Vävning hjälp!

Apollo 13

Trådstartare
Jag behöver all hjälp och information jag kan få om hästar som väver.
Jag har förskt leta efter forskning på SLUs hemsida men inte hittat något!
Det jag framförallt vill veta är hur vävningen påverkar hästens kropp, ben osv. Gärna utförlig information om vad det är som händer och hur det påverkar hästen?

Jag behöver verkligen hjälp!

Sv: Vävning hjälp!

Har ingen större erfarenhet av det men de jag vet är att om det håller på länge kan det bli skador på leder och ligament. Men enligt en ny austaliensk studie är vävarens reaktion större vid aktivitet i stallet. Försök att tillgodose hästens naturliga behov. Det smittar inte av sig på andra hästar! Läs mer på www.horseconnexion.org eller i nya nummret av häst och ryttare!
:banana:

TACK SÅ HEMSKT MYCKET!

i texten hittade jag detta stycke (jag hoppar över källhänvisningen)

'Vävning och andra stereotypier kan påverka prestationen. Den vävande hästen kan även få ojämna nackmuskler av beteendet, foderutnyttjandet kan komma att minska och hästen dravvas av viktminskning. Framskorna hos en häst som väver kan också slitas ojämnt.
Det finns också saker som salar för att stereotypa beteenden skulle minska fysiologiska symptom på stress. så som nivåerna av kortikosteroider i blodet samt hjärtfrekvensen. Det har även på ståtts att utförandet av sterotypier frigör endorfiner till bloder och djuret hamnar då i ett tillstånd som liknar drogpåverkan. Det är dock inte helt uppenbart att stereotypa beteenden skulle vara fullständigt korrelerande med mätningar av fysisk stress.'

jag förstår inte jätte mycket av slutet av texten bland alla svåra ord :angel:
men hur som helst var detta allt som stod under rubriken "Fysisk påverkan av vävning" .... men då undrar jag vart den där delen tog vägen som alla är rädda för, att det sliter på leder och ligament?

oj vilken fantastisk sida! toppen med en sida om undersökningar/forskning där som inte skriver så man tröttnat redan i inledningen :)

tyvärr fick jag inte riktigt fram just den informationen jag önskade tyvärr... har försökt ringa veterinärer osv men ingen tycks ha tid för mig :(

Hittade en annan text

Vävning
En häst som väver vaggar från sida till sida på frambenen (eller, mer sällan förekommande, på bakbenen), ett beteende som liknar hästens rörelsemönster då den betar (Marsden, 2002).
Vävning är ett oönskat beteende då ägare och tränare anser att det orsaka felaktig muskelansättning, viktnedgång och prestationsnedsättning/trötthet (McAfee et al., 2002). Att hästens vävning skulle slita på senorna är enligt Marsden (2002) en missuppfattning. Beteendet är vanligast hos uppbundna hästar men förekommer också hos hästar som hålls på box (Lewis,
1995). Det råder ännu oklarheter kring vilket otillfredställt behov som kan orsaka vävning. Mills och Davenport (2002) lägger fram teorin att den utlösande mekanismen är brist på social kontakt med gruppmedlemmar. Mills and Davenport (2002) visade att vävning och andra stereotypier
minskade i frekvens då den uppstallade hästen kunde se andra hästar. Montering av en spegel inom synhåll för hästen minskade förekomsten av vävning och andra stereotypier lika effektivt.
Huruvida spegelbilden uppfattades som en flockmedlem eller om den skapade en visuell distraktion för hästen är inte klart (McAfee et al., 2002).

Går att läsa på denna sida
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001820/01/HenricsonAnna_Exjobb.pdf

Tilläggas ska att det även finns betydligt nyare studier på stereotypa beteenden än 2002, och att "slitaget" har fastställt vara obefintligt, jämfört med vad man trodde förrut. att senor, leder och ligament skulle ta stryk är alltså mest gammal tro. däremot bör man givetvis se till att anpassa förhållanden runt hästen så att det stereotypa beteendet minimeras, eftersom det är ett tecken på att hästen upplever stress.

kan det bli så att det uppkommer inflamationer, pålagringar eller what ever av att en häst väver?

jag försöker ju som du förstår fiska efter alla tänkbara "risker".

den nyare forskning som gjorts hävdar att inga såna förslitningsskador är aktuella.

De kanske blir lösgjorda i sina bogar:angel:

Men visst är det mentalt.
himla svårt om de en gång har börjat- med drogen.

Lösdrift är nog bäst- om den trivs.

mmm jag förstår, men i detta fall så tror jag det ska vara lungt om hästen bara får lite hjälp med att lugna sig och kan komma till ro. jag har svårt att tro att beteendet är befäst redan...

klistrar in ett inlägg som mackan skrivit i en annan tråd... väldigt bra info om vävning

(http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=949091)

Nej du är självklart inte dryg det allra minsta :eek: Jag svarar gärna så gott jag kan. Nu när vi kommer in på detaljer här så önskar jag förstås att jag faktiskt HITTADE studierna som publicerats runt detta för inte så länge sen (dvs de nyare studierna om stereotypa beteenden hos häst), blir lite dumt när jag inte har källorna, men nu har du ju å andra sidan ett kontakt namn så jag hoppas att du får backup för det jag skriver här mer konkret den vägen!

ang. stress så är även det köparen påstår, felaktigt som jag lärt mig och som studierna jag nämnt styrker. Stereotypa beteenden utlöses av stress, i den form att hästen inte får utlopp för sina naturliga beteenden, och därmed upplever en stress som gör att den utvecklar ett stereotypt beteende för att kunna hantera stressen. men det stereotypa beteendet i sig - är INTE stressande för hästen - det är tvärtom. Det stereotypa beteendet utlöser endorfiner hos hästen som skapar välbehag i förhållande till den stress som utlöst det, och det är den starka motivatorn hos hästen och anledningen till att det stereotypa beteendet sen är så svårt att bli av med, när det en gång etablerat sig.

Av just denna anledning , dvs den icke stressande effekten av beteendet för hästen, så säger de nya studierna att man därmed INTE ska försöka lösa det stereotypa beteendet via tvång, tex krubb bitar ring på krubb bitare. snarare ska man se till förhållandena runt hästen och försöka bryta behovet av artificiell stimuli, som det stereotypa beteendet handlar om, genom att istället erbjuda hästen så naturliga förhållanden runt utevistelse, tillgång till mat, stressfri miljö osv, istället.

baserat på detta så vill jag därmed påstå att som jag förstått det, så är hästen inte särskilt stressad eller signalerar stress till de andra hästarna när den utövar det stereotypa beteendet, snarare tvärtom är det stereotypa beteendet stimulerande och lugnande för hästen som utövar det.
studierna där man ställt hästar med stereotypa beteenden bland hästar som inte har dessa beteenden styrker detta mycket konkret. Inga hästar "tar efter" hästen som har beteendet. anledningen att man tidigare trott att det "smittar" är snarare att hästar stått under förhållanden tillsammans, som är stressande för dem, dvs en icke god hästmiljö, och därmed har flera individer utvecklat dessa stereotypa beteenden. Men smittar gör det alltså inte utan det är omständigheterna och miljön runt hästens leverne som orsakar det!

Hoppas jag bidragit lite med ett svar som kanske var lite vad du letade efter med din fortsatta fråga iallafall?

Liknande trådar

Hästvård Nu behöver jag hjälp! När jag började borsta min häst idag så märkte jag att han är väldigt öm på höger sida nertill vid halsfästet...
Svar
7
· Visningar
583
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
419
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 400
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025