Vattkoppor på barn

Bor i Österrike och här rekomenderas starkt att vaccinera mot meningokocker (A, B, C och Y tror jag det finns vaccin mot). Det är dyrt men vi har valt att vaccinera vara barn.

Vattkoppor vaccinerar manga mot här men främst för att manga har svart att vara hemma med sjukt barn som pass länge som vattkoppor kräver (här har man 10dagar vab per ar och förälder).

I min ena dotters klass var halva klassen borta innan jul pga vattkoppor, häromdag fick vi ett medelande om att en i andra dotterns klass har vattkoppor trots att han vaccinerades som 4aring sa fullt skydd ger inte vaccinet.

Mina tva äldsta har haft det, da var dom 4 och 2,5 ar, 4aringen hade massor koppor som har gett flera fulla ärr i ansiktet men annars var det lindrigt för dom, men 4 v var vi mer eller mindre isolerade hemma.

De tva yngsta (4,5 och 1 ar) har inte haft det. Vi har beslutet att vi vaccinerar inte nu men om dom inte haft det innan skolstart ska vi ta upp det till diskussion med var läkare. Skolan här är sa intensiv det är väldigt tufft att komma ifall 1,5 v sjukfranvara.

Googla vattkoppor barnakuten för intressant läsning ur en barnläkares perspektiv. Jag har nog valt att göra så. Valde att inte åka på en inbjudan till leka med sjukt barn.

Vill INTE ha det på bebis innan 1 år.
Större barn än så är lättare att tolka om de blir riktigt sjuka, om de har ont och besvärligt. Bebisar bara gråter.

Och som barnakuten skriver, tänk om de blir allvarligt sjuka med sjukhusvård, tänk att veta att man gjort det med flit mot sitt barn.

Får barnen det sen i skolan så får dom, men om dom inte får det innan tonåren så kanske vaccination blir bra!

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 268
Övr. Barn Jag har tänkt länge att jag vill åka till Tom Tits med barnen, och nu kommer en stängningsdag när jag kan vara kompledig. Vi har dock en...
Svar
6
· Visningar
590
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 835
Senast: Mirre
·
Småbarn Vi funderar på att låta vaccinera vår 3,5-årig mot vattkoppor. Jag tänkte göra det redan i våras, men såg sedan att FHM skulle utredde...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka