Sv: Våtvarmt omslag förr och nu
Tack både Bigganl och Hillevie!
Tack både Bigganl och Hillevie!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
ja du, antagligen är det så det är våra veterinärer har iaf. alltid rekommenderat jodopaxomslag som våt-varmt i alla år, både med eller utan plast beroende på orsak.
vid vilken "typ" av speciella problem har era veterinärer rek. B.l ? jag har nämligen aldrig blivit rek. det, så lite nyfiken är jag allt
Sprit använder vi oss av nu.
BL användes vad jag vet bara då för länge sedan just efter terrängen som omslag eftersom sticksår oftast var orsak till att man kanske inte kunde starta sista dagen.
Men jodopax omslag tycker jag att det används betydligt mindre av nu än förr i tiden.
Senast vi använde oss av det så fick jag en häst som tappade all päls och fick en ordentlig hudinfektion. Detta bandage sattes på av vet på klinik.
nästan 6 veckor tog det innan hästen kunde tävla igen och detta bara för ett sticksår
Jag använder efter detta aldrig mer jodopax i omslag, tvätta sår gör vi men inte som omslag. Nu beror det ju självklart på hästen och hur känslig den är. Denna häst hade "gula" ben och de är betydligt känsligare än svarta
BL var mycket bra och idag finns det tyvärr ingen motsvarighet till det. Dock används sprit istället om man misstänker stick sår tex efter terrängen