Våtvarmt omslag?? (Tacksam för snabbt svar)

A

Annaa_

Min lånehäst haltar ganska ofta, och vår hovslagare säger att vi ska lägga ett våtvarmt omslag för att se om det är hovböld! Men vad är våtvarmt omslag???:confused: Tacksam för snabbt svar!!
Mvh Anna​

Sv: Våtvarmt omslag?? (Tacksam för snabbt svar)

Jag brukar göra såhär: Jag använde mig av animal intex (det kanske inte finns i Sverige?) Det är i alla fall ett slags tunnare bomulls padd (?) med plast på ena sidan. (svårt att förklara)
I alla fall så hällde jag kokande vatten på denna lät det svalna så det inte bränner. La den mot hoven (plastutsida utåt) Sen fixerade jag det hela med en blöja och silver tejp. Fungerade kanon

Ett omslag med jodopax eller alsolsprit som du packar in hela hoven i. Börja med tex en bomull plus gasbinda (inte elastiskt) för att hålla på plats. En vanlig linda förpackar det hela, och fixera med tejp. Då håller det sig fuktigt och varmt hela natten. Jag skulle lägga på bomullen ungefär som en boots och avsluta med att tejpa hela hoven, även sulan. Och rejält med sprit, det ska vara blött även imorgon när du tar av.

Man kan även be hovis att fila ett litet "snitt" vid kronranden, då går bölden ut där.

Jarå, Animalin-tex finns i välsorterade ridsportsbutiker.

Är man lite snitsig så kan man göra egna, det är en kompress dränkt i borsyra, finns att köpa på nätet.

Min lånehäst haltar ganska ofta, och vår hovslagare säger att vi ska lägga ett våtvarmt omslag för att se om det är hovböld! Men vad är våtvarmt omslag???:confused: Tacksam för snabbt svar!!
Mvh Anna​

men om din lånehäst haltar "ganska ofta" känns det lite långsökt med en hovböld?
har din hovslagare kännt efter med visitertång eller öppnat upp hoven?
en hovböld läker i regel ut efter några dagar/en vecka och har sedan försvunnit, och om den haltar då och då är det nog inte en hovböld.
ta ut en veterinär istället och kolla upp den?

Snitt i kronranden...?
Eller lägs strålen? Kanke runt ballarna?
Det låter som ganska många snitt på en halt häst.

Nej, det räcker med ett. Om det är en hovböld vill säga, så kryper den uppåt.

Nej, det räcker med ett. Om det är en hovböld vill säga, så kryper den uppåt.

Kan du förklara dt mer ingående? Så om , låt säga.. bölden sitter vid strålen, så vandrar den upp till snittet?

Omslaget jag använder mig av är : linfrö omslag.

Kokar linfröet tills det blir en seg gröt, smetar ut det på ett bomulls täcke( som ska täcka hela under sidan & upp på kanterna på hoven), i med det i en plast påse, ner med hoven. Lindar om med power flex & sen silvertejp.

Brukar använda detta i 3-4 dagar, byter morgon & kväll. Om ingen förbättring så ringer jag in veterinär. Hittills har "mina" bölder kommit ut av detta omslag på 3:e dagen.

Nej min hovslagare sa att vi skulle lägga på ett våtvarmt omslag, och om det va hovböld så skulle hon halta mkt i mon, för han säger att hon kan ha ett hovböldsvirus i hoven! Men hon hon inte haltar i mon så skulle vi ringa vetränären för då är det nått annat!:(

Nu citerer jag bara min hovslagare, jag har bara varit med om det en gång och då fungerade det.

Han menade att alla hovbölder letade sig uppåt och om det fanns ett tunnare ställe så skulle bölden "leta sig" ut den vägen. Det är säkert ingen vetenskap, men det fungerade för mig.

Nej min hovslagare sa att vi skulle lägga på ett våtvarmt omslag, och om det va hovböld så skulle hon halta mkt i mon, för han säger att hon kan ha ett hovböldsvirus i hoven! Men hon hon inte haltar i mon så skulle vi ringa vetränären för då är det nått annat!:(

ok...
jag uppfattade det som att hästen just är halt lite "då och då".

en häst jag hade innan hade hovbölder regelbundet (i samband med ung. varannan skoning) och det vara ganska uppenbart att det var just hovbölder.
skoning-2 dagar-kraftig hälta-2 dagar-ohalt. hade min hovslagare nära till hands och han brukade öppna upp bölden och själv lägga omslag.
som sagt, har din hovslagare kännt på hoven eller har ni bara talats vid?

en hälta som kommer och går och är lokaliserad till hoven (är den det? värmeökning? puls?)kan ha väldigt många orsaker, tex strålbenshälta, hovbroskförbening, fång, skada på senfästen, problem med elastiska putan...etc etc, så det kan vara lite naivt att fortsätta rida på som vanligt och hoppas på att det är en hovböld.
se till att få den diagnosticerad! det är ju inte ens din häst, jag hade blivit rätt sur om ngn lånade min häst och den ofta blev halt utan att de verkligen redde ut det!

Mm..min tränare sa att hon är inte riktigt halt utan hos stöter då och då kommer oftast i traven! Men jag tånkte på dte med att hon är med föl också så dte kan ju vara något med det också! och sen tänkte jag på det hon stod i ett stall hela sommaren till februari i ett stall hos en hästhandlare och hade inte blivit skodd sen dess så det kan ju blivit för mkt för henne!!Elr hur?:p

ok...
jag uppfattade det som att hästen just är halt lite "då och då".

en häst jag hade innan hade hovbölder regelbundet (i samband med ung. varannan skoning) och det vara ganska uppenbart att det var just hovbölder.
skoning-2 dagar-kraftig hälta-2 dagar-ohalt. hade min hovslagare nära till hands och han brukade öppna upp bölden och själv lägga omslag.
som sagt, har din hovslagare kännt på hoven eller har ni bara talats vid?

en hälta som kommer och går och är lokaliserad till hoven (är den det? värmeökning? puls?)kan ha väldigt många orsaker, tex strålbenshälta, hovbroskförbening, fång, skada på senfästen, problem med elastiska putan...etc etc, så det kan vara lite naivt att fortsätta rida på som vanligt och hoppas på att det är en hovböld.
se till att få den diagnosticerad! det är ju inte ens din häst, jag hade blivit rätt sur om ngn lånade min häst och den ofta blev halt utan att de verkligen redde ut det!

om jag hade en häst som fick hovböld i sammband med varannan skoning hade jag bytt hovslagare

ring veterinär/klinik fortare än kvickt!
är hon dessutom dräktig kommer hon snart bli väldigt tung och ska inte behöva ha ont när hon släpar på alla exra kilona!

hovböld låter mer och mer otroligt...

om jag hade en häst som fick hovböld i sammband med varannan skoning hade jag bytt hovslagare

denna häst var sjukt känslig för sömtryck. när hovslagaren började lägga sömmen i hornet, alltså de "kom ut" mindre än en cm från kanten, blev hästen helt problemfri. men det tog ju några par skoningar att komma på. sista året jag hade hästen hade den ingen böld. och böderna i fråga var knappt stora som knappnålshuvuden, dvs, hästen var lite väl överkänslig.

KL
Förr la man våtvärmande omslag med Burrows lösning.

Vet att jag har blandat till det en gång.
Det innehöll en viss del Alun o sen ngt mer.

Används det idag?

Känns tyvärr som om din hovslagare är helt ute och cyklar. Ring en veterinär, kolla upp hältan och byt hovslagare.

(Idén m våtvärmande omslag är iofs korrekt, men "hovböldsvirus" och "haltare imorgon" låter som taget ur luften).

En böld - i hoven eller på annan plats - söker dränera sig där vänaden är som svagast = lättast vägen ut. Den söker sig alltså inte uppåt per automatik. En djup hovböld kan spränga sig fram i hornet och öppna sig i kronranden, med eller utan "filning". Detta är inte eftersträvansvärt då den framtida hornproduktionen i oyckliga fall kan komma att störas. Sitter bölden högt - då kan väl metoden vara ok, men man varken kan eller ska försöka "lura" en böld att vandra genom hoven.

Metoden förutsätter också att man vet var bölden är belägen. Sitter den i tådelen på hovens insida kan man fila sig trött i utsidans kronrand utan att det fungerar. Och i det här fallet, där man alltså inte ens vet om det är en böld, är chanserna små att träffa rätt.

Jo men det kan vara hovböld påväg! Han sa så!! Och jag lyssnar på han!! Och jag ville bara veta hur man la våtvarmt omslag, men nu är det fixat! men jag skriver om hon haltar elr inte i morron!!

Jag skulle råda dig att inte lyssna på en hovslagare som säger ovanstående. Det tyder på stora kunskapsluckor. Kanhända har du missuppfattat det han har sagt, det kan jag förstås inte avgöra. Om du själv inte har så goda kunskaper inom området tycker jag att du ska ringa en veterinär.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 204
Senast: MiniLi
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025

Hästrelaterat