Vattenkopp!

J

Jempa77

Hur lär man hästen dricka ur vattenkopp? Har vattenkoppar i det nya stallet å det verkar inte som att dom använder dom, för dom är jätte törsrtiga på morgonen och går och dricker det första dom gör när dom kommer ut i hagen....

Sv: Vattenkopp!

Fyll upp vattenkopparna fullt på kvällen så de ser att det finns vatten i dem.
Kontrollera även att flödet är bra, om det är i underkant hade jag hängt in en vattenhink.

tryck ut lite vatten och plaska lite med fingrarna?

jag har ingen aning hur det brukar göras men det kan vara ett sätt att väcka intresse och visa att det faktiskt finns vatten i koppen.

Har fyllt upp dom, men vattnet är kvar på morgonen, får kanske sätta in hinkar.....
Tack för ditt svar!

jag hade hängt in en vattenhink så pållen slapp vara törstig. vissa hästar gillar inte vattenkopp pga av ljudet eller att de inte orkar trycka fram tillräckligt mkt. min pålla har både vattenkopp och hink :) men annars som andra sagt, tryck fram vatten åt hästen och plaska lite.

lägg något gott i vattenkoppen,några småbitar av morot eller något som du vet att hästen gillar,några gånger så brukar dom lära sej att trycka fram vattnet.

så lärde jag min ena att använda vattenkoppen det tog två dar så drack han ur koppen som han aldrig gjort annat.

lycka till /k

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 119
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
837
Senast: Shixle
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 424
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka