbitning så nöts även tänderna hårt.

Kicki :)

Hoppas de hjälpte ngt!

Det är inte jag som har en häst som väver ;)
Och, som jag skrev så skulle jag inte hänga in "leksaker" (personen som gjorde detta hängde den i huvudhöjd för att den skulle slå i skallen på hästen när den vävde).
Jo, jag skulle absolut lägga fokus på VARFÖR, inte försöka gömma undan problemet.

Vad är det för fel på häsfokus? Det är ju inte dem som påstår detta utan veterinärer, forskare etc. men ni kanske oxå forskar i ämnet...
herre gud..

Vad det är för fel på Hästfocus?! Det är väl snarare frågan vad som INTE är fel med Hästfocus...

Ingen okritisk källgranskning, ingen korrekturläsning, oseriösa artiklar av okunniga reportrar som vinklar storyn något groteskt, rena felaktigheter, reklamreportage. Ja, jag kan fortsätta länge...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 289
Senast: Grazing
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
596
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 349
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka