"Vattensvans"

makarontanten

Trådstartare
Min lilla har troligtvis drabbats av detta. Svansen hänger, hon har ont i den och jag ringde veterinären och förklarade läget ( hon var i skogen 2 timmar i söndags, busade med två andra hundar, blev kanske överansträngd, blöt och det blåste och var lite råkallt.

Hemma fick hon en dusch, var inne ca 4 timmar, men kanske inte var helt genomtorr när vi gick ut på kissrunda sen. Vid 02 vaknar jag av att hon vandrar, inte kommer tilll ro och verkar nervös och hässjar. Slänger på mig kläder och går ut, inget händer. Öppnar sovrumsfönstret och vi kommer båda till ro och somnar.

Vaknar på morgonen och går ut, ser att det är svansen som är problemet. Googlar och ringer veterinär, förklarar läget. De tycker jag ska avvakta om hon inte har jätteont och gör sina behov ( äter och dricker). De och jag misstänker vattensvans. Idag är hon bättre, och veterinär är alltså inte inkopplad mer. Fortfarande har hon ont, men från hängande svans till att den är lite böjd iallafall. Hon är i övrigt pigg och ordinerad vila.

Hur går man vidare? Hur länge behövs vila? Hur länge ska man ta det lugnt? Hur undviker man detta i framtiden, då jag förstått att det gärna kommer tillbaka om de en gång fått det? Hon har ju alltid badat, aldrig frusit, vart frisk och kry trots en massa bus, bad och annat i alla väder innan.

Sv: "Vattensvans"

Har ingen erfarenhet av just vattensvans själv men många andvänder sig av back on track täcke för att hjälpa läkningen och förhindra i framtiden!

Det kommer antagligen tillbaka om hon en gång fått det.

Min ena lider av vattensvans. Blir hon blöt eller kall är det täcke på, helst ska hon inte bli något av det, men har hon blivit kall kör jag med BoT-täcke. Det gör ont, så får din hund det igen så se till att ha smärtstillande hemma.

Kiropraktik eller liknande kan hjälpa.

Hur går man vidare? Hur länge behövs vila? Hur länge ska man ta det lugnt? Hur undviker man detta i framtiden, då jag förstått att det gärna kommer tillbaka om de en gång fått det? Hon har ju alltid badat, aldrig frusit, vart frisk och kry trots en massa bus, bad och annat i alla väder innan.

Bara lite uppmuntran: Min hund fick vattensvans en gång i unga år och sedan aldrig mer (blev 13 år). Jättejobbigt att se en glad vovve "gråta" när den försöker vifta på svansen men det går över på ett par dagar. Man kan ge lite smärtlindrande om det ser ut att behövas. Hålla varm och inte låta bada i för kallt vatten är ju förebyggande men lite knepigt för det kan komma även om det inte är särskilt kallt. Och som sagt, det *måste* inte komma tillbaka.

Min ena har haft vattensvans. Det gick över på några dagar, han fick smärtstillande och fick hålla sig till korta lugna promenader under de dagarna han var dålig.
Nu är det täcke på som gäller om det regnar/snöslaskar och han ska vara ute längre än typ 15 minuter, och alltid torka så gott det går när vi kommer in.

Tack alla för svar :)

Hon verkar redan lite bättre, även om svansen inte är sig själv riktigt och hänger med helt upp. Men hon lyfter den lite mer.

Till dig som undrade vad vattensvans är, så kan man nog kort förklara att det är en inflammation i svansen som gör mycket ont och som kan komma av att hunden blivit kall, blöt, vart i drag, överansträngt sig mm. Det går över av sig själv på 2-5 dagar , men man kan behöva smärtstillande om hunden har väldigt ont.

Vattensvans innebär att nervändarna i svansroten blivit inflammerade, ofta i samband med att hunden blivit blöt tex genom att bada kallt. Ett klassiskt symtom är att svansen hänger rätt ner, som om den är bruten. Det gör ont och ibland behöver hunden smärtstillande/antiinflammatorisk medicin pga smärtan.

Oj, det låter inget vidare!:crazy:

Kommer namnet av att de varit för länge i kallt vatten? Konstig sjukdom...O_o

Det förekommer ofta i samband med det, därav namnet. Men en inflammation i nervändarna kan de få ändå.

Det var min första tanke också.

Men jag tycker det är konstigt att man kan få en inflammation av att bli nerkyld. Ungefär som debatten om man kan få blåskatarr av att sitta kallt...O_o

Kommentarer?

Miss Mandy hade vatten svans en gang ... i Florida, det var inte sarskilt kallt men da vi var pa stranden hade hon nog blivit blot. Kanske. Hon gillar inte att bada i vagorna sa hon blir vanligen bara blot till knana. Det gick over pa ett par dagar och hon har aldrig haft det igen, trots manga bad i betydligt kallare vader.:)

Jag visste inte att det fanns en debatt om blaskatarr och sitta kallt ... det kan ju tankas att det rent medicinskt inte ar blaskatarr, men sitter jag kallt maste jag kissa jatte ofta och bara lite kommer.;)

Men jag tycker det är konstigt att man kan få en inflammation av att bli nerkyld. Ungefär som debatten om man kan få blåskatarr av att sitta kallt...O_o

Kommentarer?

Fast det är ju samma som att man blir förkyld om man blir kall. Bakterierna eller viruset trivs bättre i kroppen när den blir nedkyld och kan då föröka sig så att man får besvär/blir sjuk men man blir inte sjuk enbart av att bli nedkyld om inte virus eller bakterierna finns där sedan tidigare. Det är ju därför man inte ska ta febernedsättande medel i onödan eftersom feber är kroppens sätt att försvara sig mot virus och bakterier som ju trivs i lägre temperaturer.

Jag som har svåra smärtor i kroppen blir ju väldigt mycket sämre om jag skulle bli kall/nedkyld. Jag får mer ont direkt bara inomhustemperaturen går ned två grader medans min sambo som är frisk kanske tycker att det är kallare än vanligt men hans kropp reagerar inte eftersom han inte är lika utsatt som jag är som redan är sjuk. Kroppen hos olika individer är helt enkelt olika känslig för nedkylning. Har man en känslighet så kan kroppen reagera med inflammationer. Olika individer är olika känsliga så det som går en obemärkt förbi ger svåra besvär hos en annan.

Hos häst har man ju sett att det finns vissa kriterier som behöver vara uppfyllda för att hästen ska få korsförlamning och förmodligen är det ju så vid vattensvans för hundar också.

Senast ändrad:

Kommentarer?

När jag googlade och läste lite så kunde vattensvans även komma av överansträngning, drag, att de vart kalla och blöta en stund mm, så det är ju inte bara att de blir nerkylda. Som hastflicka skrev, så behöver det inte ens vara speciellt kallt ute/ i vattnet för att de ska bli drabbade.

Förutom att det kanske är vanligast på vattenapporterande hundar ( alla raser kan dock drabbas) så är det också ganska vanligt på jakthundar som kanske springer i blöt skog/mark och anstränger sig samtidigt.

Nej, nedkylning gör inte att man blir förkyld. Däremot kan nedkylning påverka immunförsvaret.

Fast om du läser resten Tiny skrev så står det att man blir inte sjuk av att enbart bli nedkyld. Men har man virus/bakterier i kroppen i kombination med att man blir nedkyld kan innebära att man blir sjuk.

Ja, fast hon skrev också att virus trivs i- och förökar sig mer vid låg kroppstemperatur och att det är därför man blir sjuk av nedkylning. Vilket inte stämmer.

Min ena nakenhund har haft vattensvans några gånger. Första gången fattade jag ingenting, han som annars är superglad och mest studsar runt på bakbenen var jätte låg och gick mest runt och tittade anklagande på mig. Det var först när vi lite senare skulle gå ut och jag satte på honom en tröja och skulle peta igenom svansen genom svanshålet & han skrek rakt ut som jag fattade att han hade ont i svansen. Sen hade han mer eller mindre ont i några dagar, hade ingen Metacam eller annat hemma så han fick pyttelite magnecyl bara för att ta udden av den värsta smärtan. Kom fram till att han hade fått vattensvans av att det hade blåst på honom, vi hade varit ute en stund och han hade bara haft tröja på sig eftersom det var på våren och inte speciellt kallt i luften, men det blåste som sagt och tydligen räckte det.
Efter detta har han varit jätte känslig för att bli kall så jag får vara noga med att klä på honom om det är minsta kyligt ute eller blåser.

Ja, fast hon skrev också att virus trivs i- och förökar sig mer vid låg kroppstemperatur och att det är därför man blir sjuk av nedkylning. Vilket inte stämmer.

Självklart menar jag om man redan har virus eller bakterier i kroppen. Det trodde jag var uppenbart.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 852
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hundhälsa Det var så sjukt att se för jag tittade på henne under hela förloppet. Hon vaknade imorse och ville gå ut och kissa, vilket är väldigt...
2 3
Svar
59
· Visningar
14 318
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2