Vattna hö

Z

Zephyr

Hur lång tid i förväg går det att vattna en högiva? Till min stora irritation har det visat sig att vissa höpartier i stallet där jag står är riktigt dammiga. Jag letar nu givetvis efter andra alternativ, men innan det löst sig är jag tyvärr tvungen att ge min häst av det dammiga höet. Misstänker vissa yttre omständigheter som orsak till dammet, men det går ju aldrig att utesluta mögel och liknande.. dock luktar höet inte mögel utan "som hö brukar" - gott. Hur som helst vill jag nu vattna höet för att i någon mån förhindra att det sprids en massa hödamm i hästens närhet.

Men, till frågan: Kan jag exempelvis vattna hans morgongiva (07.00) innan jag går från stallet dagen innan (kan variera mellan 14.00 och 19.00) utan att höet på något sätt blir dåligt? Finns det någon "gräns" för hur länge hö kan ligga blötlagt?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vattna hö

Jag har hört att om man vattnar på dammigt hö så sätter man igång mögelsporerna ännu mer....:cry:

Jo, det har jag också hört. Dock är jag inte säker på att det är mögel. Det finns finns en yttre omständighet som jag starkt misstänker är orsaken till dammet. Höet togs in i såna här jättestora rundbalar, men varje dag pressar personalen höbalar av det för att det ska bli lättare att hantera. Balmaskinen och traktorn den drivs av står dock inne i höladan när balningen är igång, och jag har ju sett att det hackade höet i balarna dammar som bara den. När höet hackas blir det massor av små höpartiklar som flyger omkring. Förmodar att själva proceduren lär sprida en massa damm i hela höladan som även sätter sig i höet i rundbalarna. Själv tar jag endast hö från mitten av rundbalarna vilket verkar fräscht, luktar gott och oftast inte dammar. Men ibland dammar det ju ändå.. :crazy:

Sen kan ju dammandet bero på mögel eller andra faktorer också. Men jag misstänker starkt balningsgrejen. Åh, jag blir så irriterad. Betalar man för att hö ska ingå i stallhyran måste man ju för guds skull kunna lita på att det ska vara bra! Det lär ju knappast ha undgått personalen hur höet dammar, men vad orsaken än är så har inget gjorts åt det. Det är alltså cirka 30 hästar som utfodras med dammigt och ev. mögligt hö! Jag blir så arg! :mad: Och nu ska man, i februari, försöka få tag på bra hö någonstans ifrån (jag är helt utan sådana kontakter), samt hitta någonstans att förvara det (jag tänker ju knappast ha det inne i stallets dammlada). Usch, stackars hästar. :(

Senast ändrad av en moderator:

jag hade kastat höet och köpt nytt fräscht hö.
ALDRIG att jag skulle ge hästarna dammigt hö :bow:

Jag letar nu givetvis efter andra alternativ, men innan det löst sig är jag tyvärr tvungen att ge min häst av det dammiga höet.

Och nu ska man, i februari, försöka få tag på bra hö någonstans ifrån (jag är helt utan sådana kontakter), samt hitta någonstans att förvara det (jag tänker ju knappast ha det inne i stallets dammlada).

Givetvis ska jag, vilket jag även skrivit i mina två tidigare inlägg, göra mitt bästa för att hästen inte ska äta det dåliga höet. Dock kan jag inte slänga det eftersom jag står inhyrd och höet ingår i stallhyran, alltså är det inte jag som har förfogande över höet och vad som händer med det. Men innan jag hittat bra hö (vilket jag såklart hoppas går fort) måste jag ge hästen av det dammiga, för han kan ju inte stå utan hö.

Sedan undviker jag i möjligaste mån att ge hästen av det dammiga höet, vilket jag även tidigare har skrivit:
Själv tar jag endast hö från mitten av rundbalarna vilket verkar fräscht, luktar gott och oftast inte dammar.

Tack för dina synpunkter iaf! :)

Olja höt!

Om du köper en bra blomspruta tex och fyller med olja så sprayar du hö med oljan.

Packa höt i dina vanliga påsar, gå ut och skaka ur så mycket som du kan. Spraya med olja och packa. Det håller sig bättre än blött hö och binder dammet bättre.

Har inte behövt att göra det själv men fick det som tips en gång. Vi hade samma problem hos oss, de gjorde om löshö till balar hos oss inne i höladan...

Tänk på att när du skakar ut höt så är risken stor att du även skakar ut löv/bladen i höt = minskar proteinet och iom att du sprayar med olja så ökar du energin och kan därför få en sämre kvot än innan. Detta gör ju att kanske ett tillägg med protein kan vara bra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
A
Anläggning Jag håller på att knåpa ihop ett hyreskontrakt för mina inackorderingar. Har tänkt använda ett färdigt avtal från LRF Det som jag...
Svar
6
· Visningar
1 966
Senast: Yrrol69
·
T
Hästvård Har haft problem med mitt 17-åriga halvblods sto nu i ca en månad. Det började en gång när morsan var ute och fodrade eftermiddags hö...
Svar
9
· Visningar
895
Senast: norrland65
·
Trav Alltså nu är jag less på infektionsh*lvetet. Snälla ni, hjälp mig att komma ur träsket... Inga yttre symtom som hosta, snuva, temp...
Svar
4
· Visningar
1 071
Senast: oki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka