Våtvarmt omslag förr och nu

bigganl

Trådstartare
Jag kom att tänka på att jag inte vet vad man använder till våtvarma omslag nuförtiden. Förr var receptet 1 del Alun och 2 delar blysocker, men blysockret är inte tillåtet enligt EU nu och jag insåg att jag vet faktiskt inte vad man har istället. Det är inte så ofta som jag använt mig av våtvarma omslag, men det kan ju behövas igen. Ni som gjort ett de senaste 10 åren: Vad använder man nu?

Sv: Våtvarmt omslag förr och nu

Jag har bara använt mig av jodopax omslag när jag lagt våtvarma omslag... men vet inte om det är det som används nu.,.

Jag använder mig av Arnika till vårvärmande omslag, Burovslösning som du beskriver var väldigt bra.

Eller så använder jag mig av sprit omslag, jodopax använder jag aldrig mer som våtvärmande omslag

Alsolsprit använder jag när jag lägger om sår och svullnader. Funkar mycket bra.

jag använder jodopaxomslag (1-2%) det har vi gjort dom senaste 35 åren. tar ner dom flesta svullnader effektivt. även det som mina veterinärer rek. fortfarande.

har prövat med alsolomslag en gång, men det gör jag inte om. hästen "fjällade" hela benet efter bara någon timmes användning samt vätskade från huden.

Ja Burows lösning var väldigt bra, men går väl inte att göra längre?
Finns det ingen anvisning någonstans om vad man ska ha istället? Det verkar som om alla gör lite olika.

Jodopaxomslag använder jag också ibland. Mycket effektivt, men jag tänkte på de tillfällen när vet rekommenderar våtvarmt omslag. Vad 17 har man istället för Burows lösning?

Alsollösning motsvarar burows lösning, det lärde jag mig på sjuksköterskeskolan för ett antal år sedan.;)

jo, det förstår jag. även jodopax kan ge reaktioner om man inte har rätt spädning. hur som helst så reagerade hästens hud på ett inte så...trevligt vis.

jodopaxomslag är ett våt/varmt omslag. jag har även jobbat på stall där man använde rena sprit omslag, spriten skrev vet. ut.

Arnika! Har till och med lagt våtvarmt med arnika på hästens rygg när han var låst i ländmusklerna, funkade prima!

Nej ett vanligt jodopaxomslag är inte ett våtvarmt. Ingen plast där inte. Ett vanligt jodomslag är bara bomull indränkt i jodopax och en linda runt.
Med åtvarmt menar jag omslag av den gamla sorten som består (bestod) av bomull i Burows lösning, ett lager plast eller vaxduk och linda runt om.

Senast ändrad:

jo det är faktiskt det ;)

jodden blir varm (jodblister är väldigt effektivt) och vattnet är blött, man kan faktiskt lägga plast mellan bomullen och lindan om man så önskar men annars håller det sig blött i flera timmar ändå. det har hetat våt-varmt omslag sedan "jesus gick i kortbyxor" :angel:

därmed inte sagt att det är det enda "våt-varma omslaget" som existerar ;)

det är det GAMLA våt-varma omslag våra veterinärer rek. och som vi använt med framgång dom senaste 35 åren (och min mor innan dess) ;) hör med din veterinär.

men vi har ju haft denna "disskutionen" förut :angel:

Och jag är nyfiken på när och varför man gör våtvarmt omslag och vilken effekt man vill ha. Hoppas någon av er orkar svara!:laugh:

om hästen har fått ett sticksår/sår och det svullnar så blir det oftast inte lymfangit om man "motar olle i grind" med ett våt/varmt omslag (vi använder då jodopaxomslag). brukar rek. som en del i behandlingen även om det är lymfangit (kan ju behövas även pencillin). lika är det med andra svullnader, det sjunker och lägger sig med största sanolikhet.

Vi verkar vara inne på det "gamla" både du och jag, men kanske är det olika saker som gällt i olika delar av vårt land. Våtvarmt omslag som användes mycket oftare på 70 och 80 talet hade alltid (här i mina trakter) Burows lösning och plast. Det torkar inte i och med plasten och det blir väldigt varmt. Det fick bara sitta över natten.
Ett jodomslag (för mig) har ingen plast och torkar om det inte blöts igen. Syret kommer in så bandaget andas och det blir annan funktion.

Senast ändrad:

om hästen har fått ett sticksår/sår och det svullnar så blir det oftast inte lymfangit om man "motar olle i grind" med ett våt/varmt omslag (vi använder då jodopaxomslag). brukar rek. som en del i behandlingen även om det är lymfangit (kan ju behövas även pencillin). lika är det med andra svullnader, det sjunker och lägger sig med största sanolikhet.

Då använder jag också ett helt vanligt jodomslag. Våtvarmt har jag bara använt vid speciella tillfällen när veterinär rekommenderat det.

Jag hittade följande beskrivning i en bok. Dessutom fick jag svar på min ursprungsfråga. (Ibland kan det vara bra att bläddra i gamla böcker) Följande står:

Till infekterade sår. Våtvärmande bandage.
"våtvärmande omslag, vvo, läggs med ett vått tygstycke närmast benet. Man kan använda Alsol, hälften sprit och hälften vatten eller Burows lösning. Utanpå detta en bit plast, folie eller vaxdur, som håller fukten kvar. Ett tjockt isolerande lager fetvadd eller bomull lägg ovanpå och ytterst lindar man med yllelinda eller elastisk linda. Vvo-omslag bör bytas varannan timme. Högst 1 dygn får bandaget ligga, annars kan huden skadas.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 427
Senast: Stergo
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
310
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 034
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 964
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka