Vävar och krubbiter

B

Brummselisa

Hej! Undrar vad man ska göra med en häst som krubbiter och vävar?:confused: Ska byta ställe så hon får gå ute dygnet runt på sommaren, får mer motion och ensilage ute i hagen. Hon får gå ute ca. 10 h höst/vinter/vår men sedan stå i spilta, tänkte sätta upp lite pinnar i boxen men vad mer ska jag göra för att få bort ovanorna?:crazy: Hon är ju bara uttråkat. Tänkte börja med trickträning:idea: , tror ni det hjälper?

Sv: Vävar och krubbiter

Jag skulle ha flyttat till ett lösdrifts-stall omedelbums. Ovanligt att det inte löser alla de problemen.

Lösdrift är det bästa tror jag då har hon stimulans dygnet runt. Trickträning stimulerar ju inte henne när hon står i boxen/spiltan och har tråkigt eller är stressad. Om hon nu måste stå inne ca 14 timmar om dygnet så måste hon sysslesättas med leksaker, en boll kanske, halm att tugga på och grenar. Det finns bollar som man kan fylla med pellets som dom sparkar runt så att det rammlar ut lite pellets när dom sparkar den rätt, sånna som är rätt vanliga för hundar men oxå finns i häststorlek.

Lycka till! :)

Precis som de andra säger, så skulle jag ha valt lösdrift. Eftersom det är ett tecken på att hon är rastlös och inte trivs med att stå inne.

Hur vet du att "hon bara är uttråkad"? :confused:
Att dessa hästar ofta är stressade,vill att det ska hända saker omkring dom- visst det är sant. Men en stor del av dom har faktiskt riktigt ont i magen, dels av koliksymptom(som kommer av att de drar in luft), men även pga magsår.
En bra och lugn hantering,lugnt stall,lagom med varierande motion är A och O,lösdrift kan vara en lösning.
Jag skulle ALDRIG ställa en sådan häst i spilta!:crazy: Då ser den ju ingenting vad som händer runt om den, och att stå och glo in i en vägg skulle verka betydligt mer stressande för mig... Om det beror på att du vill ha slut på vävandet, så sliter det ännu mera om dom står och vaggar fram och tillbaka, än om dom "går" i sin box...
En riktigt bra, och balanserad foderstat med mkt stråfoder+god halm,gärna med linfrö upptill är superviktigt!
Någonting för magsår/katarr vore inte heller fel
(tala med din veterinär)

Jag förstår att du vill det absolut bästa för din häst, och är säker på att du löser det till slut. Vi har haft flertalet tävlingshästar genom årens lopp med liknande symptom, och de brukar varva ner när man ordnat med allt viktgt som jag beskrivit här ovan.:)

Lycka till!

En stor andel av krubbitarna har magsår, har det visat sig i forskning.
Hästen kan se hur lugn ut som helst, men ändå ha magsår.
Vad jag förstår, är det vanligt på hästar.
Så man kanske ska ta sig en funderare på magstatusen också.

Har själv en krubbitare hemma (var redan krubbitare när jag köpte honom). Det första vi gjorde var att ta bort (krubbitare) remen. Redan då lugnade han sig med sitt bitande. Sen gav vi honom fri tillgång till halm både ute och inne och 5 fodergivor per dag samt 10-12 timmars utevistelse med flocken. Han är helt lugn idag! Harmonisk! Han har slutat bita i krubban och trycker endast haken emot den när han äter. Han får sällan någon luft ner i magen (om dem nu får det överhuvudtaget) utan fortsätter bara eftersom det är ett invant beteende.

Jag tror inte att krubbitning går att bota eftersom det inte är en ovana eller sjukdom utan ett beteende. Men visst kan man minska beteendet genom att göra detta bästa för hästen. Dvs lösdrift, lång utevistelse, stora ljusa boxar,mycket grovfoder, fri tillång på halm och lämplig sysselsättning (ridning, körning etc).

Denna informationen hittade jag i tidigare tråd:

Krubbitning sägs ofta orsaka kolik, vilket är felaktigt. Det har nämligen bevisats att den luft hästen ”sväljer” vänder i halsen och således aldrig når magtrakten och kan vålla besvär. Det verkar snarare vara så att det är hästar med magstörningar (av olika orsaker, t ex utfodring, medfött) som blir krubbitare, och inte tvärtom. Obehagligheterna från magen gör att de börjar bita.

Därför anser man idag att det är fel att hindra hästen från att bita med olika typer av ”krubbitarremmar”, den har ju hittat ett sätt att hantera sitt obehag. Man kan rentav gummera de kanter hästen tar stöd emot, för att motverka ökat slitage på framtänderna.
(källa: Anna Nordins hemsida www.busfro.nu)

jag kan inte mer än härröra till vår egen/bekantas erfarenhet, många års hästumgänge- där flera av de hästar med luftsnappning/krubbitning har haft betydligt lättare att få sk Gaskolik än övriga pållar...
om det beror på krubbitningen eller magkatarr/annan smärta vågar jag inte uttala mig om, men även på djursjukhusen så har de uppfattningen att det har ett visst sammanband.

Tack för allt... men har redan hittat en lösning som funkade bra. Eftersom det närmaste lösdriftstallet finns 5 mil härifrån kunde jag inte flytta henne dit så jag hyrde ut henne och nu mår hon super:)
Det där med box skulle nog inte funkat då hon inte gillar boxen då hon...jaaa blir helt knäpp men nu går hon lösdrift och blir riden och körd etc. minst 2 h om dagen...så hon mår super. Tack!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 693
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 016
Senast: tessan.g
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 711
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar