A
Annaa_
Min lånehäst haltar ganska ofta, och vår hovslagare säger att vi ska lägga ett våtvarmt omslag för att se om det är hovböld! Men vad är våtvarmt omslag???
Tacksam för snabbt svar!!
Mvh Anna
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min lånehäst haltar ganska ofta, och vår hovslagare säger att vi ska lägga ett våtvarmt omslag för att se om det är hovböld! Men vad är våtvarmt omslag???Tacksam för snabbt svar!!
Mvh Anna
Nej, det räcker med ett. Om det är en hovböld vill säga, så kryper den uppåt.
Nej min hovslagare sa att vi skulle lägga på ett våtvarmt omslag, och om det va hovböld så skulle hon halta mkt i mon, för han säger att hon kan ha ett hovböldsvirus i hoven! Men hon hon inte haltar i mon så skulle vi ringa vetränären för då är det nått annat!![]()
ok...
jag uppfattade det som att hästen just är halt lite "då och då".
en häst jag hade innan hade hovbölder regelbundet (i samband med ung. varannan skoning) och det vara ganska uppenbart att det var just hovbölder.
skoning-2 dagar-kraftig hälta-2 dagar-ohalt. hade min hovslagare nära till hands och han brukade öppna upp bölden och själv lägga omslag.
som sagt, har din hovslagare kännt på hoven eller har ni bara talats vid?
en hälta som kommer och går och är lokaliserad till hoven (är den det? värmeökning? puls?)kan ha väldigt många orsaker, tex strålbenshälta, hovbroskförbening, fång, skada på senfästen, problem med elastiska putan...etc etc, så det kan vara lite naivt att fortsätta rida på som vanligt och hoppas på att det är en hovböld.
se till att få den diagnosticerad! det är ju inte ens din häst, jag hade blivit rätt sur om ngn lånade min häst och den ofta blev halt utan att de verkligen redde ut det!
om jag hade en häst som fick hovböld i sammband med varannan skoning hade jag bytt hovslagare
Nej min hovslagare sa att vi skulle lägga på ett våtvarmt omslag, och om det va hovböld så skulle hon halta mkt i mon, för han säger att hon kan ha ett hovböldsvirus i hoven! Men hon hon inte haltar i mon så skulle vi ringa vetränären för då är det nått annat!![]()