Vattensköldpadda

H

habby

I vilken temparatur kan man släppa ut sköldpaddorna utomhus så dom får krypa runt lite ?:confused:

/ Habby :D

Vuxna vattensköldpaddor ca 15 grader, ca 20 för unga exemplar.

Obs övervaka dom hela tiden då dom inte syns så bra i gräs och dessutom gillar att gå in i buskage.

Dom kan springa ganska så fort.

Ungefär två dagar kan en vattensköldpadda vara uppe utan att ta skada, men dom blir ganska stressade av att inte kunna dyka i skydd i vatten.

/KT

Min syster har en vattensköldpadda. när räknas de till att vara vuxna res. unga?

Hur skort ska ett akvarium vara för en sköldpadda? Gunde´s (sköldpaddan alltså) börjar bli litet och vi ska skaffa ett nytt. vad är det för max - min storlek?

Jag tror vi har 107 liters akvarium till vår lilla sköldis :rofl: /habby

skäldpaddan ska kunna simma och när den är i "vattendelen" av akvariet så ska den kunna "stå" lodrätt i akvariet och ska då helst inte nudda vatten ytan.. det är ungefär det minsta...

Hur stora dom är när dom är vuxna beror helt på vilken sorts vattensköldpadda man har. Det finns väldigt många olika sorter från alla världens hörn...

Men för att vara ute en stund i 15 grader? Skulle tro en ca 10-12 cm långt skal då borde de flesta arter åtminstone hunnit bli könsmogna med råge.

När det gäller akvarium så skaffa det allra största som du har råd med.... enligt jordbruksverket ska en vuxen vattenskpd ha 1 kvadratmeter simyta.... dvs ett akvarium som är 50 cm brett och 2 meter långt.

Rödörad sköldpadda honan är ca så stor som en stekpanna när hon är helt vuxen och hanen ca hälften så stor.

/KT

Liknande trådar

Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 383
Senast: Badger
·
Tjatter Vad har ni för icke självklara kanske lite knäppa grejer som ni finner obehagliga/läskiga? Min är toaletter inbyggda under en trappa...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
9 720
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 154
Senast: Efwa
·
Trädgård & Växter Någon smarting har förmodligen planterat vintergröna här en gång i tiden. Jag kan också tycka att det är en rätt trevlig liten...
Svar
6
· Visningar
306
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter