Vattenskräck!!!

S

sundance

Har en häst som jag hittills bara tävlar hoppning med. Tror ändå att jag kanske kan få bättre svar här:idea:

Hästen har helt uppenbart haft dåliga erfarenheter av vatten förrut. Därför har jag inte heller vågat gå på henne "mer" än extra skänkel och spö i anridning. Vilket absolut inte ger någon verkan då hon går in i sin egen värld.

Behöver få lite tips på hur man ska gå till väga för att övertala en häst med vattenskräck att hoppa. Vattenmattor - med eller utan vatten i - med eller utan hinder över, går utmärkt utan att blinka. Vattengravar och vattenspeglar går INTE. Inte en chans alltså. Om vi tar det lugnt och stilla kan vi ta ett steg i taget i skritt mot vattengraven. Kan komma fram till en punkt där jag står i vattengraven och hennes framhovar är ca 1 m ifrån häcken/kanten. Fortfarande väldigt vaksam. Har provat alla möjliga anridningar med samma resultat - tvärstopp 10-15 m ifrån. Går knappt att rida runt den heller, men kommer då lite närmre iallafall. Kan snirkla runt den ca 5-10 m men väldigt vaksam.

Har tyvärr ingen vattengrav på klubben jag står på nu, så saken har varit vilande i över ett år. Men måste ju ta tag i det någon gång, och drömmen hade väl varit att ta fälttävlanskortet och rida debuant lite på skoj! Kan tänka mig att åka iväg för att träna vattengrav, men eftersom jag inte har egen bil som kan dra kommer jag inte kunna öva flera gånger i veckan. Tidigare red jag på bana med vattengrav ca 1 gång/v 7 månader i sträck utan nämnvärt ökat förtroende från hästens sida.

Så nu undrar jag hur ni har gjort?! Hur många sätt finns det egentligen...? Vet en känd B-tränare (hopp) som använder longerlina som står på landningssidan och en longerpisk som smäller bakom hästen. Flera av hästarna hoppar nu utan att tveka, en har fått gå till avel trots kapacitet till åtminstone 1,50 (gått 1,40 m) eftersom hon tillslut inte ens gick in på banan. Vet en annan som stått och lockat och pockat med sin häst i fyra år, utan att hästen gått över.

Alla seriösa förslag/synpunkter välkomna!!!:bow:

Sv: Vattenskräck!!!

Jag hade samma problem med min häst innan. Han hatade allt vad vatten innebar. Jag ville rida FT och han var en ren hopphäst. Jag gick tillväga som så att jag tränade på allt vatten jag kunde hitta. allt från vattenpölar till sjöar och hav. Min häst var alltså paniskt rädd för vatten. Jag tog ut honom till olika vattenhinder och hade själv gummistövlar på mig. Sen var det att dra och lirka så mkt jag bara kunde för att få honom igenom vattnet. Jag rekommenderar att börja med ett litet vatten så att det inte blir hästen övermäktigt. det tog ett år för mig att få min häst att med lätthet galoppera genom vattnet.

Hej, jag har haft liknande problem med min häst, han ville inte gå i vattnet och idag tävlar jag msv fälttävlan utan minsta problem med vattnet. Jag tycer att du ska gå varsamt fram, börja med att stå på marken och vänj honom vid en vattenmatta därefter kan du longera honom över ett litet hinder med vattenmatta för att sedan kunna sitta upp och hoppa ett litet hinder med vattenmatta. När han är helt cool med vattenmattan är det dags för riktigt vatten. Ta vara på alla vattenpölar och sjöar du kan hitta. Låt honom inte komma undan men skräm honom samtidigt inte. Börja även här på marken och få honom att lita på dig, varje gång han gör någonting bra Beröm honom! Varje steg i vattnet är positivt och med lite tålamod tror jag att din häst kommer att gå riktigt br ai vattnet.
Lycka till!
/ :banana:

jag bor nere i skåne och när jag börjar vatten träna så får mamma sätta på sig ett par stora gummistövlar sen tar hon mig och häst i lina och traskar ut i vattnet efter ett par gånger brukar de gå i självmant hur räddade än var innan.

Har haft med vattenrädda hästar att göra.

Min första häst stannade för vattenspeglar i storlek med ett A3 ark när jag fick honom men efter några år så simmade vi ihop.

Ett bra sätt var att börja med lite större pölar.
Ha gärna med en självsäker häst som bara plaskar på som kan gå före.
Låt den gå först så får din gå närmare och närmare tils den till slut tar sig igenom. Ibland så kan hästen hoppa över pölarna till en början. Men bättre det än inget.
Så bygg på med större och större pölar.
I skogen häromkring så fins det en del ställen där det fins knädjupa vattensamlingar där bottnen är stadig och fin. Dom är kanon att plaska runt i när man kommit en bit på vägen.
Att få ut en häst i en sjö/havet krävs mod hos hästen förmodligen hoppa vattenhinder med. Har aldrig ridet FT så jag vet inte.
Jobba med andra saker som hästen kan tycka är läskiga. Gå över träbroar, linda in den i presseningar. Kör join up. Sånt stärker hästens självförtroende, era band och dess vilja att följa dig.

Hoppas jag kunde vara till hjälp.

/Linnea

hej har haft samma problem med min häst så fort vi kom nära vatten så var hon jätterädd å skulle stegra å hålla på men de tog inte så lång tid för mig men de e klart de beror på hur mkt man vågar göra på ryggen ja tkr de va lättare på ryggen än på marken men de är ju olika, alla är ju inte lika säkra :) du kan ju alltid testa men att bara försöka gå över med hästen sen när de gäller vatten gravar vet ja inte riktigt för som sagt ja sitter alltid på ryggen no matter what om hästen stegrar eller inte så ja kan ej svara på det....

lycka till;)

hej alla som undrar det jag menar är att alla vågar inte sitta på när en häst stegrar å har sig :bump:men sen tycker jag inte att man ska dra hästen i tyglarna för det gör faktiskt ont i hästens mun

Senast ändrad:

Därför är det bra att ha en person på marken som håller en i lina. Då kan den hålla emot om hästen försöker resa sig.

Tack för alla svar! Ska försöka svara alla samtidigt.

Narcissa: Vanligt vatten t.ex. vattenpölar och sjöar är inget problem, utan hon går genom vattenpölar i alla gångarter om man ramar in henne ordentligt. Jag bor precis vid Vättern, och bara det inte är mycket vågor så går hon i tills vattnet når till magen. Galoppera genom vattnet skulle vara en vinst, ska ta och se om jag tar mig till stranden någon dag.

hooker: såndär klarblå vattenmatta i plast hoppar hon utan att blinka. I pulvermangrav, mittpå banan, med eller utan hinder, med eller utan vatten i. Och som tidigare nämnt är hon inte lika vattenrädd ute. Utan bara vattengravsskräck och vattenspegelskräck. I våras red jag Div I i Västervik. Dom har en vattengrav som inte var med, och en liten vattenspegel. Då hade vi inte varit i närheten av vattengrav på ca ett år, men jag tänkte ändå att en sån smal inte skulle vara något problem. Sure ;) Och där låg jag i vattenspegeln. Din väg hade jag absolut gått om jag inte kunnat närma mig vatten alls!

fälttävlansnisse: Om det mesta utan just vattengrav och vattenspegel funkar, hur hade du gjort då? Det går ju inte att traska runt iiiiiii en vattengrav. Det är hoppa eller inte hoppa liksom...

Keep om Dreaming: Har provat att ha draghjälp i anridningen, vilket tyvärr inte hjälpte.

skuggan_: Min häst stegrar sig inte, hon "fryser" 10 m från hindret och sen kan man inte få kontakt med henne tills man vänder ifrån. Det här fattar jag inte riktigt: du kan ju alltid testa men att bara försöka gå över med hästen sen när de gäller vatten gravar vet ja inte riktigt för som sagt ja sitter alltid på ryggen no matter what om hästen stegrar eller inte så ja kan ej svara på det....

Hej!
Jag tror att det bästa med vatten rädda hästar är, att bara ta det lugnt och inte stressa upp dom genom att försöka jaga dom igenom vatten. Utan en sak i taget. Min häst gick inte nära vatten förut. Men tillslut insåg han själv att det inte var så farligt.. Så utan slit och ilska hoppar han gärna vatten diken... Saker löser sig när man minst anar..;)

Det går inte att ta tygeln och leda henne fram till vattnet och att hon sen står och frustar där. Utan man får ta ett steg i taget, hon blir jätteavvaktande ca 10 m ifrån. Hon som annars är så känslig bryr sig inte om smackningar, spörapp etc. Hur menar du med leder över? Enda sättet att hoppa är väl att komma i galopp, eller möjligtvis trav om det är en smal vattengrav.

Ja du kanske kan börja med en liten pöl eller en stor men grund.. Det finns ju gott om dom så här års. Jag vet bara att när jag bråkade med min häst när det gällde vatten, fick jag bara allt emot mig. Men till slut när jag ignorerade vattnet själv (det satt för mycket i min hjärna) började han komma till ro. Och så kan man ta en stabil häst som går tätt intill före. Jag vet ju dock inte om din häst är rädd?? Det kan ju ha blivit en fix ide för er båda. Men ett tips e väl att du börjar från marken och om hon backar, kan du ju backa upp henne så att hon lär sig att det inte går att backa.. Allt e nog värt att testa.

Så det jag mena var att du måste nog visa att vatten inte är farligt innan hon vågar hoppa! Lycka till och berätta gärna hur det går:)

Min ponny är likadan.. Men jag har ju bara varit och tränat 1 gång.:angel:
Först var jag bara helt cool och vi gick fram så långt det gick. Sedan drev jag, drev mer, mer,mer när hon backade, men berömde och gav efter när hon gick framåt. Det gick till en gräns men vi kände hela tiden att det var på G, så vi provade med linor, sopkvast och liknande.
Då stod hon precis på kanten och min kompis och hennes stabila ponny plaskade runt i graven, längre kom vi inte.
Men KOM IHÅG: Ge alltid efter så fort din häst går ett enda steg framåt! Och var snabb med det! Så fort h*n backar så ska du vara på den med skänkel/ spö.
Lycka Till!:D

min häst var livrädd för vatten när han kom, bor granne med terrängbana så träningsmöjligheter finns, men han gick inte närmare än 10 minuter i början, men jag reed där varje dag i ett pasr veckor,m försökte aldrig pressa honom utan red bara runt o lite närmare hela tiden o låtsades som ingenting.
Efter tre veckor tog jag o ett par kompisar tog med honom till banan en stod mitt i hindret med grimskaft o en hink havre vi andra två puttade ner honom, han är en stor herre över 170cm men det gick så vi puttade o kämpade med att få honom fram o tillbaka ett par gånger. Så lät jag honom vara ifrån banan en vecka, sen red jag dit o han klev rakt igenom utan att blinka.
Detta fungerar nog inte på ala hästar.

börja rida i vattenpölar o sånt men se tilla tt botten e fast o säker annars kan du skrämma hästen för livet!:idea: sen kan du börja att gå/rida över en presenning på marken när de känns bra häller du på vatten på presseningen gör samma sak, vänj ha/hon gradvis stressa inte gå försiktigt fram!

Hoppas ja kan hjälpa:P

Nu blir det snart vår!! Och då blir det vatten ute oj oj!! :rofl:

Intressant tråd! :)

Min häst är väldigt stressad av att gå i vatten och lera. Det är jobbigt med tanke på att vi bor med otroligt lerig och blöt terräng omkring oss. Det har gått bra så länge snön låg, men nu när den har smält är problemet här igen :crazy: I förra veckan gick jag till fots med honom och försökte med alla medel att få honom att passera ett smalt, grunt, rinnande vatten i skogen med ett fast underlag. Det gick INTE! Dagen efter tog jag med min sambo ut i skogen och satte mig på ryggen. Vi hade med oss godsaker och ett stort tålamod, men fortfarande vägrar hästen att passera :D

Till sist fick vi honom att stanna upp lite i en mindre pöl med vatten och stå stilla där med mycket beröm. Är det någon som har fler tips hur vi kan träna? Han är verkligen jättestressad i lera och vatten och jag vill inte stressa honom mer genom att "tvinga" honom. Jag vill skapa ett förtroende så att han "tänker själv" och har modet att lugnt stå stilla i vattnet. Jag är intresserad av fälttävlan och skulle vilja lösa problemet innan vi åker på fälttävlanskurs i juli. I övrig en jättego/orädd kille med fantastisk galopp och härliga runda språng. Mycket tacksam för tips och erfarenheter. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 388
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 410
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023