Nu har jag lagt om hoven. Efter mycket funderande (fick inte tag på vet.) och diskuterande kom vi i stallet fram till att vi lägger animalintex som en sula enbart under hoven. Vissa hade avrått från att packa in hela hoven så att inte kronranden och uppåt skulle bli uppmjukat. Animalintex finns även i "hovstorlek" och är då formad som en sula.
Blötte animalintexen som mycket riktigt var ett flak bomull, lade den under hoven och bandagerade med självhäftande bandage. Verkade i alla fall sitta bra när jag åkte.
Nu funderar jag bara på hur länge detta bandage kan sitta på. Har sett andra rekommendera allt från 8-24 timmar. Eftersom det inte finns direkt hudkontakt kanske man kan låta den sitta längre än om det varit hudkontakt?
Och efter rekommenderat antal timmar, ska hoven luftas då eller kan man sätta på nytt omslag direkt? Stallägaren kommer att ta bort bandaget i morgon bitti och jag kommer att sätta på ett nytt under dagen. Då blir det i alla fall inte mer än c:a 15 timmar i sträck och luftning emellan. Hoppas det inte blir för länge... eller för torrt...
Som det är nu går hästen orent och lite stelt, ingen direkt hälta, så det verkar inte som om han lider nämnvärt. Har även funderat på om han har stukat sig. Han slängde sig nämligen bakåt då vi skodde... Efter det var han i hagen bara c:a ½ timme, har inte sett att han har sprungit där. Efter det var han halt, men detta har successivt blivit bättre, men det finns fortfarande värme i hoven, som dock börjar svalna... Vet. nämnde också att om han är symptomfri till nästa vecka då jag har tiden behövde jag inte åka dit...
Är lite fundersam om det kan vara något allvarligt, men då tycker man ju att det borde ge symptom å andra sidan... *suck*
Nåja, får se om det har gett något resultat imorgon.
MVH Cim