Våtvarmt omslag förr och nu

Sv: Våtvarmt omslag förr och nu

ja du, antagligen är det så det är :) våra veterinärer har iaf. alltid rekommenderat jodopaxomslag som våt-varmt i alla år, både med eller utan plast beroende på orsak.

vid vilken "typ" av speciella problem har era veterinärer rek. B.l ? jag har nämligen aldrig blivit rek. det, så lite nyfiken är jag allt ;)

Vid kraftig svullnad av infekterade sår. Sår som vanligt jodomslag inte bitit på.
Nu var det många år sedan jag kom i kontakt med det, men det hände ibland på ridskolan när jag jobbade där. Stallveterinären var en äldre herre så det kanske var betydligt vanligare förr.

ja du, antagligen är det så det är :) våra veterinärer har iaf. alltid rekommenderat jodopaxomslag som våt-varmt i alla år, både med eller utan plast beroende på orsak.

vid vilken "typ" av speciella problem har era veterinärer rek. B.l ? jag har nämligen aldrig blivit rek. det, så lite nyfiken är jag allt ;)

Svarar på detta trots det inte är till mig :D

BL avändes förut att lägga på benen efter terrängritten, det gjorde nog alla på den tiden. Då fanns inte Canadensisk lera och de andra preparaten.

Men idag tycker jag de flesta veterinärer INTE rek jodopaxomslag längre just med tanke på alla de risker som finns med det.

Detta kan man tydligt se när man behandlat någon led eller bedövat någon led, förr i tiden la vet alltid jodopaxomslag innan man åkte hem idag lägger de bara spritomslag och det måste ju bero på något :crazy:

:bow::bow: Bra tips!
Följt tråden även om jag just nu ej har dålig häst. Många svar, men som jag ser det Ditt svar var bäst!

ha ha :D bra ;)

terrängritt har jag ingen erfarenhet alls av men dom klinikvet. vi använt oss av både för 30 år sedan och numera men fortfarande så är det jodopaxomslag som gällt, dock inte i spädning som står på flaskan utan 1-2% lösning har rek. dom senaste 15 åren.

när vi varit inne och sprutat led eller bedövat så har det inte lagts någon typ av omslag vare sig det varit i hbg, slöinge eller i skara varesig i nutid eller för länge sedan. bara rakats och sprit tvättats.

BL har jag aldrig blivit rek./använt;)

när min stora op. för några år sedan i skara för tromboflebit (ett jättesnitt nästan från bogen upp till käkvinklen, venen togs bort) så sprack halva op. såret upp. dessutom va det mitt i sommaren och blev svallkött redan under efterbeh/uppstallning på kliniken. det beh. enbart med jodopax, lotagen samt streptocillin. läkte gjorde det så småningom och inga vita hår blev det heller :)

vid några större sticksår som varit lednära (senast förra våren, då även 1 vecka på klinik) så har även det beh. med streptocillin, jodopaxomslag och pc. samma som när jag vart ung (med undantag för streptocillin då ;) då fanns det ett annat lokalverkande pc som jag inte minns namnet på. finns inte längre iaf.)

även dom större stall där jag jobbade fram till -90 använde jodopaxomslag , ibland i komb. med pc. både lokalt samt muskulärt. har inte heller där kommit i kontakt med BL, därför jag blev lite nyfiken.

Senast ändrad av en moderator:

Sprit använder vi oss av nu.

BL användes vad jag vet bara då för länge sedan just efter terrängen som omslag eftersom sticksår oftast var orsak till att man kanske inte kunde starta sista dagen.

Men jodopax omslag tycker jag att det används betydligt mindre av nu än förr i tiden.

Senast vi använde oss av det så fick jag en häst som tappade all päls och fick en ordentlig hudinfektion. Detta bandage sattes på av vet på klinik.

nästan 6 veckor tog det innan hästen kunde tävla igen och detta bara för ett sticksår :crazy:

Jag använder efter detta aldrig mer jodopax i omslag, tvätta sår gör vi men inte som omslag. Nu beror det ju självklart på hästen och hur känslig den är. Denna häst hade "gula" ben och de är betydligt känsligare än svarta

BL var mycket bra och idag finns det tyvärr ingen motsvarighet till det. Dock används sprit istället om man misstänker stick sår tex efter terrängen

Sprit använder vi oss av nu.

BL användes vad jag vet bara då för länge sedan just efter terrängen som omslag eftersom sticksår oftast var orsak till att man kanske inte kunde starta sista dagen.

Men jodopax omslag tycker jag att det används betydligt mindre av nu än förr i tiden.

Senast vi använde oss av det så fick jag en häst som tappade all päls och fick en ordentlig hudinfektion. Detta bandage sattes på av vet på klinik.

nästan 6 veckor tog det innan hästen kunde tävla igen och detta bara för ett sticksår :crazy:

Jag använder efter detta aldrig mer jodopax i omslag, tvätta sår gör vi men inte som omslag. Nu beror det ju självklart på hästen och hur känslig den är. Denna häst hade "gula" ben och de är betydligt känsligare än svarta

BL var mycket bra och idag finns det tyvärr ingen motsvarighet till det. Dock används sprit istället om man misstänker stick sår tex efter terrängen

Med omslag av sprit har jag sett den reaktionen på häst men aldrig av jodopax. Jag fortsätter allt som vanligt. (inte våtvarma omslag jag pratar om nu alltså utan vanliga jodomslag)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Fritid Insåg imorse när hösten/vinterns första snö kom att jag behöver en ny vintergarderob som både klarar hundpromenaden men också håller mig...
Svar
1
· Visningar
302
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 011
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 680
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka