Z
Zephyr
Hur lång tid i förväg går det att vattna en högiva? Till min stora irritation har det visat sig att vissa höpartier i stallet där jag står är riktigt dammiga. Jag letar nu givetvis efter andra alternativ, men innan det löst sig är jag tyvärr tvungen att ge min häst av det dammiga höet. Misstänker vissa yttre omständigheter som orsak till dammet, men det går ju aldrig att utesluta mögel och liknande.. dock luktar höet inte mögel utan "som hö brukar" - gott. Hur som helst vill jag nu vattna höet för att i någon mån förhindra att det sprids en massa hödamm i hästens närhet.
Men, till frågan: Kan jag exempelvis vattna hans morgongiva (07.00) innan jag går från stallet dagen innan (kan variera mellan 14.00 och 19.00) utan att höet på något sätt blir dåligt? Finns det någon "gräns" för hur länge hö kan ligga blötlagt?
Men, till frågan: Kan jag exempelvis vattna hans morgongiva (07.00) innan jag går från stallet dagen innan (kan variera mellan 14.00 och 19.00) utan att höet på något sätt blir dåligt? Finns det någon "gräns" för hur länge hö kan ligga blötlagt?
Senast ändrad av en moderator: