Vattenfilter och badrumsrenovering

Jadzia

Trådstartare
Jag ska iväg och kolla på ett litet hus nästa vecka. Läget är bra, priset okej och standarden hyfsad. Det som däremot är negativt med huset är vattenkvaliteten och badrummets utseende. Vattnet innehåller mycket järn vilket ger bruna avlagringar på porslinet och väggarna. Det är inte farligt, men hur fult och ofräscht som helst. En badrumsrenovering är alltså ett måste, men också ett vattenfilter som tar bort järnet. Fabrikat och märken finns det i mängder, men vilka är bra och vilka är dåliga?
Rimligt pris för ett filter?

Jag undrar också vad en badrumsrenovering kan gå på. Det är ett litet badrum, inte större än 4 kvm skulle jag tro. Allt ska bytas ut och möbler som behöver köpas är wc-stol, duschväggar, kommod och ett högskåp. Jag har inga planer på att kakla badrummet då det är träväggar i huset och golvvärme inte är något alternativ. Snyggt blir det nog ändå, bara man väljer rätt våtrumsmatta. Jag kan inte göra mycket själv, knappt något alls faktiskt, men har nog en och annan vän som är rörmokare som jag kan hyra in.

Övriga tips, idéer och råd mottages tacksamt.

Sv: Vattenfilter och badrumsrenovering

Som jag skrivit i en annan tråd... Var 5:e brunn har otjänligt vatten. Kolla upp om det finns annat i vattnet än bara järn. Arsenik, radon, bajsvatten m.m. Sen är det bra att kolla upp avloppsanläggningen att den är godkänd med dagens mått. Annars kanske du åker på att bygga om den och det blir kanske en oväntad utgift.

De har nyligen gjort en inspektion av avloppen i området och protokoll ska finnas så vi får se vad det står.

Ta ett vattenprov innan du köper, finns det ett filter som heter Göingefiltret? Grannen hade ett som de var nöjda med och jag har för mig att det hette så?

Mkt järn innebär ofta mkt mangan vilket är ett större problem när det gäller diskmskiner mm.
På tio år la jag nog ut 10-15000 på filtermassa o modernisering av filteranläggningen + x kr på förkortad lovslängd på maskiner. Se upp!!
PL

Hm, det var ju inte bra. Finns det något man kan göra för att motverka förslitningen av maskiner förutom att sätta filter?
Området i sig har mycket järn i vattnet så vill jag bo just i den delen av kommunen så kommer jag inte undan det.

Diskmaskin finns det inte för tillfället, men jag kanske sätter in en senare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka