Sv: Vävar och krubbiter
Har själv en krubbitare hemma (var redan krubbitare när jag köpte honom). Det första vi gjorde var att ta bort (krubbitare) remen. Redan då lugnade han sig med sitt bitande. Sen gav vi honom fri tillgång till halm både ute och inne och 5 fodergivor per dag samt 10-12 timmars utevistelse med flocken. Han är helt lugn idag! Harmonisk! Han har slutat bita i krubban och trycker endast haken emot den när han äter. Han får sällan någon luft ner i magen (om dem nu får det överhuvudtaget) utan fortsätter bara eftersom det är ett invant beteende.
Jag tror inte att krubbitning går att bota eftersom det inte är en ovana eller sjukdom utan ett beteende. Men visst kan man minska beteendet genom att göra detta bästa för hästen. Dvs lösdrift, lång utevistelse, stora ljusa boxar,mycket grovfoder, fri tillång på halm och lämplig sysselsättning (ridning, körning etc).
Denna informationen hittade jag i tidigare tråd:
Krubbitning sägs ofta orsaka kolik, vilket är felaktigt. Det har nämligen bevisats att den luft hästen ”sväljer” vänder i halsen och således aldrig når magtrakten och kan vålla besvär. Det verkar snarare vara så att det är hästar med magstörningar (av olika orsaker, t ex utfodring, medfött) som blir krubbitare, och inte tvärtom. Obehagligheterna från magen gör att de börjar bita.
Därför anser man idag att det är fel att hindra hästen från att bita med olika typer av ”krubbitarremmar”, den har ju hittat ett sätt att hantera sitt obehag. Man kan rentav gummera de kanter hästen tar stöd emot, för att motverka ökat slitage på framtänderna.
(källa: Anna Nordins hemsida
www.busfro.nu)