Vattnet fruser? vad kan man göra?

9

90natta

vattnet fryser i hinkarna i hagen..
har ni några tips på hur man kan göra?:crazy:
nån som vet vad en hink som inte vattnet fruser i kostar??:confused:

Sv: Vattnet fruser? vad kan man göra?

Är det termo bar du tänker på så tror jag de ligger på 4-5000:- och dom fungerar väldigt bra. Har flera vänner som har dessa och skulle gärna vilja ha en också, men det får bli när kassan tillåter det.

Jag har ett termobar o det funkar jätte bra. Det ligger på 3900kr för ett 80 liters kar. Mkt pengar förståss, finns tydligen en annan variant där man kan stoppa ner en grej i karet som värmer upp vattnet vet ej vad den heter el vad det är men är inte så dyrt jämfört med termobaren, får väl se om det finns ngn annan här som vet vad det andra är som jag nämnde om

Jag har ett krångligare alternativ.
Har ett stort rostfritt kar på fot. Under det på en platta ställer jag ett eller 2 gravljus som brinner 5-8 dygn.
Det håller iaf mitt vatten isfritt. Sedan lägger jag en boll i vattnet så att vattnet rör på sig.

Li

Man kan använda en akvariedoppvärmare eller en doppvärmare som är avsedd för hårdare miljöer (dyrare, men inte alls så som termo bar). En akvariedoppvärmare kostar runt 200 kr. Tänk dock på att den är av glas, placera den gärna i ett plaströr som är någon cm tjockare än doppvärmaren! En doppvärmare är termostatstryd men en doppvärmare på ca 200 Watt och inställd på 30grader kommer ändå inte orka varma vattnet till 30 grader. Det kommer dock inte frysa.

Nackdelar. Du behöver ström till doppvärmaren, Skulle något gå fel kan vattnet bli strömförande.

Men köper man en doppvämare som är avsedd till t.ex isvakar så är risken för att den skulle gå isönder minimal, dessa ligger dock runt tusenlappen i pris.

Vi har byggt en stor låda med hål i locket för hinkarna. Lådan är isolerad invändigt med frigolit.
I tomrummet under hinkarna ligger en 5m ljusslang(biltema 99:-) ni vet en sån man har ute på huset eller i träden.
Den tål vatten, drar inte mycket ström då den har dioder, och ligger helt utom räckhåll för hästarna.
Vi har också sett till att de inte kan dra upp hinkarna, för då skulle de kunna komma åt ljusslangen.

Ur lådan går ju en strömsladd, så lådan måste stå alldeles vid staketet så att sladden är utom räckhåll för nyfikna tänder (vi har många såna i hagen). Vi har även bundit fast lådan så att hästarna inte kan dra in lådan i hagen och komma åt sladden.

Funkar huuur bra som helst :banana:

Häll i riktigt varmt vatten på morgonen och ha gärna en tennisboll eller liknande i karen. Så fryser det inte lika snabbt.

En trälåda av enkel konstruktion, man kan isolera den med frigolit eller så struntar man i det. Man tillverkar hål för vattenhinkarna att hänga i, ett elurttag att koppla i en frostvakt som man hänger eller lägger i lådan. Beroende på om man isolerar eller inte så klarar denna låda tempraturer från -25 grader ner till -35 som vi har kunnat testa. Möjligen kan den klara kallare ändå, men så kallt har inte vi haft och därför svårt att veta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
2 554
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 598
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka