Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nya insikter hela tiden.
det däringa reglaget som jag talade om ovan....
När jag studerade närmare gick en kabel till en dosa och därifrån gick en kabel till en cirkulationspump som sitter på röret mot acc.tanken.
Vred jag ner det rejält så började det bubbla och brusa i acc.tanken och rören till dem. Av detta drog jag slutsatsen att det där reglaget nog styr när acc.tankarna ska kopplas in - jämfört med att elda direkt upp mot huset.
Jag har ju varit konfunderad över att tankarna kunde ha 70 grader upptill men bara 20 nedtill. När jag drog ner reglaget satte vattnet igång att cikulera i tanken. Tacka katten för att tempen varit ojämn om vattnet inte cirkulerat tanken utan bara värmts av det som läckt/överförts via rören!
Idag har jag haft en brasa igång i pannan större delen av dagen och reglaget satt på 30 grader. Nu är det exakt samma temperatur på de tre termometrarna, lika varmt nedtill som upptill i acc.tanken.
Bra kvinna funderar ut saker själv.![]()
Jag vet inte om jag helt missuppfattar dig nu, men man vill ha en tydlig skiktning av temperaturen i ackumulatortanken. Överst i tanken vill du ha varmt vatten och underst i tanken (där returen från radiatorkretsen kommer in) ska temperaturen vara lägre. Du vill inte ha cirkulation i tanken eftersom du då kommer att sänka temperaturen på vattnet du för ut på radiatorkretsen.
I vårt förra hus fanns det en nippel på hydroforen där man kunde pumpa in luft med t ex en cykelpump (sån man trampar på). Det som hände när det blev dåligt med tryck var att pumpen stod och "slog" av och på. På stallpumpen, som var av modellen "pumpautomat" med en behålllare på ca 15 l, tömde jag vatten ur behållaren med jämna mellanrum - samma sak där hände, pumpen slog till och från hela tiden när det var för lite luft. Det fanns även en skruv som man skruvade på med mejsel för att förändra trycket.
Öppet eller slutet system?
Om systemet är slutet så fungerar det som warg beskriver.
D.v.s. som ett vattensystem med pump.
Hur ser expansionskärlet ut?