Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

M

Meya

Hej!
Vad tycker Ni om hönät eller vattenkopp( vet inte vad det heter riktigt:S)
Men eftersom dom inte är i marknivå utan kanske midje(olika ibland) höjd.Det är ju fel för hästens naturliga sätt.Jag menar vildhästar dricker ju från "marken" i vatten drag och äter gräs från marken.
Blir det inte fel ställning för hästen?
Vad är då bäst; vattenhink eller vattenkopp?:)
Undrar över era tankar kring detta, är inte ute efter påhopp:p

Ber moderatorn flytta tråden om den ligger fel

Mvh Meya

Sv: Vattenkopp vs vattenhink, dina tankar kring detta.

Hönät förstår jag inte vitsen med överhuvudtaget. Enbart farligt.

Vattenkopp - jo, ja det är väl bra, men jag har faktiskt hink till mina hästar också. En av dem som jag gjorde träckprov på innan han fick hinken så var ett av fynden att han var uttorkad. Så skall man ha enbart vattenkopp så skall det vara br tryck i den.

hönät skulle jag aldrig någonsin utsätta mina hästar för!
har varit med om att komma ner till stallet en morgon och hitta en inhyrd unghäst hängandes med ett ben fast i ett nylon-hönät. hela hästen hängde upp och ner och benet var brutet rakt av, men hönätet det var minsann helt. :eek:

ang vattenkopp vs hink så tycker jag hink är att föredra även om kopp är bekvämt.

Hönät använder jag inte eftersom jag tycker det är onödigt att utsätta hästen att fastna.

Vattenkopp är bekvämt och att föredra för ens egen kropp om man håller på med många hästar, men då ska man kontrollera som rutin att det kommer vatten, så hästen inte torkar ut.

Egentligen tycker jag det är bäst att ha vattenhink. Då ser man hur mycket hästen dricker. Beror mycket på hur många hästar man har ifall jag skulle ha det tror jag.

Får för mig eller har hört att de dricker bättre ur ljusa hinkar än ex svarta. Någon som har nå kommentarer?

Vad gäller hink vs. kopp har min häst tillgång till båda delarna, tycker det är bäst så. Jag vill ha ett hum om hur mycket vatten hon får i sig varje natt, och vill även att hon ska ha fri tillgång hur stora mängder hon än dricker.

Vattenhink och hö på marken är självklart val för mig!!
Man ser hur mycket hästen dricker, den dricker mer obehindrat (den tröttnar om flödet är för dåligt i koppen, vilket det ofta är).
Hönät är nåt knäppt påfund haha! Hästen sorterar ut det fräscha höt och man får stå ut med att mocka ur och sortera bort höresterna (eller minska hömängden) så det är dåliga argument.

Stallflicka: Det där med ljus vattenkopp kan säkert stämma. Jag har inte hört det förut, men det verkar förnuftigt. :)

Vattenhink använder jag och hönät ibland, är så illa tvungen då ponnyn strör ut allt hö i boxen och får stå och plocka i spånet = äter massa spån.

Jag hänger hönätet högt och ponnyn är van, menatt använda hönät är inget jag rekommenderar.

Hästar går ut i vatten och dricker, så en vattenkopp/hink på lite höjd kan inte vara någon skillnad. Dom äter även från högre nivåer, t ex från buskar och träd samt inte minst storbalar.
Vi har vattenkopparna på c:a 1 m höjd, likaså hinkarna i lösdriften. Inga problem.
Vattenkopp eller hink? Spelar ingen roll så länge hästen är trygg och dricker när den har behov av det.

Jag trror över huvudtaget inte att man behöver vara så pipplig.

LIA

Visst, hästen mår än idag bäst av att äta och dricka från marknivå, men jag anser att både vattenkopp och hink har sina för och nackdelar.

Vattenkopp:
-kan frysa på vintern
-inte naturlig drickställning
-hästen kanske inte dricker tillräckligt
+hästen har i regel alltid vatten
+skonsamt för oss människor
+bra för miljön då det inte blir "spillvatten"

Hink:
-kan frysa om man har väldig kallt i stallet (går inte heller att montera värmekabel som med vattenkopp)
-otympligt/jobbigt att bära
-Vattnet kan ta slut under natten
+natulig dricksträllning (OM man har hinken på marknivå)
+inbjudande för hästen
+lätt att rengöra hinken (även om man har en grishäst)

Hönät använder jag ibland om jag utfodrar med silage på kvällen, damen brukar dra runt höet i boxen och då äter hon det inte. Så då sätter jag hälften i hönät och hälften på golvet. Hon är ingen klätterapa och jag ser till att det sitter på en bra höjd. Det är den enda fördelen jag ser med hönät, att spillet minskas.

Jag använder hink i boghöjd åt hästarna (ute är hinken på marken) och höet är dom från marken (förutom de undantaget jag nämnde tidigare).

jag har alltid vatten hinkar till mina hästar för då ser man att dom dricker ordentligt..

Ang hönät så är det ej så bra men jag har köpt 1 på h**ks som har typ flug nät nertill och sedan är som et stor säck med ett fyrkantigt hål i på mitten som hästen äver ut det funkar kanon på min pålle som bara rör runt allt i sin box å som dessutom har fått för sej att allt som ligger på box golvet är oätligt.

Jag använder inte hönät. Höet serveras på golvet. Jag har inga vattenkoppar, eftersom jag vill se hur mycket hästarna dricker. Vattenhinkarna hänger knappt 1 m upp på väggen. Jag har en lång slang och sprutar i vattnet i hinkarna efter att jag gjort rent dem och hängt upp dem. Jag bär inget vatten. Lite mer pyssel än med vattenkoppar, men ändå mycket bättre tycker jag.

vattenhink....för då ser man hur mycket vatten han/hon dricker....o hönät är jag emot, som någon skrev, det är lätt att dom fastnar....ska man ha hönät, så får man vara noga med att vara kvar, eller gå ut i stallet senare och plocka ut näten.....
var själv med om en häst som var inhyrd hos mig, som hängde sig, ägaren ville tvunget ha nät, o givetvis en helg när jag var borta ( min bröllopsresa) så passade hon hästarna, o tog inte ut nätet till sin egen häst, hon hade väl inte tid att göra som jag bett henne om, men tyvärr dog hennes häst pga av detta.....

Vi har, och har alltid haft, vattenhink. Vattenkopp har våra hästar bara haft om de tillfälligt stått i annat stall, men då har vi oftast satt in hink i alla fall. Har en känsla av att de flesta hästar föredrar hink, och det är jätteviktigt att man har bra flöde i en vattenkopp, vilket inte alla har. Har man möjlighet att ha både och så är det ju ingen nackdel, då kan hästen själv välja, och för de hästar jag sett blir det oftast hinken.

Hö serveras alltid på golvet. Hönät används bara vid transport av stor + liten häst samtidigt, då äter de från varsitthåll i nätet, givetvis efter att vi sett att det funkar bra och att de hanterar det. Bara större häst så blir det höpåse istället.

Hönät använder jag mig inte av, så där kan jag inte uttala mig så mkt. Tycker det är fullständigt onödigt. :crazy:
Jag har både vattenkopp och vattenhink till min häst. Jag märker att han föredrar att dricka ur hinken, men jag vet att han då och då dricker ur koppen också. Men det är ett bra sätt att iaf ha ett humm om hur mkt han dricker, och är det orört blir jag orolig.
Skulle jag vara tvungen att välja det ena skulle jag defenitivt välja vattenhink! :D

hink är bäst tycker jag, då ser man hur mycket hästen har druckit plus att dom oftast dricker mer ut hink än ur vattenkopp.

Får för mig eller har hört att de dricker bättre ur ljusa hinkar än ex svarta. Någon som har nå kommentarer?

Vi har både svarta hinkar med vatten ute i hagen samt vitt badkar. Alla hästar föredrar det ljusa karet. Det går ju faktiskt emot alla individers instinkter att sätta ner ansiktet och dricka ur ett mörkt hål där man inte kan se vad som finns..
själv har jag ljusa transparanta blåa hinkar i boxen, blir själv törstig av att bara titta på dem :bump::D

Då min häst inte dricker ur vattenkopp har jag inget annat val än att ha en vattenhink i boxen. Därimot har hon tillgång till vattenkopp om hon någon gång skulle fåf ör sig att dricka där. Förövrigt tycker jag att vattenhink är bättre än vattenkopp då jag upplever att hästar dricker mer ur en hink samt att man har bättre koll på hur mycket hästen dricker.

Hönät är jag allergisk mot. Hästar är inte konstruerade att äta från den höjd ett hönät hängs på vilket gör att de står i en onaturlig ställning = inte bra för rygg, nacke
Dessutom är de som andra nämt en skaderisk då hästen kan fastna.

Vattenhink (eftersom jag inte har vatten utdraget i stallet, men skulle nog ändå haft det), och hö på marken. Det är hästens naturliga sätt att äta, plus att hönätet är farligt. Jag har inte ens hönät i transporten utan jag sätter upp en IK*A påse istället.

Jag använder vattenhink och min häst har sitt hö på marken.
Skulle jag stå i stall med vattenkopp skulle hon få vattenhink ändå, tycker inte det verkar skönt att vara tvungen att trycka med nosen... Inte konstigt att de dricker sämre i koppar.

Höet är på marken för att det är så hästar mår bäst av att äta.

Hönät har jag aldrig använt.

Är det vattenkopp brukar jag hänga in en hink ändå.

Om jag av någon anledning vill kolla vätskeintaget så stängs vattenkoppen av och sen är det lätt att se vad pålle dricker.

(Mina båda dricker MASSOR).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka