W

Whatahotgirl

Vert att det finns många trådar om detta min inte om just det problemet eller snarare frågan jag har .

Mitt sto har stått på boxvila en längre tid och går nu ut i en liten hage brevid stallet.

Tyvärr har hon börjat väva så fort hon kommer in.

Kan det vara tillfälligt för att hon inte får motion eller tror ni att hon alltid kommer hålla på? :cry: :( :crazy:

Tack på förhand :bow: :bump:

Sv: Vävning!

hejsan!

vävning är ett stereotypt beteende.. ett onaturligt beteende som endast tamhästar visar. det är ett tecken på att hästen är frusterad och/eller stressad. stressad av att han inte kan utföra sina naturliga beteenden. ofta ser man vävning hos hästar i "dålig" miljö. hästar som står inne mycket, med lite kontakt med andra artfränder. att man isolerar dessa vävande hästar gör saken bara värre.

att dina häst börjat väva beror med största sannolikhet på att hon nu är konvalescent o står på små utrymmen med ingen kontakt med andra hästar (ingen fysisk iaf)
på frågan om hon kommer sluta när hon motioneras igen är svår att svara på. vissa hästar slutar väva när deras miljö förbättras. tyvärr stannar beteendet kvar hos en hel del hästar. fast då främst hos hästar som vävt under en länge period

står hon själv inne i stallet? ser hon andra hästar när hon är ute? hur har hon det i "vanliga" fall? går hon i hage med andra hästar då? hur länge ska hon ha boxila?

GOD JUL

Hej tack för ert svar.

Hon behöver aldrig stå ensam i stallet men börjar väva så fort ngn häst lämnar stallet :crazy:

Hennes sjukhage är i stortsätt i de andra hästarnas hage.´Så hon ser dem hela tiden.

I vanliga fall går hon med den andra hästarna och är väldigt sällskapssjuk.

Hur länge hon ska stå på boxvila är ännu oklart tyvärr men iaf längre än 1 vecka till ev 2 veckor. :(

:bow: :bow:

Min pålla har inte vävt på länge nu, men så fort hon blir stressad av någon anledning så kommer det tillbaka omgående.
Då tar man bara bort det som stressar henne så står hon still igen.

Att som flockdjur se kompisarna gå iväg kan vara väldigt stressande!

håller tummarna att hon slutar att väva när hon kommer tillbaka till sina vanliga rutiner.. :bump:

GOD JUL

hej alla, och god jul förresten!=)
jag har oxå en häst som väver, sex år är hon och hon har vävt ända sen jag köpte henne(3 år sen)
vet inte vad jag ska göra, hon är inne från ca21:00 till ca 06:00, alltså inte länge, är aldrig ensam i stallet, utom när man tar in henne för att rida (vilket kan medföra en del problem), strör med halm istället för spån, ger henne mycket grovfoder att pyssla med, lagom med motion och kraftfoder, jollyballs, krubbkompis (slicksten med äpplesmak), och inget funkar!!!
vill inte se min ögonsten stressad, men jag har nog provat allt!=(
om nån har något tips, snälla svara!
hon är ganska nervös när man har henne inne själv för att göra i ordning henne oxå.... jobbigt, jobbigt...
jag tränar och tränar, pysslar och leker, myser och är lugn och sansad jämt, och hon stressar. ibland mer, ibland inget.....suck.

Hejsan!

Det här med ovanor, vävning, krubbitning, luftsnappning m.m. är svårt att komma till rätta med när de väl är befästa.
Nemesis, det tycks som om du prövat det mesta men jag kan inte låta bli att undra, hur är din häst när du leder, rider eller tömkör henne? Har hon även då ett behov av andra hästar så kan hennes osäkerhet och nervositet kanske bottna i att hon saknar din fasta ledarhand. Har du prövat att ha henne på lösdrift?

Jag har en unghäst, som nu är 3 år, har haft honom sedan han var 1,5 år. Jag har prövat lite olika varianter på stall. Från bl.a. box med halm och hage mellan kl. 07:00-15:30och kvällsfodrning kl.21:00, vilket inte fungerade alls. Då fick han ovanor, började äta halmen för att sedan äta på inredningen. Bytte då stall till box med spån och utevistelse mellan kl.08:00-19:00 och sista kvällsfodringen kl.22:00, det fungerade bättre. Då åt han inte på inredningen men blev lite stallmodig, d.v.s. rastlös och svår att leda till och från hagen. Har sedan prövat ytterliggare en variant men inte heller då har han varit helt nöjd. Inte förrän nu då han går på lösdrift med fri tillgång på grovfoder och hästkompisar. Nu trivs han. Inga ovanor, och han ser ut att trivas, både till sättet och kroppsligen.

Jag tror att det är det enda man kan göra som hästägare, pröva sig fram och utvärdera resultatet. Visst får man ibland byta stall men det får man kanske ta för att få se sin häst nöjd och glad.
Det fungerade för mig.

Lycka till!!

Myy
http://home.rixtele.com/~myysdjur

det finns massa saker du kan göra om det skulle vara så att hon fortsätter väva när du börjar motionera henne. om hon gör det i boxen eller i hagen så kan du ge henne fri tillgång på hö, lägg in granris hos henne! de flesta hästar älskar det och det ger henne nått att pyssla med. en sak som min häst älskar som jag ger henne vid de tillfällen jag vet att hon kommer börja väva som t.ex. om jag släpper in henne i boxen innan jag ska rida och hon vet att hon ska gå komma ut. jag har tagit en gammal fotboll och gjrprt hål i, stora som 5 kr, och så har jag stoppat i godis där i, och när hon rullar på den så kommer det ut massa godis, fast i balnd när man rullar så kommer det inte nått, så då får hon hålla på ett tag. och NEJ, hästen snubblar inte på den, för den är mjuk och om man skulle sätta hoven på den så sjunker dne i hop, för den har ju ingen luft i sig, och hon brukar sova på den, inga problem.

lycka till! det finna tusen lönsningar, det gäller bara att komm apå dem1 men jag kan rekomnerdera fri tillgångpå hö, granris och en sån boll!

Våran fd pålle började väva efter att ha stått på djursjukhus en vecka efter en operation, naturligt vi blev det lång boxvila hemma, men vävande komm efter boendet från djursjukhuset.
Hon slutade aldrig att väva, men det blev lite bättre med tiden/åren, hon började väva när hon ville ha uppmärksamhet och när det var dax för mat.
Syselsättning och så mkt utevistelse som det går, något annat finns inte att göra.

hej alla snälla....=)
tack för era svar! hon får ju som sagt fri tillgång på hö inne och ute, har testat diverse bollar med och utan godis i, inget hjälper...=(
har nu när jag tänker efter även gett henne granris i boxen, mest på vintern, har även hängt upp granris där hon väver, men icke.
hon kan vara svår att få in i stallet sjävl då man ska rida, men väl uppe på ryggen är hon perfekt.
är mycket social, och vill hela tiden ha en hästkompis hos sig.
därför blir hon ibland stressad då man tar in henne för att pyssla med. men jag har gett mig f*n på att hon åtminstone ska gå att fixa med själv i stallgången, ser det som ett måste.
blir bättre och bättre allteftersom, ända tills sommaren med utenätter har passerat, då blir hon knepig igen, på hösten alltså, eftersom hon inte varit inne på länge. vissa dar är hon kolugn, vissa dar är hemska. tränar vidare på det=)

men som sagt, vävningen.... den kan jag ju inte direkt jobba med på samma sätt, kan ju inte gjärna sova hos henne(även om jag ibland funderat på det:))
men tack i alla fall, kom gärna med fler tips=)!
får jobba vidare med henne, det är hon värd.

Hej igen!

Du verkar som sagt göra det mesta för din häst redan men har du prövat med en kompis i boxen? Varför inte en liten kanin? Det fungerar för vissa nervösa fullblod. Om du nu inte har plats för en liten ponny i boxen förståss ;)

Myy skrev:
Hej igen!

Du verkar som sagt göra det mesta för din häst redan men har du prövat med en kompis i boxen? Varför inte en liten kanin? Det fungerar för vissa nervösa fullblod. Om du nu inte har plats för en liten ponny i boxen förståss ;)
det var en bra ide, som ja funderat på förut, men tror inte den andra tjejen i stallet skulle uppskatta att ha en kanin som försöker smita ut ur boxen när hästarna ska in/ut.
däremot skulle mina hundar uppskatta att jaga den stackars kaninen:cry:
det är en jättebra ide, synd att ja inte ´kan prova...
tack för hjälpen iaf!

Hej, på dig !!
Vävning är den biten i hästarnas beteende som är svår att rå på. Men oftast förekommer den när hästarna har möjlighet att hänga huvudet utanför box dörren i stallet. Se till att hon inte kan ha huvudet utanför, om det går.
Lotta

Whatahotgirl skrev:
Vert att det finns många trådar om detta min inte om just det problemet eller snarare frågan jag har .

Mitt sto har stått på boxvila en längre tid och går nu ut i en liten hage brevid stallet.

Tyvärr har hon börjat väva så fort hon kommer in.

Kan det vara tillfälligt för att hon inte får motion eller tror ni att hon alltid kommer hålla på? :cry: :( :crazy:

Tack på förhand :bow: :bump:

Går det verkligen inte att låta henne få gå ute hela tiden med en kompis? Eftersom hon får ångest av att stå i boxen vore det ju det mest humana.
Alla "vävhästar" jag vet har slutat med det sedan de släppts ut på lösdrift.

Tölva skrev:
Går det verkligen inte att låta henne få gå ute hela tiden med en kompis? Eftersom hon får ångest av att stå i boxen vore det ju det mest humana.
Alla "vävhästar" jag vet har slutat med det sedan de släppts ut på lösdrift.

Inte mitt fullblod iaf, han vävde på lösdriften också :crazy:

wolken fee skrev:
Hej, på dig !!
Vävning är den biten i hästarnas beteende som är svår att rå på. Men oftast förekommer den när hästarna har möjlighet att hänga huvudet utanför box dörren i stallet. Se till att hon inte kan ha huvudet utanför, om det går.
Lotta
hej lotta!
vet inte om det syns så bra på denna bilden, men boxdörr som är "öppen" har hon.
däremot så vävde hon mer när den var stäng. tilläggas kan, att när hon väver så gör hon det innanför boxdörren.
tack i alla fall så jättemycket för att du tog dig tid att svara!
//emelie bild=http://www.bukefalos.com/g/files/1/2/0/9/9/im001071.jpg

(knapplån)

Har också vävande häst, och enda sättet att få henne att sluta när hon har satt igång att väva är att öppna boxdörren och lämna den öppan.

Hon väver dessutom mycket mer om hon står i boxar där hon inte kan sticka ut huvudet i stallgången.

Annars är det ju bara utevistelse med andra hästar som hjälper, så mycket det bara går.
Helst lösdrift.

Jag hade en hingst som bröt ärtbenet när han var 1,5år och fick då boxvila i 6 MÅNADER. Inte kul,vi fick inte ens ta ut honom i gången när vi mockade.Han började visa tecken på att väva efter kanske 2mån.Det började med att han stod med huvudet ut genom gallret när man var i stallet och han började väva litegrann,från början bara typ 4ggr men allt eftersom så lite mer o mer.Det vi gjorde var att givetvis se till att han hade alltid mat o han gillade när han fick nytt spån, så mkt spån.Sen stängde vi igen gallret till boxen för då la han av.Står han inne längre stunder nu(idag är han 5 år) så kan han visa tendenser till att börja igen men dom blir färre och färre.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 196
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 472
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar