Vävande häst.

I

intereo

Är det någon som har några tips på vad man kan försöka göra med en häst som väver?
Alla förslag är glatt välkomna :)
 
Sv: Vävande häst.

Om den står i en box kan du hänga upp tex gamla bildäck i taket där h*n väver som mest, då slår de i huvudet om de försöker väva. Ha hästen ute så mycket som möjligt, så den står inne så lite som möjligt.
 
Sv: Vävande häst.

Jo har också hört att det ska funka, men det känns ju mest som om hästen kommer flytta på sig och väva någon annanstans när den står i box.
Har hästen ute så mycket som det bara är möjligt.
 
Sv: Vävande häst.

Det bästa är att se till så att den är ute så mycket som möjligt och att när den kommer in har något att göra i boxen som stå och pilla i halm eller något.

En som stod i mitt stall innan hade en vävare och hon hade både däck och bollar men det hjälpte inte, men det beror kanske från häst till häst.
 
Sv: Vävande häst.

Vet inte, men man kan ju dra slutsatser av att problemet inte existerar hos lösdrifthästar ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Vävande häst.

Hästen mår av någon anledning inte bra. Det är bara taskigt att hänga upp saker som den kan göra illa sig på, det tar inte bort grundproblemet utan botar bara symptomen! Mycket utevistelse, aktivering samt gärna fri tillgång på stråfoder. Kolla gärna med vet och kiropraktor så att den är fysiskt ok.
 
Sv: Vävande häst.

Hästen jag brukar rida väver ibland så han har gallret öppet så han kan stå och titta ut, då står han stilla och är lugn! :)
 
Sv: Vävande häst.

Håller på sätt och vis med "lillsyrran". Kolla upp hästen så det inte är ngt fel på den, se till att den alltid har ngt att pilla med när h*n är inne, ha den ute så mycket som det bara går. Aktivera h*n varje dag.
Är det så att hästen inte trivs i stallet? För mycket eller för lite rörelse i stallet. Sådana aspekter får man ju också räkna in..

Däcken är ju inte alltid så lyckat men om inget annat funkar kanske man måste "störa" den i sitt stereotypa beteende.
 
Sv: Vävande häst.

den som funkar är att måla väggarna randiga...
du kan ju testa med typ silvertejp först så du slipper måla ;)
 
Sv: Vävande häst.

Hästen börjar ju oftast väva för att den har tråkigt. Kolla om h*n tycker om olika leksaker man kan köpa på t.ex. Hööks, försök ha hästen ute så mkt som möjligt, variera eran ridning mkt och om det inte funkar sätt upp speciella galler som gör att hästen inte kan väva..
Lycka till!
 
Sv: Vävande häst.

TS säger ju inte vilken ras det är...
jag förknippar det mest med fullblod (eftersom jag håller på med sådana)
å är det ett fb så har den förmodligen blivit stressad från banan... mycket svårt att bryta det mönstret tyvärr :(

men som sagt, randiga väggar så slipper du förmodligen vävningen iaf, sen som alla skriver så bör man ju hitta på saker att sysselsätta de med istället...

har en krubbitare, det är OMÖJLIGT å "få bort"...
hon har fri tillgång på stråfoder och boxen ser ut som en j*a granskog...
ovanan blir ju som en "tillflykt"... sen kan man hitta på hur mkt som helst som de kan syssla med istället, men så blir de ändå "blockade" å fortsätter med sin ovana :crazy:
 
Sv: Vävande häst.

Jag lånar tråden lite, hoppas det är ok. Har en häst i stallet som väver i hagen, ibland även i gången, väver även i boxen. Det är ett stressmoment för henne, hur ska man motverka detta?
 
Sv: Vävande häst.

vill bara säga att jag "lider" med dig... för vad man än hittar på så kan å kommer de förmodligen ändå in i gamla vanor...

testa kompisar å kupperad hage? fri tillgång på strå? grenar i hagen...

inomhus är jag fortfarande för randiga väggar :p

min medryttarhäst "bröt" mönstret om man band upp henne i boxen (självklart inte hela tiden, men om hon börja å va riktigt "dålig")...

din kanske lugnar sig då med?
 
Sv: Vävande häst.

Hej!

Vävning och krubbitning är ju en beteendestörning som kan vara mycket svår att ta bort.
Uppkommer för det mesta på stressade hästar (som andra sagt)
Man måste komma åt *roten* till problemet.

När hästen väver/krubbiter utsöndras det ett "hormon" som verkar lugnande på hästen....:smirk:

Så man kan ju säga att det är som en drog.

Har både en vävare och en krubbitare. Både är fullblod och har gått löp.
Vävaren slutade när hon kom till mitt eget stall med bara mig där och fyra andra hästar. Det var alltid lugnt och stilla, mycket utevistelse och stora hagar. Men vävningen kom tillbaka om det blev det minsta stökigt.

Min krubbitare däremot älskar när det händer saker och trivs bättre i ett stort stall där det händer mycket.
Hemma krubbiter han både i stallet och i hagen. Har provat rem det första året (haft honom i tio) Detta gjorde att beteendet blev värre. Han blev *manisk* och gjorde inget annat än att stå och försöka krubbita dygnet runt. Inte långt därefter fick han både magsår och cancer.

Tyvärr är ju inte detta något enkelt *problem*..
Det viktigaste är att hitta orsaken till det och jobba utifrån det. :angel:
Kan tipsa om asp i boxen (då de flesta gillar att tugga på det)

Lycka till

Lycka till
 
Sv: Vävande häst.

Vi har en travare i vårt stall som blivit vävare på senaste tiden.
De som äger denna äger yttligare tre hästar.
Kan förstå att deras hästar lär sig sådana ovanor, de kommer inte ut förän kl 9.30-10.00, vid 15-tiden tas de in och ingenting görs med hästarna.

Har sett ägarna slå till hästen, om de har ett tillhygge i näven.
Knappast det bästa sättet.

Att bota vävning och andra ovanor är nog mycket svårt.
 

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
783
Senast: Lejd
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Kultur Någonting som mitt minne säger inkluderar en Peugeot och ett lik i dess bagage, svenska. Kan inte garantera att mitt minne stämmer...
Svar
0
· Visningar
201
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp