vattensjuk lösdrift

DarkInNight

Trådstartare
Det har ju varit en hel del regn det senaste halvåret och det märks verkligen i markerna. Min lösdrift /uteboxar som står direkt på marken suger upp fukt. Det går åt kopiösa mängder strö för att hålla bädden torr.
Längtar till kylan men den verkar inte ha några planer på att komma än på ett tag.

Lösningar?
Har planer på att flytta så alltför påkostade lösningar går bort.
 
Sv: vattensjuk lösdrift

Det bästa borde ju vara att göra en typ av stenkista under, dvs lägga makadam så att vattnet rinner ner där.
 
Sv: vattensjuk lösdrift

Kan man inte sätta marken i lutning med hjälp av t.ex grus och dika utanför ligghallen?
 
Sv: vattensjuk lösdrift

Vi höjde upp ligghalen, samt har dike med stenkista baktill så vattnet från taket rinner undan. Samt grusat framför ligghallen, vi ska grusa runt om, men det får bli till sommaren.
 
Sv: vattensjuk lösdrift

Vi höjde upp ligghalen, samt har dike med stenkista baktill så vattnet från taket rinner undan. Samt grusat framför ligghallen, vi ska grusa runt om, men det får bli till sommaren.

Låter ju som det absolut bästa.



Andra idéer som är lite mindre arbetssamma ?

Annars får jag helt enkelt acceptera att denna höst/vinter får kosta i ströåtgång.
Hästarna bryr sig nog inte hur jag löser det, bara de har det torrt :)
 
Sv: vattensjuk lösdrift

Låter ju som det absolut bästa.



Andra idéer som är lite mindre arbetssamma ?

Annars får jag helt enkelt acceptera att denna höst/vinter får kosta i ströåtgång.
Hästarna bryr sig nog inte hur jag löser det, bara de har det torrt :)
Undrar om gummimattor skulle kunna hjälpa tillfälligt?
 
Sv: vattensjuk lösdrift

Undrar om gummimattor skulle kunna hjälpa tillfälligt?

Eller ett brädgolv?! :idea:
Förr stod ju arbetshästarna i spiltor med ekplankor över betongen.


Jag hade problem med blött underlag förra hösten/vintern så i somras tog vi hem en grävare som gjorde en dränering runt logen och utanför öppningen. I år är det tort utanför dörren och inne på logen medans delar av hagen liknar en lervälling. Som tur är så är hagen ganska stor och kuperad så de kan välja att hålla sig till de torrare delarna.
 
Sv: vattensjuk lösdrift

Om du har ett dike eller liknande i närheten kan du försöka att gräva en ränna/dike som leder bort vattnet dit. Det bästa vore som sagt att leda bort vattnet till en stenkista/dränering, men som tillfällig lösning kan ett handgrävt dike göra det lite bättre. Men diket måste som sagt leda bort vattnet till nånstans där det kan rinna undan, annars kommer det bara att stå vatten i det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 383
Senast: anna_panna
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 061
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 447
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp