Nej du är självklart inte dryg det allra minsta
Jag svarar gärna så gott jag kan. Nu när vi kommer in på detaljer här så önskar jag förstås att jag faktiskt HITTADE studierna som publicerats runt detta för inte så länge sen (dvs de nyare studierna om stereotypa beteenden hos häst), blir lite dumt när jag inte har källorna, men nu har du ju å andra sidan ett kontakt namn så jag hoppas att du får backup för det jag skriver här mer konkret den vägen!
ang. stress så är även det köparen påstår, felaktigt som jag lärt mig och som studierna jag nämnt styrker. Stereotypa beteenden utlöses av stress, i den form att hästen inte får utlopp för sina naturliga beteenden, och därmed upplever en stress som gör att den utvecklar ett stereotypt beteende för att kunna hantera stressen. men det stereotypa beteendet i sig - är INTE stressande för hästen - det är tvärtom. Det stereotypa beteendet utlöser endorfiner hos hästen som skapar välbehag i förhållande till den stress som utlöst det, och det är den starka motivatorn hos hästen och anledningen till att det stereotypa beteendet sen är så svårt att bli av med, när det en gång etablerat sig.
Av just denna anledning , dvs den icke stressande effekten av beteendet för hästen, så säger de nya studierna att man därmed INTE ska försöka lösa det stereotypa beteendet via tvång, tex krubb bitar ring på krubb bitare. snarare ska man se till förhållandena runt hästen och försöka bryta behovet av artificiell stimuli, som det stereotypa beteendet handlar om, genom att istället erbjuda hästen så naturliga förhållanden runt utevistelse, tillgång till mat, stressfri miljö osv, istället.
baserat på detta så vill jag därmed påstå att som jag förstått det, så är hästen inte särskilt stressad eller signalerar stress till de andra hästarna när den utövar det stereotypa beteendet, snarare tvärtom är det stereotypa beteendet stimulerande och lugnande för hästen som utövar det.
studierna där man ställt hästar med stereotypa beteenden bland hästar som inte har dessa beteenden styrker detta mycket konkret. Inga hästar "tar efter" hästen som har beteendet. anledningen att man tidigare trott att det "smittar" är snarare att hästar stått under förhållanden tillsammans, som är stressande för dem, dvs en icke god hästmiljö, och därmed har flera individer utvecklat dessa stereotypa beteenden. Men smittar gör det alltså inte utan det är omständigheterna och miljön runt hästens leverne som orsakar det!
Hoppas jag bidragit lite med ett svar som kanske var lite vad du letade efter med din fortsatta fråga iallafall?