Vattna när man har en bäck?

J

jezzibell

Hej,
Vet inte om jag lagt tråden rätt?
Jag har en bäck som flyter genom mina hagar, med bra vatten.
Mina hästar har dock aldrig druckit därur förut, så jag har vattnat dom.
Nu hade vattnet i stallet frusit för ett par dagar sedan, så jag var tvungen att stänga av och kunde därmed inte vattna dom i hagen.
Jag var på väg att fixa med vattnet, då jag plötsligt ser de två vuxna hästarna dricka ur bäcken. Men vad himla fiffigt tänkte jag... kan ju vara skönt å slippa vattna... men fölet har jag inte sett dricka...

Min fråga är:
Ska jag sluta vattna dom i hagen så att de "tvingas" dricka direkt ur bäcken, eller ska jag vattna dom för att vara helt säker på att de får i sig det vatten dom behöver, speciellt med tanke på fölet då?
(Är lite rädd att fölet inte ska få i sig vad hon behöver)
Thanks //Jezz

Sv: Vattna när man har en bäck?

Jag har själv bäck i min hage, som mina dricker ur, men när det komemr n¨ågon ny häst ställer jag ändå ut vatten i hagen, utifall att. Är det någon häst som dricker ur bäcken, så drar nog den automatiskt med sig de andra.

Men kan du inte leda fölet fram till bäcken, och försöka visa att den kan dricka där? Har vattnet i stalelt frusit, så kan du ju ta vatten från bäcken då och ställa hinken alldeles brevid slipper du bära så.

Men det jag undrar är, om de inte har tillgång till vatten innne? Med tanke på att det frusit,

Har haft nöt 40 år alla klarade att dricka ur bäck tragiskt om hästen kommit så långt från sitt ursprung att den inte kan klara att dricka ur bäck .Den kan dricka ur bäck om den är vettigt åtkomlig.

Om vattnet fryser i stallet tar man ju med sig vatten från boningshuset, eller hur?

Eller så går hästarna ute så många timmar att de klarar sig utan vatten de timmar de står i stallet.

tragiskt om hästen kommit så långt från sitt ursprung att den inte kan klara att dricka ur bäck .

:bow: Riktigt! Mina hästar har rinnande vatten i hagen (även vintertid eftersom den källan aldrig fryser).
Nykomlingar i flocken har hittat bäcken direkt.

Håller med, har även bäck genom hagen och har gjort så det är lätt att gå ner och dricka även vintertid då den blir fryset på marken och lite halt. Har aldrig visat hästarna, de följer de andra och går ner och dricker. Friskt kallt vatten dygnet runt, har lösdrift.

Fölet bör följa sin mamma ner till vattnet när hon vill dricka, om inte så är det något fel i dess huvud.

Vi har också en bäck som rinner genom hagen. Om den skulle frysa till så hackar jag antingen sönder isen så att de lättare kan komma åt vattnet.

Hästar ska ha tillgång till tjänligt vatten. Då man nte närmare undersökt om det är någon skillnad på tjänligt för djur jämfört med tjänligt för människa så är det tjänligt för människa som gäller. Ska dina hästar ha bäcken som enda vattenkälla ska du ta ett vattenprov för att kontrollera om vattnet är tjänligt (går inte att avgöra genom att titta och smaka på det själv). Är det tjänligt och att det är rörelse/omsättning av vattnet hela året så är det helt okej. Är det inte det måste man ge en alternativ vattenkälla (t ex. vattenbalja från egen brunn). Man behöver dock inte stänga av mot bäcken om det inte är något konstaterat giftigt i vattnet förstås (tänk på vad som hände på hallandsåsen!). Så, visst kan du låta hästarna dricka vattnet, men se till att göra ett vattenprov så du inte får obehagliga överaskningar senare.

Har haft nöt 40 år alla klarade att dricka ur bäck tragiskt om hästen kommit så långt från sitt ursprung att den inte kan klara att dricka ur bäck .Den kan dricka ur bäck om den är vettigt åtkomlig.

Problemet är väl snarare att vattnet kommit långt frn sitt ursprung...
Mjölkbönder är rädda för "naturliga" vattenkällor pga att divers oönskat kan dyka upp i mjölken = kasserad tank och ekonomiska förluster. Är vattnet tjänligt är det inte något problem, men nog bör man kolla upp det. Antar att ts inte själv hinkar i sig vatten ur nämnda bäck?

I synnerhet när snön smälter eller då det regnar mkt är risken stor för föroreningar i ytvattnet.

Hästar ska ha tillgång till tjänligt vatten. Då man nte närmare undersökt om det är någon skillnad på tjänligt för djur jämfört med tjänligt för människa så är det tjänligt för människa som gäller. Ska dina hästar ha bäcken som enda vattenkälla ska du ta ett vattenprov för att kontrollera om vattnet är tjänligt (går inte att avgöra genom att titta och smaka på det själv). Är det tjänligt och att det är rörelse/omsättning av vattnet hela året så är det helt okej. Är det inte det måste man ge en alternativ vattenkälla (t ex. vattenbalja från egen brunn). Man behöver dock inte stänga av mot bäcken om det inte är något konstaterat giftigt i vattnet förstås (tänk på vad som hände på hallandsåsen!). Så, visst kan du låta hästarna dricka vattnet, men se till att göra ett vattenprov så du inte får obehagliga överaskningar senare.

Helt riktigt.

Tack!!! :bow::bow::bow:

Åh, tack alla för svar :)

Det är stor rörelse i vattnet hela tiden, och laxen vandrar i den när den leker.
Ja, men då ska jag absolut ta prover på vattnet.
Tack :)

Åh, tack alla för svar :)

Det är stor rörelse i vattnet hela tiden, och laxen vandrar i den när den leker.
Ja, men då ska jag absolut ta prover på vattnet.
Tack :)
Kommunen brukar tillhandahålla flaskor för provtagning, så ring miljökontoret och fråga om inlämningsdag och så. Att laxen har bäcken som lekplats är ju ett gott tecken i alla fall :)

Vi har friskt, rinnande vatten i ca 90% av våra hagar - Har aldrig haft problem med att någon häst "inte fattat" att det är vatten :D

De verkar helt klart föredra det porlande, rinnande vattnet framför vattnet i sjön(som också går fram till vissa hagar), och framför vatten i balja.

Vi får aldrig glömma att hästar genetiskt har lätt för att söka vatten och föda:)

Vi får aldrig glömma att hästar genetiskt har lätt för att söka vatten och föda:)
Men vi får inte heller glömma att vi genom att vi stänger in hästarna i hagar i viss mån hindrar dem att "välja" så att säga. Därför är det viktigt att kontrollera att vattnet de har tillgång till är rent. Men en bäck med rent vatten skulle jag också föredra att mina hästar hade tillgång till istället för balja om det gick.:D

Jag tror att i sådana fall, om du har ett rinnande vatten igenom hagen, samt tunna med "kranvatten", så är hästarna förmodligen så pass kloka att de väljer det friskaste vattnet själva...

Därmed inte sagt att man ska ha koll på vattenkvaliten...

Har också jättefint vatten som går genom hagen, tror alla hästar dricker där, men jag har en som är mer bekväm än smart och en gammal så ja är rädd att dessa två inte får i sig lika mycket som de andra. Så det jag gör är att jag fyller på i en balja precis brevid (fast lättare att komma åt) bäcken helt sonika med vatten från bäcken...

Rinner vattnet dåligt eller är grymligt så blir det kranvatten. Vi bor i naturreservat så vattnet testas och är prima!

min valack får dricka ur bäcken som rinner igenom vinterhagen,tycker det är kanon med bäck i hagar:bow:

på min mammas gård har dom oxå bäck i hagarna som hästarna dricker ur.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 609
Senast: super
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 260
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka