Vattentäta, fotriktiga skor?

MissFideli

Trådstartare
Finns det sådana? Mina fötter kräver försiktiga skor och mitt psyke kräver promenader i skogen :angel:

Skogen är ju tyvärr blöt så här års. Riktigt blöt i år.

Skor är ett känsligt kapitel, men en av mina favoritskor som står emot det mesta utan att väga bly är Lowa Renegade.

Finns det sådana? Mina fötter kräver försiktiga skor och mitt psyke kräver promenader i skogen :angel:

Ja, det finns. Men de är inte gratis...
Jag har ett par Merrell kängor som är skitbra, rent ut sagt. Köpte dem på Stadium Outlet för 2 år sen, har misshandlat dem i leriga hästhagar två hela vintrar och de stänger fortfarande fukten ute. Och är kanonbra för mina reumatikerfötter!

Jag har Härkila-kängor i läder som trots daglig användning i stallet i ca 2-3 år fort är vattentäta nog att klafsa runt i pölar några h och sen spolas av i spolboxen utan att jag blir blöt. Smorda typ 2 ggr..
Uppbyggda för rörelse iom jaktkängor.
Har dock gjuten(för mig) sula i.

Mina senaste är Salomon Ultra Mid GTX, finns på XXL. Riktigt sköna och har hållit tätt hittills (inkl norrländsk blötmyr). De har vandringsskor i samma modell också om du inte vill ha en full känga. Jag rekommenderar att du kollar på XXL, de har bra priser och utbud samt kunnig personal.

Jag gav upp då min ena fot är missbildad sen födseln och kör med neopreneboots avsedda för vattensport och tunna neoprenesockor i dom. Blöt blir man i dom men det märks inte för fukten är det som isolerar mot mer kallt vatten och dom är bara så jäkla sköna och så behöver man inte bry sig ett dugg om skötseln, bara spola av - spola ur och ställa på tork. Plurrar man så gör det inget, dom är lika varma och komfortabla för det och jag tokgillar dom.

Har fått för mig att jaktkängor är tunga? :o

De är ofta tyngre än vandringskängor, ja. Alla med mycket läder blir tyngre (mina Berghaus i läder är betydligt tyngre än mina Salomon och då är de ändå inte den tyngsta varianten av läderkängor). Alpinistkängor är också tunga.

Kolla på de i Gore-Tex (gärna med förstärkningar i läder/mocka) de borde räcka utmärkt för dina behov. Men det absolut viktigaste är ju att de passar dina fötter. XXLs personal är som sagt väldigt duktiga på att hjälpa till.

Jag har sådana här:
526fa74ad2810Ridge-Q_Blk_Kollibri-Bl_49150023L_1.jpg

Haglöfs Ridge. Jag har en äldre modell som hängt med länge och väl. De finns med höga skaft också. Gore-Tex gör dem vattenavstötande och hyfsat lätta.

Jag har ett par North Face kängor med gore-tex som nu är två år gamla, används främst vår och höst (de är inte fodrade). Vet inte om de är vandringskängor eller vad de ska kallas men inköpta på en friluftsbutik. Jag kan gå i blöt skog och mark utan problem, men har inte testat att kliva i djupare vattenpölar. Upplever de ej som tunga.

Jag har sådana här:
526fa74ad2810Ridge-Q_Blk_Kollibri-Bl_49150023L_1.jpg

Haglöfs Ridge. Jag har en äldre modell som hängt med länge och väl. De finns med höga skaft också. Gore-Tex gör dem vattenavstötande och hyfsat lätta.
Såna har jag också, men det har varit seriöst de sämsta skorna jag någonsin lagt pengar på:down: skulle reklamera, men då jag beställde på nätet var problemet att jag inte kunde vara utan skor den tiden det skulle ta.. Så har fortsatt att använda dom ändå. Tycker att de är varma och sömmarna började släppa nästan omgående, läcker mao som såll, men det kan ju förstås vara att just mina är ett måndagsexemplar

Såna har jag också, men det har varit seriöst de sämsta skorna jag någonsin lagt pengar på:down: skulle reklamera, men då jag beställde på nätet var problemet att jag inte kunde vara utan skor den tiden det skulle ta.. Så har fortsatt att använda dom ändå. Tycker att de är varma och sömmarna började släppa nästan omgående, läcker mao som såll, men det kan ju förstås vara att just mina är ett måndagsexemplar

För mig har alla Haglöfs kängor någon konstig passform som gör att de är omöjliga att ha för mig. Tur att de inte passar mig mao :p

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag köpte nyligen mina första barfotaskor och vad sköna dom var att gå i. Jag har breda fötter och dålig balans men med barfotoskorna...
Svar
8
· Visningar
437
Senast: turbofling
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 318
Senast: Buongusto
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30