Vattenautomat till kanin

vego96

Trådstartare
Vad använder ni för vattenpyts till era kaniner, och hur mycket rymmer den?
Jag brukade använda nippelflaska, en sån på typ 3 dl, till mina två rätt små kaniner, gick åt en halv flaska per dygn ungefär, de får rätt mycket grönsaker så blir ju en del vätska genom fodret också. Fick för mig att de fick i sig för lite vatten, att de tröttnade på att dricka innan de fått tillräckligt. Lösningen blev, efter lite klurande, inköp av en vattenflaska till fåglar, med en liten "skål" att dricka ur, inte pipmodellen. Ville inte ha skål då den dels tar upp en massa plats i buren och dels blir vattnet skitigt så fort.
VattenautomatLgron.jpg

Flaskan rymde bara ca en dl, så sågade av toppen, stack i en ½-liters petflaska och fixade ihop allt med brun packtejp.
Inte så snyggt kanske- men jäklar vad de dricker! :eek: Går åt dubbelt så mycket vatten nu som innan, och nog för att det är varmt, men så stor skillnad kan det väl ändå inte bli? :confused:

Hur mycket vatten dricker era kaniner, på ett ungefär, och hur stora är de?

Sv: Vattenautomat till kanin

Mina dvärgvädurar t ex dricker väl ungefär 2 dl eller något om dagen...

Det kan inte vara så att dom tycker att det är roligt att dricka ur den? Och därför fortsätter dom att dricka även fast dom inte behöver?

Sv: Vattenautomat till kanin

Det hoppas jag inte, då är det hög tid att börja sysselsätta dem mer under dagarna. :D
Nä, men om dina dvv dricker 2 dl eller nåt är det väl rätt normalt med 3 dl på två kaniner, honan väger ju ca ett halvkilo mer än hanen, och dricker väl därför mer. Har inte märkt nån större skillnad på mängden kiss i buren heller.

Liknande trådar

Däggdjur Efter mycket funderingar fram och tillbaka hämtade vi en till kanin i går söndag (vi har en kastrerad ettårig dvärgvädur sedan innan som...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Blyger
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Övr. Djur Nu på morgonen när jag tog in hästarna så hittade jag en död koltrasthona. när jag hämtade vatten :( Det finns vatten men det är tyvärr...
Svar
7
· Visningar
2 159
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag blev bjuden på en flaska vatten i helgen och törstig som jag var öppnade jag bara korken och drack, det var först efteråt som jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 557
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar