Vattna hö??

L

Lillstrumpan

Jag undrar över det här med att vattna hö... Brukar ni göra det, och isåfall varför?? Jag har lärt mig att göra det för att minska en dammig stallmiljö och även när det ges till "hosthästar". Men om man fodrar utomhus, är det nödvändigt då???:confused:

Sv: Vattna hö??

beror ju på hur känslig hästen är.och hur dammigt höet är

När jag var installad, så vattnade jag höet som han fick eftersom han hostade då.
Men ute vattnade vi det inte eftersom det luftades mer när man gav det ute i hagen.

du får pröva dig fram.
tänk på att , dammigt hö KAN vara mögel:(

Hej!
Ja, vattnat hö ger man ofta till hosthästar.
Jag som har/hade en hosthäst ger dem nu utomhus i ett foderbord och hösilage. Det gamla hösilaget var ibland så torrt att det dammade, men det jag har i år är fuktigt. Utomhus blåser dammet bort. Jag har inte haft problem med att hon hostar sen jag började med detta.
Där hon var uppstallad innan serverades hö, och där vattnade jag det.
Hönät och vattenkanna med stril - utomhus, låt rinna av ett ögonblick. Har hört att andra sänker ned hela hönätet i vattenbad, typ badkar eller stor balja.

Fördel med att ge dem maten utomhus är att boss och mindre skräp hamnar på marken och behöver inte sopas upp i ett dammigt stall. Ute krattar jag vid behov (2 ggr/v) och slänger det på gödselstacken.

Liten parantes: Att min häst inte hostar längre kan åxå bero på att de har bätre luft i stallet nu och får vara ute mycket (jämt). Högt till tak och öppen ventilation ut. Förra stället var det instängt och stank amoniak - jämt.
Alla saker inverkar tillsammans.

Lycka till!
Elgen

som för mig då. ammoniaklukt pga att en del hade sura spånbäddar som stank BLÄÄ..

jag har också testat torv, som jag tyckte var bättre till min host-häst som inte hostar längre sen jag tog hem dom.
de har boxar, som öppnas till lösdrift :)

Ingen av hästarna är har hostat eller visat på någon känslighet, och de går ute på lösdrift för det mesta. Höet är jättefint och dammar knappt alls.
Frågan ställer jag för att en i stallet alltid vill vattna höet, och jag tycker att det känns onödigt....;) Varför bära runt på tyngre hö än nödvändigt? Det lilla damm som finns borde rimligen blåsa bort utomhus om inte moder natur ser till att fukta det genom regn och dagg....

aha, men kanske den hästen HAR hostat förut och är extrakänslig?

I stallet jag hängde då jag var yngre vattnade vi höet på våren, då började det ofta damma, luktade gott hö men dammade helt otroligt.

I stallet jag hängde då jag var yngre vattnade vi höet på våren, då började det ofta damma, luktade gott hö men dammade helt otroligt.

Det låter som hö som har möglat under vinterns lagring. Det hade inte jag fodrat mina hästar med även om jag kunde vattna det. Jag vattnar ibland höet till vår hosthäst men de senaste vintrarna har han klarat att äta det ändå. Om man ska vattna sitt hö så ska det vara av någon speciell anledning. Antingen att hästen är extra känslig för ex damm eller om man vill minska sockret i höet (om man har en insulinresistent häst). I det senare fallet ska man mer blötlägga det än vattna det. Jag tycker inte att man ska vattna det för att en "frisk" häst ska kunna äta det. Ett sådant hö är det mkt bättre att slänga.

Till min dam så vattnar jag nu höet. Det är inte speciellt dammigt men hon verkar tydligen vara känslig, har bara haft henne i ca 6 veckor. Det verkar fungera med att vattna höet, jag hoppas verkligen det så jag slipper byta bort halmen...

Jag efterlyser nå smart och smidigt sätt att vattna höet. Nu gör jag så att jag vattnar hö i ikea-liknande kassar och låter vattnet rinna igenom och blöta höet ordentligt. Hyfsat smidigt men kassarna blir ju blöta och det droppar ju alltid lite i stallgången.

Ute får hon torrt hö.

när jag vattnade höet så tog jag slangen eller vattenkannan och spolade. jag hade hönät.

men ett annat sätt är ju att ta ett hönät och doppa det i nån tunna eller balja. då får man nog den bästa effekten.

Att strila över med vattenkanna är totalt meningslöst. Ska det ha någon effekt med dammbindning ska höet ligga i blöt i flera minuter. bieffekten man får då är att höet blir urlakat. När man fodrar ute behöver man inte vattna. då ruskar man ju om höet så dammet flyger sin kos.

Men, en fråga...fodrar ni verkligen med dammig hö ?

det stämmer inte... nu fodrar jag givetvis inte med dammigt hö!! men allt hö, samma hur bra det är, är alltid lite dammigt och det är små partiklar som kan irritera hästens luftvägar. spolar alltid höet som dom får inne, lägger aldrig i blöt. min ena häst börjar hosta om han får helt torrt hö men aldrig när det är fuktigt. så tydligen hjälper det att bara ha vatten på det också.

JO det stämmer.

Skillnaden blir enbart att du binder dammet i höet med vattnet. Dammet ligger dock kvar.
Dammigt hö är ohygieniskt.

*kl*

Blöter viss del av hö't då vissa balar dammar vissa inte, de som dammar är dom som legat överst hoss bonnen (torkat sämre) Har mitt hö i en ikea påse och häller vatten över allt sedan häller jag ut vattnet innan pållen får det :)

Jag vattnar höet ibland åt min ena ponny. Han har känsliga luftvägar så om han tex. stått inne mycket en dag så blöter jag höet. Annars börjar han ganska omgående hosta.
När jag ger dem hö ute däremot blöter jag aldrig. Det har aldrig visat sig behövas.
Jag brukar ha höet i ett hönät som jag låter ligga i en balja med vatten ett par minuter, fick rådet att göra så av en veterinär och det fungerar bra. :laugh:

vilket damm? det syns inget damm i mitt hö. som sagt, jag ger EJ dammigt hö!! men det finns alltid partiklar som flyger omkring och kan irritera hästen. räcker med att blöta det.

om man verkligen ska vattna höet pga det är dåligt eller man har en bronkithäst så måste det ligga under vatten i 20 minuter.

Jag vattnar höet till min häst, som givetvis är i god kvalite redan som torrt. Ger inte hö som har synligt damm.

Min häst är "dammkänslig". Kan inte stå på halm, går ute mkt, har friskt luftintag i stallet, vi sopar/strör inte när hon är inne osv. Förra året hostade hon kanske 1 gång/morgon med den behandlingen och torrt (självklart bra) hö.
Detta året blöter vi allt hö hon äter på veterinärens inrådan och hoppas att hon är helt eller näst intill symptomfri :)

Hon har ingen kraftig hosta somsagt men hon är bara 10 år och jag vill inte att det ska bli ett problem i framtiden så hon behöver stå på lösdrift, medicineras eller liknande, därför förebygger jag så mkt det går :).

Vi doppar höet i vattentunna ordentligt och låter det sen rinna av innan det serveras. Hästen verkar gilla det mer också, ser ut som nyslaget gräs nästan när hon får det, äter tom lite av höet innan kraftfodret nuförtiden för att hon tycker det är så gott :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
972
Senast: caballus
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 768
Senast: Ajda
·
Foder & Strö I stallet där vi står nu sen i somras är det halm som strö (ingår obegränsad mängd). Min häst kissar vid sidorna, är stor o tung o rör...
Svar
10
· Visningar
1 489
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur